Fixfax Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Jeg kjøpte noen deler fra ppf, nå har jeg fått regning fra ups på 1300kr MVA står det spesifisert som. Hva faen tenker jeg da, har jeg ikke betalt MVA til sverige?!?!?! skal man liksom betale dobbelt opp med avgifter? Det er ikke toll heller, siden bildeler er tollfrie, jeg har da jævlig lite lyst til og betale både den norske og den svenske stat. stopper denne agresjos posten her, er dette riktig? skal man betale dobbel moms?
ingard Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Ja, staten skal ha penger for at du dro til utlandet og handlet. Alt over 200,- skal det betales moms på. Det er helt vanlig.
ehrnst Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 du betalte ikke svensk mva når du handlet fra ppf. så du betaler EN moms - den norske. 30sek med søkefunksjonen: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... s+bildeler
HansV Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Handler du fra ett momspliktig selvskap i Sverige får du enten trukket fra svensk moms når de sender varene eller så kan du få den refundert etterpå. Det er alltid lurt å avklare dette før du bestiller. Småfirmaer er der værre med, og da kan du risikere å betale dobbelt. Hvis du hadde kjørt over grensa og hentet varene selv kunne du ha tatt med deg deler for 8000-, momsfritt hvis du er borte mer enn 24 timer.
Fixfax Skrevet Mars 17, 2009 Forfatter Skrevet Mars 17, 2009 du betalte ikke svensk mva når du handlet fra ppf.så du betaler EN moms - den norske. 30sek med søkefunksjonen: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... s+bildeler og du vet at jeg ikke gjorde det? pratet med ppf og de sa de trakk vekk svensk mva fra hva de skreiv på pakka slik at norsk mva ville bli mindre.. Trodde derfor det ikke ville forekomme noe ekstra kostnad, siden jeg har hørt bildeler er tollfrie fra sverige, noe som stemmer men de er ikke moms frie, om noen lurer. Hva er vitsen med et diskusjonsforum om man ikke kan poste? leser alltid om folk som ber andre søke. greit det var tatt opp før, men hva er det som ikke er tatt opp før?
HansV Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Tror du blander moms og toll. Der er bare noen få varer som er tollpliktige, og det kommer i tillegg til momsen. Moms er det på alle varer untatt bøker, tror jeg. Du ville uansett betalt norsk moms ut fra det svenske beløpet u/moms, så det har ikke noe å si på beløpet om den er trukket fra eller ikke. Det som vil lønne seg er å be selgerne å merke varen med ett lavere beløp. Dette er ikke lovlig i de fleste land, men det er en del selgere som gjør det uansett. Fint ved kjøp på ebay o.l. Håper du er blitt noe klokere. Ellers står alt du trenger å vite på www.toll.no.
ehrnst Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 hvorfor skal vi ha 1270 tråder om samme tema hvor de fleste skal inneholde det samme? jeg pleier ikke å si noe på folk som ikke gidder å gjøre litt research først, men i dette tilfelle har tema vært oppe så himla mange ganger at det fleste burde ha fått det med seg. Dessuten svarte jeg på spørsmålet ditt samtidig som jeg linket. PPF trakk fra svensk moms så den norske skulle bli mindre, altså som å senke verdien, men du betalte fortsatt svensk mva? Tror du har misforstått. Sjekk hva som har blitt trukket kontra hva prisen er i nettbutikken, har du blitt trukket for det samme beløpet som står i nettbutikken skylder ppf deg penger. nå kom jeg faktisk på at PPF skylder meg 1000,- etter noe rot og. får bestille noe greier
oddis Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Helt riktig. At man ikke setter seg inn i gjeldende regler FØR man bestiller er IKKE staten sin skyld. Toll og tollgebyr er TO forskjellige ting. Mva er noe helt annet. PPF trekker uansett fra svensk moms ved alle leveranser til norske adresser. Og, for å the record, de nekter plent å skrive ned verdien på varene, siden de ikke vil hjelpe til med en potensiell ulovlig handling. Drar du til Avesta som nordmann og henter varene der må du betale svensk moms, og betalte norsk moms ved grensa (Evt la være...), og få refundert svensk moms i etterkant (tar sin tid).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå