Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisan

har ein bmw e36 318is med m42 motor med ein clutch om tokk kvelden i dag :( er det noen som har noen erfaringer med å bytte clutch? lett? / vanskelig

og noen som har byttet clutch på verksted? og eventuelt hvor mye koster det?

på forhånd takk for svar :)

Skrevet

Det er ikke direkte vanskelig, men du bør vite hva du driver med.

Ned med eksos, varmedeksel, mellomaksel, av med giroverføring, ryggelys kontakt og clutchpumpe også skru av girkassa.

Er ganske knotete uten løftebukk, så det anbefaler jeg absolutt om du skal gjøre dette. Boltene på toppen av kassa er trange og litt knotete, så du bør ha et greit utvalg forlengere og gjerne ledd.

Torxpiper må du også ha.

Skrevet
Har aldri gjort det selv, men her er en god DIY som kan hjelpe, og følger du denne klarer du sikkert å skifte selv.

Verksted tar vell godt betalt for jobben, på min siste bil som var en audi måtte jeg ut med 7500kr på et "mindre kjent" verksted. 2400 kosta clutchen og resten var for jobben....

her er linken til DIY`en http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... eplace.htm

5000,- i arbeidspenger for den jobben er absolutt ikke dyrt :)

Skrevet

Gjorde det i høst, er helt ok om du har grav/løftebukk. Har du ikke det ville jeg satt arbeidet bort, knotete å få ut boltene på toppen av girkassa.

Skrevet

ringte på gs og spurte hva dei skulle ha for og bytte cluth og prisen blei 5800 elns. eller om du har ny cluth fra før skulle dei ha 3500kr i arbdeids time

liker bare gs mere og mere :)

dette var gs på bud

Skrevet

På de bilene jeg har bytta clutch så har jeg somregel brukt en elefant til å dra ut motoren istedenfor å slippe ned kassa. Vet det er en del som er i mote det mtp kjølevannet.

Men noen andre som kan si noe med for og imot på BMW ang dette?

Bilene jeg har gjort det på er scorpio, sierra, passat, jetta, golf.

Skrevet

Byttet clutch på denne motoren i sommer. Brukte vel 6-7 timer vil jeg tippe. Gjorde det hjemme i garasjen uten bukk. Anbefales ikke. Er skikkelig knote jobb, men jeg sparte penger da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...