candikid Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 har nettopp byttelånt til meg en E46 320 i en ukes tid. han som eier den har dessverre null peiling på bil, men til og med han hadde merka at den går altfor dårlig, og den har altfor dårlig respons. uka før jeg lånte til meg denne, så lånte jeg en E36 318is, som gikk vanvittig mye bedre. ingen av dem er trimma heller. så hva kan dere tenke dere er årsaken? jeg tipper noe slikt som luftemengdemåler, det er jo en ting som gradvis kan ta kvelden, dessuten har eieren sagt at bilen oppfører seg dårligere og dårligere etter hvert som tida går. spør jo her i håp om at noen av dere har opplevd det samme (selv om jeg under ingen omstendigheter unner noen å kjøre en så slapp bil, hehe), og kanskje funnet ut av hva det er. Hilsen en skap-bmwentusiast
Dr.NoGood Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Hvilken modell og motor er det? Det er en del tråder her som kan være relevante. Søk feks. på lmm og turbo(havari). Oppsummert: Dersom den drar ujevnt oppover turtallskalaen kan det være lmm. Om den går ekstremt dårlig kan det være turboen. Ville uansett ha sjekka veivhusfilter (bytte til oljeavskiller) og inspisert EGR-ventilen for sot. Har selv hatt turbohavari og skal om en ukes tid ha bilen inn til diagnose pga. dårlig respons spesielt ved lave turtall.
Hansh Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Tror du snakker om 320d og ikke 320i nå, som spørsmålet er om! Høres ut som det kan være inmaten i katalysatoren som har løsnet og sperrer eksosgjennomstrømmingen, eller bare en sensor, slik som tidligere nevnte lmm, kamsensor o.l. En diagnose er ihvertfall en god begynnelse, sammen med å legge seg under bilen og banke på katten for å høre om den skrangler.
weheeE34 Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 var ikke turbo på E-46 320i sist jeg var nedi der å så etter... men om det er en disel bil så er det jo vel kansje en selfølge, men da ville jeg kalt den 320d(a) ikke 320i... rein tipping dette, men ja, det er en mulighet for lmm, noe mindre sannsynlig er det at lambda sonden har tatt kvelden, men kan få lignende symptom da også. er vel også en mulighet for at en vacuum slange har morknet hull i? har bilen fult service intervaller? skiftet plugger, filter, olje osv? dersom ikke, lenge siden luftfilteret har vært skiftet? er ikke lett å svinse rundt dette da en ikke får hørt hvordan motoren går, går den fint på tomgang eller ujevnt? EDIT: der var det en som kom meg i forkjøpet gitt
Dr.NoGood Skrevet Mars 18, 2009 Skrevet Mars 18, 2009 Ehh. Forsto det som han hadde lånt en bil i en ukes tid og ikke en 320i en ukes tid. Trekker dermed glatt tilbake mine kommentarer og skal tolke bedre neste gang.
candikid Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Skrevet Mars 18, 2009 her var det litt aktivitet gitt, hehe. ja det var en 320i, glemte å nevne det. forslaget med katten var jo litt bra må jeg si. skal ikke garantere at den har fulgt alle servicer, men har mine tvil om at et slitent luftfilter kan gjøre sååå mye skade. altså, vil du kunne diagnosere bilen med noe resultat, om du aldri har fått noen feilmelding? i så fall har bmw freshe kjørecomputere hva pleier verksteder å ta for en diagnose da tro? er det OBD2 tilkobling? takk folkens!
Hansh Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 Er OBD2 hvis den er fra etter sept. 2000. De fleste feilmeldinger vises ikke i instrumentpanelet. Regner med det samme gjelder andre merker og. Hadde nok hatt mange unødvendige besøk av bekymrede kunder på verkstedet uten grunn hvis alle feilkoder ble vist i displayet. Ikke uvanlig at en sensor f. eks. gir en feilmelding et øyeblikk, som da blir hengende igjen i systemet som en feilkode. De fleste feilene jeg får opp når jeg tar diagnose ser jeg ikke mer til etter en reset. Tar diagnoser selv så vet ikke hva det koster rundt om? Leste det forresten som at du skrev 320i, i det første innlegget ditt siden det er bedre norsk å skrive "en ukes tid" enn "i en ukes tid"
candikid Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Leste det forresten som at du skrev 320i, i det første innlegget ditt siden det er bedre norsk å skrive "en ukes tid" enn "i en ukes tid" hehe, det skal jeg huske til neste gang jeg har norsk på skolen da blir det til at jeg sender kameraten min avgårde til diagnosering, får håpe det gir et klart svar, selv om feilkoder ofte bare gir et hint om hva som kan være feil (hvis lambdaen måler feil verdier f.eks, trenger det ikke nødvendigvis være dens egen feil, hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå