Gå til innhold

Forskjell på bakstilling, motor og kasse E30 325i og 325ix?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har demontert bakstillinga, motor og girkasse fra vraket av min 325ix og skal etterhvert selge det/bruke det til noe.

Men er jo mye ulikt på en vanlig i og en ix så har et par spørsmål.

Innresset på en vanlig E30 er 35, ix er 47. Hvor ligger forskjellen?

Mulig å bygge om?

Er det noen forskjeller på motor, bortsett fra bunnpanne?

Er det vanlig (getrag 260) girkasse hvis man tar bort fordelingskassa?

Skrevet

Forskjellene på understell på iX'n som gjør at den har større sporvidde er vel størst foran. Forstilling er helt forskjellig, til og med fjærtårna er flytta på iX. Bak ligger nok forskjellen i navet og bremseskiva (ventilert på touring). Girkassa er lik, men motoren går "feil vei" i forhold til vanlig 325. Det er også forskjell i blokka mht. kanaler for oljepumpe.

Skrevet

Men hvis jeg bytter bunnpanne og tar av fordelingskasse vil det funke i en hvilken som helst E30?

Skrevet

Jeg regner med at du kan bruke motor, girkasse og bakstilling, men fjærbeina fremme er jeg litt mer usikker på. De har ihvertfall forskjellig delenummer i forhold til vanlig 325 og vinkelen på fjærbeinet er jo helt forskjellig.

Skrevet

Hvor ligger peilepinnerøret på iX motoren?

Det var like før jeg kjøpte meg ix motor til min en gang i tiden, men fant ut at det var såpass mye som måtte tilpassest, at jeg trakk meg ifra det.. (mener å huske det var noe med at peilepinnerøret måtte flyttest, og div..

Skrevet

Skal alltid være noe kødd med deler til IX...

Koster en formue og passer ikke på vanlig E30... :evil:

Forstillinga ble med resten av bilen på skroten så skit i den... :wink:

Får undersøke litt selv når jeg kommer meg opp av senga om noen uker hvis det ikke er noen som vet noe sikkert... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...