Gå til innhold

E-39 530D Trimming, hva tåler Motor/kasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det faktisk ingen som har chippa sin 530Da her på forumet??.

Ingen?

Ok, da får jeg heller ta mot til meg og prøve sjøl!

Kjøpte meg en "tuning-boks" fra AC-Schnitzer nå i helga. Har ikke fått installert den enda, men skal holde dere oppdatert på hvordan det funker i bilen min. Den har snart passert 200.000km, er godt passa på og kassa er servet jevnlig. Blir veldig spennende å kjenne hva som skjer ved første skikkelige pådrag...

Mitt håp er at AC-Schnitzer veit bedre hva dem driver med enn "1-2-3-chip-fabrikken.no" :)

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ingen?

Den har snart passert 200.000km, er godt passa på og kassa er servet jevnlig.

litt off topic men kassa er godt servet....

Trodde det var lifetime olje, og bare mulighet til å etterfylle. en oljekvalitet som ikke er oppgitt på grunn av at den ikke skal byttes......

Ja jeg er litt forvirret, men hvordan server du ei kasse som ikke skal byttes olje på?

Har sett ang "flushing", men det må vel være mulig å skifte også?

Skrevet

Ja, det kan skiftes olje og filter på disse kassene. Det som er viktig er å få flusha kassa så man får bytta ut all olja, samt at man bruker riktig (den originale) lifetime-olja. Som jeg har forstått det, i alle fall...

Skrevet

Ingen?

Den har snart passert 200.000km, er godt passa på og kassa er servet jevnlig.

litt off topic men kassa er godt servet....

Trodde det var lifetime olje, og bare mulighet til å etterfylle. en oljekvalitet som ikke er oppgitt på grunn av at den ikke skal byttes......

Ja jeg er litt forvirret, men hvordan server du ei kasse som ikke skal byttes olje på?

Har sett ang "flushing", men det må vel være mulig å skifte også?

Vet at den lokale BMW pusheren anbefaler bytte av olje og filter på automatkassa ved 100 000 km.

Kan bare si at pappa sin 525 tdsa har passert 360 000 km med masse trekking av svintunge campingvogner på nesten 2 tonn hver sommer siden den var ny. Der lever girkassa enda i sitt beste ess, noe jeg tror er pga av jevnlig service. Bytta visst olje hver 50-60 000 km når bilen trakk mye tungt.

Skrevet

Jeg har chip på min 530d 2001 mod. Denne ble målt til 233hk@499nm på rulle. Vil jo si at bilen går bra, men merker at kassa ikke er overbegeistret for så mye nm. Men det går fort, førstegir er vekk før du rekker å si hei!

Skrevet

Ja, da har jeg fått på plass moroklumpen fra AC-S.

Heftig, må jeg bare si :D

Mye bedre gassrespons, og utrolig deilig dreiemoment! Så får vi bare se hvordan kassa liker det i lengden. Følte den takla det veldig greit nå, men så er ikke jeg den som mishandler bilen min heller. Rivstarter er fyfy!

Skrevet

Den er ganske grei å klikke seg fram til på http://www.ac-schnitzer.co.uk for eksempel, men akkurat i dag ser det ut til at den nettsiden er ute av drift.

Skal legge ut en link så fort de har fått det igang igjen.

Boksen jeg har kjøpt gir 480Nm og 218hk, fra originale 410/193.

Ikke den mest brutale tuninga som er tilgjengelig altså, men så er den bygget for å ta hensyn til resten av drivlinja også.

Skrevet

Onkelen min har en 530d 2001mod steptronic,, Han fikk den chippet i 2006 til 230hk 500nm å bilen fungerer prikkfritt enda.. er gøy når det blinker i antispinn lampa i 3gir på tør asfalt:)

Skrevet

Ja som sagt så drar det veldig bra på lave turtall, men er ikke helt fornøyd med effekten etter 100. Det går jo fort, men føler at den taper seg litt. Tror nok en 6-trinns manuell hadde vært fint på denne bilen..

Skrevet

personlig synes jeg min drar for dårlig i starten.

Har ett halvt sekund delay fra du gir jernet til det virkelig begynner å skje noe. men da skjer det også :wink:

Skrevet

Det er _ingen_ delay på min iallefall, fra 0-60 som er førstegiret så forsvinner det på et blunk. Parkerte en 540ia på 0-100..... Men er som sagt ikke fornøyd med hva som skjer etter 100-120, da er det litt for lite punch, drar jevnt og greit men litt for sakte etter min smak.

Skrevet

Jeg kjøpte den brukt for en bra pris, ny koster den 23.000,- tror jeg. Hør med Bavaria i Stavanger eller GS, de forhandler denne.

Monterte den sjøl, ja. Hadde tenkt å la de ta det på Bavaria, men verkstedsjefen der forklarte meg hvordan det skulle gjøres, og mente det ikke var noen hensikt i at de gjorde det siden det ikke lenger er noen garanti på bilen min å ta hensyn til uansett. Det var plug-and-play!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...