Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Hei Oppdatert med svar nederst i teksten Har en E39 535i V8'er 97 modell som har fått problemer med kjølingen. Det hele startet med at bilen gav beskjed om for lite kjøleveske for en tid tilbake. Jeg etterfylte og kjørte bekymringsløst vidre. Dette gjentok seg etter en periode og så sent som i forrige uke da jeg var ute å kjørte en tur merket jeg at jeg ikke hadde varme fra varmeapparatet. Kjørte bilen i garasjen til en kompis. Da vi skulle sjekke kjølevesken var det trykk når vi åpnet ekspansjonstanken. Temperaturen viste normal i coupe'en, men det var en fryktelig temperatur under panser. Kjølesystemet ble tappet av og ekspansjonstanken fjernet. Det ble konstantert slark i vannpumpen. Ny pumpe og termostat ble bestillt og byttet i dag, samt alle pakninger såklart. Fylte på med kjøleveske, startet bilen og lot den stå og gå mens vi luftet systemet samt etterfylte kjøleveske. Temperaturmåleren inne i coupe’en nådde midten som normalt, ingen varme fra varmeapparatet å oppdrive, neste ble at radiatoren kokte. Temperaturmåleren var aldri over normalt nivå. Det virker for meg som om det er en sirkulasjonssvikt en plass. Den slangen som er på bunnen av radiatoren var kald, mens den på topp var varm. Selve radiatoren var varm i ene hjørnet oppe og litt mot midten, men ikke lengre nedover. Er det mulig at radiatoren er gåen, kan det ha tettet seg såpass til på innsiden i rørene at skikkelig gjenomstrømning ikke oppstår? Noen som har erfaringer med dette? Før det blir fåreslått lek toppakning: Det er ikke spesielt mye hvit røyk av eksosen, og ikke lukter jeg noe spesielt heller. Alternativet blir vel å kjøre på verksted for diverse målinger, men er veldig usikker på om det kan være radiatoren som spiller meg et puss. Fryktelig frustrerende å ikke finne utav det.. Takker for alle svar Marius Oppsumering: Jeg fikk testet alle sylindre for lekasje da jeg bestillte et kit fra usa, alt tett og jeg like blank siden bilen fortsatt kokte når den kom til driftstemp. Neste steg ble å kjøpe et kit for å teste kjølesystemet for lekasje, det viste seg å være en liten lekasje, og etter å ha studert under bilen en stund konkludertes det med at radiatoren lak.. Dvs det var såvidt vi klarte å se det, men drøyp littegranne på det ene hjørnet. Gjikk til det drastiske steg som ble å kjøpe en ny radiator fra schmiedmann som ikke akkorat var billig, men det måtte til. Radiatoren kom og jeg fikk byttet den. Regnet egentlig ikke at et radiatorbytte ville ha noe å si, så istede for å lufte og teste bilen nok engang etter ganske så mange liter kjøleveske så kjørte jeg bilen på verksted for diagnose. Diagnosen ble tatt, endte opp med at de ringte meg og sa at de hadde fått frem rundt 22 feilkoder, men ikke noe som hadde noe å si for bilen og problemet i seg selv, så disse ble nullet. De hadde hadd bilen i gang og vært og kjørt med den og ikke funnet noe feil.. Bilen var altså helt orden for første gang på lenge. Konklusjonen ble som følger at en liten lekasje på radiatoren hadde holdt meg for narr i ganske lang tid. Men heldigvis for meg så ble det ikke noe toppaknings bytte slik som det ble antydet fra en del folk rundtomkring.. Håper denne tråden kan være til nytte for andre som har erfart lignende problemer uten noen logiske svar Marius
Morty999 Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 høres egentlig ut som termostad som ikke åpner egentlig. men burde blitt varmt inni bilen da
Stephan.s Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Ikke sikkert dette er til noe hjelp, men legger den ved alikevel: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105522 Men ville tatt ut termostaten og kokt den i en kjele for å se om den åpner. Samt tatt ut radiator og spylt igjennom for å se om den er tett.
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Tok løs radiatoren i sta og helte vann i den, det kom igjennom hele systemet, men er jo ikke sikkert det er tilstrekkelig under trykk. Rart at termostaten som er helt ny skulle vært gåen. Må bare fortsette å feilsøke, takker for svar sålangt:)
Stephan.s Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Men det er nok vann i ekspansjonstanken? Så det ikke lekker noe sted tenker jeg på. Se evt. på motordekslet om det ligger en dam av kjølevæske der. Også pass på å luft skikkelig. Disse bilene er veldig sære å lufte desverre
Ballder Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Har fått en termostat som var defekt som ny en gang i livet, så det skjer.
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Peilepinnen på ekspansjonstanken var på max nivå og holdt seg der til det kokte, så regner med det var nok verske. Mulig jeg skal prøve en annen tanke. Såklart kan det være termostaten som lurer meg, må bare holde alle kort åpne inntil det motsatte er bevist.
bmw-m5 Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Jeg hadde samme problem med min. Trykktestet den og fant ut at det var sprekk i radiatoren. Byttet denne og alt var fint igjen
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Jeg hadde samme problem med min.Trykktestet den og fant ut at det var sprekk i radiatoren. Byttet denne og alt var fint igjen Er det jeg håper på, da hadde alle mine problemer vært løst:D Har en kompis som jobber på bilverksted, han sku høre med noen kolleger om forslag
Mons1 Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Når dere luftet kjølesystemet, hadde dere varmeapparatet på maks? Kommer det varme fra varmeapparatet? Jeg tror du selv om du har luftet, så kan det fortsatt være luftbobler i systemet som blokkerer sirulasjoen. Det beste tegnet på sirkulasjon er om det kommer varme i varmeapparatet. Worst case senariet er at du har sprekk i toppen eller gåen toppakning slik at the presses avgass inn i kjølesystemet og som igjen blokkerer for sirkulasjonen. Ta komp.test på alle sylindere! klem på alle slanger og se om nivået på ekspansjonstanken endrer seg. Dette for å sjekke om det er luft i systemet. Still varmeapparatet på maks(begge sider ved dobbel apparat). Du har jo en relativ ny motor og det er ikke anbefalt å kjøre til koking ofte. 6syl alu-topper ar tendenser til å slå seg ved koking. Dere må feilsøke systemet FØR motoren koker! Lykke til! Jeg hadde samme problem med min.Trykktestet den og fant ut at det var sprekk i radiatoren. Byttet denne og alt var fint igjen Er det jeg håper på, da hadde alle mine problemer vært løst:D Har en kompis som jobber på bilverksted, han sku høre med noen kolleger om forslag
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Takker for noen gode råd Ronny, skal ta for meg bilen i ettermiddag å prøve ut noen av metodene, kan såklart være at det fortsatt er luft i systemet, ikke helt enkelt denne feilsøkingen. Hadde ikke varmeapparatet helt på maks nei, skal prøve det i dag=)
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Siste nytt: Fylte på kjøleveske i dag, helte på i alle slanger for å få mest mulig luft ut. Startet opp bilen og lot den stå og gå. Bilen stod å gjikk på tomgang i rundt 15 minutter så kokte det i radiatoren. Temperaturen på motoren var helt normal. Tok så å kjørte bilen utenfor å satt den med snuten oppover i en bakke og startet den, fikk varme i varmeapparatet. Det sluttet å koke, men var hele tiden trykk som kom ut via luftingen på ekspansjonstanken. Kjørte bilen i garasjen igjen og da kokte det etter en liten tid pluss at motoren faktisk begynte å gå varm. Så med andre ord såg det ut som at bilen fikk sirkulasjon på kjølingen når den sto i en bakke. Er dog ikke blitt særlig mye klokere på hva det kan være som feiler den. Særlig siden det var trykk hele tiden som ville ut, ble liksom aldri fritt.. Lekasje kanskje... Nytt forsøk i morgen.....
Stephan.s Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Setter nesten fortsatt en finger på falskluft en plass. Minner om samme greiene jeg hadde med min når jeg heller ikke skjønte ett pip av hva som var galt. Tempen på instrumentet kunne være fin, men ingen varme i kupeen, og lufteskruen på slangen stod som ett damolokomotiv.
Kenvaras Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 har hatt nøyaktig samme problem for 2 uker siden. Akkuratt samme ting som skjer og prøvde alle triks i boka. bytta termostat og ingenting hjalp, så skrudde av toppen og fant ut av at det var top pakningen. men du kan ha flaks om det ikke er det som er feilen, men det høres farlig sånn ut. og er det den som har gått så vil jeg anbefale å ikke kjøre for langt med bilen i tilfelle sprekk i topp, da dette er ganske dyrt. Lykke til videre^^
Samaraiuz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 Ja en blir ikke særlig klok på situasjonen slik det er nå, ville vært grusomt kjipt om det var en av top pakningene som var gåen da dette er en heller dyr affære. Skal bestille verksted time fredag om vi ikke får til noe mer i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå