AlXz Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 Skal ha vanntemp sensor på kjølevannet. Tenkte å kjøpe en slik en fra biltema Denne plasserer jeg vel mellom radiator og termostathus på bilens venstre side? Hvis ikke vil jeg vel ikke få noe temp på måleren før termostaten har åpnet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 Blir ikke rett uansett hvilken slange du kobler den til desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2009 Blir ikke rett uansett hvilken slange du kobler den til desverre. Hmm.., hva mener du bør gjøres? Har metall termostathus. Skal jeg borre og gjenge opp til en føler der istede?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 Hvorfor ekstra temp føler? jaja. Morsomt for noen kanskje.. Og sette den på vannslange som er tilførsel til radiator gir deg vannets tempt før det når radiator og blir kjølet ned. Dette er etter mitt syn mest riktig for å vite hva slags temp vannet har. Ser og på denne måten om kjølingen i radiator fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2009 Hvorfor ekstra temp føler? jaja. Morsomt for noen kanskje.. Og sette den på vannslange som er tilførsel til radiator gir deg vannets tempt før det når radiator og blir kjølet ned. Dette er etter mitt syn mest riktig for å vite hva slags temp vannet har. Ser og på denne måten om kjølingen i radiator fungerer. Vel.., sitter instrument til dette i bilen, så hvorfor ikke koble det til? Også hørt mye rart om den orginale temp måleren. Er visst er greit stort intervall i vanntemp når nåla ligger ca rett opp. Vil jo få dette mer nøyaktig med en egen måler. Her får jeg også et tall på antall grader.. Andre steder å plassere denne som er bedre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GiljeN Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 ville plastert den etter vannet har vert en runde i motoren og er på vei inn i radiatoren ikke så spennende å vite hvor varmt vannet er før det går i motoren GiljeN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 Oljetemp er nå viktigere da... Kan du bruke samme instrument til dette isteden for vann, så ville jeg heller valgt det. Så lenge vanntemp er innenfor akseptabelt nivå, så ligger nålen rett opp. Mer trenger nå ikke en "normal" bruker av kjøretøyet vite. Bil fabrikanter har tilogmed vurdert det dertil at de kun skal ha en lampe for når den er for kald og når den koker. Så temp måler er tull ifølge en rekke produsenter om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw_325i_ Skrevet Mars 18, 2009 Share Skrevet Mars 18, 2009 hvis du ikke stoler på orginale målern i bilen så kan du jo strengt talt koble opp en måler til via samme temp følern som er orginal?? var vel annen måler du var ute etter, med tall så du kan inspisere litt mer nøyaktig enn den som står rett opp når den er normal? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2009 Oljetemp er nå viktigere da... Kan du bruke samme instrument til dette isteden for vann, så ville jeg heller valgt det. Så lenge vanntemp er innenfor akseptabelt nivå, så ligger nålen rett opp. Mer trenger nå ikke en "normal" bruker av kjøretøyet vite. Bil fabrikanter har tilogmed vurdert det dertil at de kun skal ha en lampe for når den er for kald og når den koker. Så temp måler er tull ifølge en rekke produsenter om dagen. Hehe.. Har eget instrument til oljetemp også.. Så vil ha begge koblet til etterhvert Grunnen til at jeg prioriterer vann tempen nå, er at det er en feil med føler eller instrumentpanel. Mest sannsynelig instrument panelet. Men har ikke fått testet annet ennå. Har fra 4-er som jeg kan teste med.., virker vel bra til vanntemp det?? Ang oljetemp. Hvor bør jeg få koblet på denne? Få tak i noe som gir meg to "grener" ut fra der oljetrykk sensoren sitter?? Takker for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mars 19, 2009 Share Skrevet Mars 19, 2009 Hvorfor ekstra temp føler? jaja. Morsomt for noen kanskje.. Og sette den på vannslange som er tilførsel til radiator gir deg vannets tempt før det når radiator og blir kjølet ned. Dette er etter mitt syn mest riktig for å vite hva slags temp vannet har. Ser og på denne måten om kjølingen i radiator fungerer. Vil gi en noe urolig tempratur måling spør du meg. Det mest rette er og måle i kretsen på innsiden av termostat, altså der vannet sirkulerer konstant uavhengig av om termostat er åpen eller lukket. Med andre ord i sirkulasjonskretsen innbyrdes motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Mars 19, 2009 Share Skrevet Mars 19, 2009 Skal sitte i termostathuset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Mars 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2009 Borre hull i termostathus og gjenge opp?? Har metall termostathus, så det skal gå greit. Men å bruke den biltema dritten gir meg jo verdier på temperatur som er bedre enn ikke noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mars 19, 2009 Share Skrevet Mars 19, 2009 Sett tema dingsen på øverste slangen så nær motor som mulig, så har du en god føling med sakene ja, men ikke skuddsikkert vil jeg si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet August 4, 2009 Forfatter Share Skrevet August 4, 2009 Monterte den for en stund siden på øverste slange. Mellom motor og topp av radiator. (bilens venstre side) Fikk den gang ikke mer enn 60 grader på vannet med Autogage instrument og føler. Har byttet termostat. 80 graders (det var også den gamle). Var ute å kjørte nå, og temp nåla steg over 80. Lå på mellom 80 og 90 ved kjøring på veien i litt fart. Men når jeg skulle rygge inn i verkstedet rørte den seg over 90 på nåla.. Er dette rett?? Eller er det noe feil med kjølingen?? (Tenkte på det dere sier at måling i slangene gir feil temp..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet August 4, 2009 Share Skrevet August 4, 2009 Du kan få kjøpe aluthermostathuset mitt om du vil. der står det vanntemp føler fra før av.. Som du sikker vet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå