Ronny M Skrevet Mars 16, 2009 Share Skrevet Mars 16, 2009 Har i alle år trodd at man bør jorde til karroseriet, men har nå hørt at man med fordel kan jorde rett på batteriet hvis man har svære forsterkere som trekker mye strøm. Er det noen ulemper ved å trekke jordingskabel fra forsterkeren rett til minuspolen på batteriet? Kan det slå negativt ut på noen som helst måte? Argumentet jeg hørte før i tiden var at spenningen er mer stabil eller noe sånt når man jorder til karroseriet. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Mars 16, 2009 Share Skrevet Mars 16, 2009 Sist jeg leste var ikke dette lurt + det ble gjort på min bil før jeg tok over. Resultatet var evigvarende støy. Jeg jorda til karosseri med en skikkelig skive og bolt. Null støy. Jeg vil ikke anbefale jording direkte på batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Mars 17, 2009 Share Skrevet Mars 17, 2009 Det vil komme ann på lengde og størrelse (tverrsnitt) på tilkoblingsledning. Stabiliteten på spenninga vil være bedre ved tilkobling rett på batteriet, men dersom batteriet er tilstrekkelig jordet i bilens karroseri vil nok forskjellen være minimal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjell-vidar Skrevet Mars 17, 2009 Share Skrevet Mars 17, 2009 har jordet min forsterker rett på batteriet, har null støy:-D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Mars 17, 2009 Share Skrevet Mars 17, 2009 jeg har også rett på batteriet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimbo696 Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 Rett på Batteriet her også, null prob Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpiderPig Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Er vell mer for dem som har batteri forran å jorder på minuspolen som får strøy. pga den lange strekningen jordingskabelen får. Den skal egentlig være så kort som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flextron Skrevet Mars 25, 2009 Share Skrevet Mars 25, 2009 Har rett på batteriet.. Null støy her.. ca 50 cm til forterkern. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Kristian Skrevet Mars 25, 2009 Share Skrevet Mars 25, 2009 Støyen kan komme av andre ledninger som krysser + eller - kabelen som lager forstyrrelser. kan fint jorde i karosseriet. men skrap vekk litt lakk der du jorder så du får skikkelig kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dudster Skrevet Mars 27, 2009 Share Skrevet Mars 27, 2009 Som andre i tråden her før meg. Så korte og tykke kabler fra batteri til forsterker/headunti Har du batteriet fremme og forsterken bak, så KAN powerkablene som du strekker fange opp støy. Batteriet er alltid jordet i chassiet i bilen = mye metall. Det vil teorietisk være bedre å jorde i chassiet enn på batteripolen, men bare teoretisk. Siden jeg følger KISS teorien (Keep It Simple Stupid), så drar jeg så korte og tykke kabler som det er praktisk mulig. En lang pluss kabel fra batteriet fremme. En kort kabel til gods nær forsterkeren, husk å skrape bort lakk osv. Er batteriet bak, så er det ikke noe problem å jorde rett i batteripolen. Alt som kan generere støy sitter fremme i motor rommet uansett, så støy er et mindre problem da + du holder kablingen kort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsiPan Skrevet Mars 31, 2009 Share Skrevet Mars 31, 2009 Hmz.. når jeg kobbla med batteri bak og fram jorda jeg begge batteriene til samme punkt og jorda forsterkern i karoseriet. Dette funka værtfall jævlig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå