Gå til innhold

Ulempe å jorde rett på batteriet?


Anbefalte innlegg

Har i alle år trodd at man bør jorde til karroseriet, men har nå hørt at man med fordel kan jorde rett på batteriet hvis man har svære forsterkere som trekker mye strøm.

Er det noen ulemper ved å trekke jordingskabel fra forsterkeren rett til minuspolen på batteriet? Kan det slå negativt ut på noen som helst måte?

Argumentet jeg hørte før i tiden var at spenningen er mer stabil eller noe sånt når man jorder til karroseriet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil komme ann på lengde og størrelse (tverrsnitt) på tilkoblingsledning.

Stabiliteten på spenninga vil være bedre ved tilkobling rett på batteriet, men dersom batteriet er tilstrekkelig jordet i bilens karroseri vil nok forskjellen være minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre i tråden her før meg.

Så korte og tykke kabler fra batteri til forsterker/headunti

Har du batteriet fremme og forsterken bak, så KAN powerkablene som du strekker fange opp støy. Batteriet er alltid jordet i chassiet i bilen = mye metall. Det vil teorietisk være bedre å jorde i chassiet enn på batteripolen, men bare teoretisk. Siden jeg følger KISS teorien (Keep It Simple Stupid), så drar jeg så korte og tykke kabler som det er praktisk mulig. En lang pluss kabel fra batteriet fremme. En kort kabel til gods nær forsterkeren, husk å skrape bort lakk osv. Er batteriet bak, så er det ikke noe problem å jorde rett i batteripolen. Alt som kan generere støy sitter fremme i motor rommet uansett, så støy er et mindre problem da + du holder kablingen kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...