Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

284 er sirkel forma på knasten(hadde den vert helt rund hadde det jo vert 360) denne sår eksentrisk på akselen. 11,2 er hvor langt ned den dytter ventilen,noe som er mye om du hadde en plan med og plane toppen. 109 er tallet i grader fra ventilen er lukket til den står fullåpnet, da på kamaksel. dette du har funnet deg her er en agresiv kam den vil ha ett ca effektområde på 3600 til 6700. den vil kreve trykkregulator for og rusle på tomgang.

men abselutt et kult emne..

eg hadde denne en gang http://kmcams.com/product_info.php?cPat ... ucts_id=86

den funket utmerket da med en mm mindre klaring på topp og porting..

om du velger denne sparer du en 100ings også....

Skrevet

så den du linker til er bedre i en eller så normal motor? jeg er bare int i litt mer effekt. og tanken er att den skal kjøres på rulle før kam bytte og chipping og etter for og se hvor mye(lite om du vill) effekt det er på disse tingene. må være sånn nogenlunde driftsikkert og ikke gå altfor ujevnt. skal uansett justere ventilene på motoren. men om du mener ditt forslag er bedre går jeg for det;)

edit: steg 1.2.3 er det hvor "hissig" kammen er?

Skrevet

edit: steg 1.2.3 er det hvor "hissig" kammen er?

ja på en måte.

1=enkelt og greit

2= bør gjøre litt mer med motor mtp porting eksos filter etc for best resultat

3=justerbart kamdrev full porting,ekstra trykk på bensin. med drevet kan du selv bestemme effekt kurven(bakkeløp\rally= moment\turtall)

i ditt tilfelle tror eg bare steg 1 kam og chips kn og effekt anlegg hadde funket. da kan du eventult sende kjærligheten ned til butikken og kjøpe øl til deg, uten at den kommer bannende hjem igjen...

Skrevet

Jeg kjøpte z55 på min motor(m30b35), sammen med forsterkede vippearmer.. dettte ble ganske bra! Toppen ble samtidig planet 0,1 mm, og satte på en topp-pakning som er 0,3 mm tynnere en normalt. Dette resulterte i en mye "kvassere" motor, men mistet ALT bunndrag. Motoren kommer ikke før CA 4000 o/m, men da kommer ALT!! Motoren min står i en e30, og med dette har jeg ikke veigrep på grus før 5. gir... (smale vinterdekk) Savner egentlig bunndraget litt, men det glemmer du fort når du passerer 4000 o/m.

PS: Motoren går fint på tomgang!!

Skrevet
284 er sirkel forma på knasten(hadde den vert helt rund hadde det jo vert 360) denne sår eksentrisk på akselen. 11,2 er hvor langt ned den dytter ventilen,noe som er mye om du hadde en plan med og plane toppen. 109 er tallet i grader fra ventilen er lukket til den står fullåpnet, da på kamaksel. dette du har funnet deg her er en agresiv kam den vil ha ett ca effektområde på 3600 til 6700. den vil kreve trykkregulator for og rusle på tomgang.

men abselutt et kult emne..

eg hadde denne en gang http://kmcams.com/product_info.php?cPat ... ucts_id=86

den funket utmerket da med en mm mindre klaring på topp og porting..

om du velger denne sparer du en 100ings også....

Feil feil og atter feil..

284 grader er durasjonen,ikkje "sirkelforma". Dvs hvor mangen grader veivrotasjon ventilen er åpen,eller fysisk løfta fra setet. Hadde den vært helt rund ville du hatt 0 grader durasjon.

En kam kan være oppgitt til forskjellig durasjon utifra hvilket løft den er oppgitt fra,men mest vanlig er fra begynnelse av løft.

Og du fortsetter med:" 109 er tallet i grader fra ventilen er lukket til den står fullåpnet, da på kamaksel" :lol:

Hadde dette stemt ville den kammen hatt 218 x 2= 436 graders lobeseparasjon :roll:

En kam oppgis alltid i grader veivrotasjon,ikkje på kam.

De 109 gradene lobeseparasjonen er gradene mellom full løft på eksos & innsugslobene(senterlinje).

Utifra durasjon på 284 vil eg anta du har en fasing på rundt 32-68-68-32,og uten å kjenne fløden på din aktuelle topp er dette rekna som en middels mild kam.

Styrken til denne vil ligge rundt 2600-6600rpm.

korny: Hva mener du med trykkregulator? På hva?

Skrevet

ble litt i tvil jeg nå da:) det oppsettet du har på E30 hørtes gromt ut:D har du benka den? hvor mye koster det evt og plane toppen da? og hvor kjøpte du topppakning hen? er mest int i å ha en ålreit sugemotor (vet det koster) i stedet for og ha turbo. vill ikke ødelegge sjarmen;) og ikke snakk om og gå for 300 hk . snakk om og kanskje nærme seg 240 da er jeg hvertfall fornøyd:) uansett. forandrer jo inntrykket av motoren da:) og savner litt M50 preg;) så kammen hørtes ikke dum ut. for og bytte kam trenger jeg vel kun og ta av toppdekslet? noen triks for og holde motoren timet under bytte? for må vel løsne drevet?

Skrevet
ble litt i tvil jeg nå da:) det oppsettet du har på E30 hørtes gromt ut:D har du benka den? hvor mye koster det evt og plane toppen da? og hvor kjøpte du topppakning hen? er mest int i å ha en ålreit sugemotor (vet det koster) i stedet for og ha turbo. vill ikke ødelegge sjarmen;) og ikke snakk om og gå for 300 hk . snakk om og kanskje nærme seg 240 da er jeg hvertfall fornøyd:) uansett. forandrer jo inntrykket av motoren da:) og savner litt M50 preg;) så kammen hørtes ikke dum ut. for og bytte kam trenger jeg vel kun og ta av toppdekslet? noen triks for og holde motoren timet under bytte? for må vel løsne drevet?

Nok å ta av toppdeksel ja.

Berre å stille veiva inn på merket og eventuelt låse denne,samt stripsa reima fast i kamhjulet ved demontering så har du registeret iorden.

Eksosens lengde,diameter og konstruksjon er også avgjørende for hvordan motoren takler økt veksling og fasingen på kammen. Mye av moroa ligger der ;)

Venter fortsatt på forklaring angående trykkregulator....

Skrevet
det er en ting som regulerer trykket ;):P

Hehe... Ja eg skjønner såpass du ;)

Men vil gjerne høre fra korny hvor denne trykkregulatoren skal monteres og hvilket trykk denne skal regulere ettersom han påstår at bilen ikkje vil gå på tomgang uten med denne kamakslingen!

Skrevet

ja ikke vet jeg;) kanskje det er en ventil som sitter i toppen som slipper ut trykket i motoren når det er høyt?:P så vær gang kommer det en liten pffsthh turbo lyd fra toppen;)

Skrevet
ja ikke vet jeg;) kanskje det er en ventil som sitter i toppen som slipper ut trykket i motoren når det er høyt?:P så vær gang kommer det en liten pffsthh turbo lyd fra toppen;)

Ehh...er du seriøs nå eller? :lol: hehe...

Eg veit at du ikkje skal montere noe slags regulator av noe slag på en motor ved å kun oppgradere kammen,er derfor eg spør om han kan forklare hvorfor&hvordan han vil gjøre noe sånt :roll:

U see?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...