Mons1 Skrevet Mars 8, 2009 Skrevet Mars 8, 2009 Etter å har hørt noen skrekkhistorier om veivhusvetn.filter og turboras, så bestemte jeg med å kjøpe nytt filter og bytte det. Det nye fra GS var faktsk litt forskjellig fra hva som sto i. Den orginale hadde en slags filter av skumgummi, mens det nye var noe plastkammer med noen kanaler i. Uansett passet det rett i og jeg tørket bort olje før det nye ble skrudd i. Så tenkte jeg å rense LMM'en. Hadde kjøpe CRC Elektrikkerrens fra Statoil og skulle ta løs LMM. Det ser jeg at LMM'en er veldig lukket akkurat der man bør rense og at det var litt knotede å få løs LMM'en. Jeg bestemte meg å ikke rense den, siden det var umulig å se hva jeg renset. Jeg reagerte litt på luftfilteret som er et stort filter (E46 320dA 150hk), men at det er innkapslet av et slags mikrofilter slik at det ikke er mye luft som kommer inn. Dette mikrofilteret er bare tredd på det som ser ut som et vanlig luftfilter og jeg lurte på om jeg skal fjerne dette microfiltet, men valgte å støvsude det å montere det tilbake. Det kan umulig være optimal utnyttelse av luftfilteret, men det er sikkert en grunn til at det er slikt. Så tok jeg løs gummislangen mellom metallrøret fra Intercooleren og EGR-ventilen for å se om det har kommet noe sot siden sist rensing. Sot var det ikke, men ganske mye olje. Jeg ser at på metallrøret fra intercooleren er det en føler. Denne føleren var helt dekket av olje, så jeg skrudde den ut og renset den med elektrikkersprayen. Jeg tørket bort all oljen og monterte alt tilbake. Kan jeg be alle dere som har 2002-> modell 320d 150hk om å ta løs denne korte gummislangen som går inn på EGR-ventilen på innsuget og se hvor mye sot og olje dere har. Skulle vært morsomt å høre om dette er normalt! RS
Dr.NoGood Skrevet Mars 16, 2009 Skrevet Mars 16, 2009 Har akkurat hatt ut EGR-ventilen og rensa den samt gummislangen/-røret foran. Det var en del sot i ventilen og noe olje i gummirøret, men ikke sot der. Det var olje på føleren du nevner, men regner med at det er normalt med litt olje i systemet og rensa derfor ikke denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå