giraja Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Jeg har en e36 320 fra -91 og lurer på om noen kan forklare meg forskjellen på M50 og M52 motor? // Geir-Arne
giraja Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Skrevet Mars 20, 2009 Med og uten vanos Aha. Så enkelt gitt.. Thank`s
sexeren Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 er jo litt andre forskjeller en det da BMW M50 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2.0 l til 3.2 l. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler. M50 erstattet motoren BMW M20 i 1989, og ble erstattet av BMW M52 i 1994. En oppdatert versjon av motoren, M50TU, ble introdusert i 1992 med blant annet VANOS variable ventiltider. BMW M52 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2 000 ccm til 3 200 ccm. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler og VANOS variable ventiltider. M52 erstattet motoren BMW M50 i 1994, og ble erstattet av BMW M54 i 2001. Motoren har aluminiumssylindere med Nikasil-belegg fremfor en støpt motorblokk av jern, noe som betyr en lettere motor. På markeder med lavt svovelinnhold i bensinen fikk motoren et svært godt rykte, og M52 var på listen Ward's 10 Best Engines fra 1995 til 1998. På andre markeder, spesielt Storbritannia, som har et høyt svovelinnhold i bensinen, ble motoren mindre populær. Svovel reagerer på Nikasil, og førte til at mange av de tidlige motorene hadde unormalt høy slitasje i sylinderne. I mange tilfeller var en svært dyr og omfattende reparasjon nødvendig. I september 1998 ble problemet løst, ved introduksjon av sylinderfôringer i stål, under navnet M52 TU-3. kilder wikipedia Go kveld videre
Fliid Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Var jo det Morgan sa.. Ser fortsatt ikke noen flere forskjeller enn vanos. Kunne lagt til ALu, men men..
giraja Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Skrevet Mars 20, 2009 er jo litt andre forskjeller en det da BMW M50 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2.0 l til 3.2 l. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler. M50 erstattet motoren BMW M20 i 1989, og ble erstattet av BMW M52 i 1994. En oppdatert versjon av motoren, M50TU, ble introdusert i 1992 med blant annet VANOS variable ventiltider. BMW M52 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2 000 ccm til 3 200 ccm. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler og VANOS variable ventiltider. M52 erstattet motoren BMW M50 i 1994, og ble erstattet av BMW M54 i 2001. Motoren har aluminiumssylindere med Nikasil-belegg fremfor en støpt motorblokk av jern, noe som betyr en lettere motor. På markeder med lavt svovelinnhold i bensinen fikk motoren et svært godt rykte, og M52 var på listen Ward's 10 Best Engines fra 1995 til 1998. På andre markeder, spesielt Storbritannia, som har et høyt svovelinnhold i bensinen, ble motoren mindre populær. Svovel reagerer på Nikasil, og førte til at mange av de tidlige motorene hadde unormalt høy slitasje i sylinderne. I mange tilfeller var en svært dyr og omfattende reparasjon nødvendig. I september 1998 ble problemet løst, ved introduksjon av sylinderfôringer i stål, under navnet M52 TU-3. kilder wikipedia Go kveld videre Oj...... det betyr da att jeg har en M50 da... Var egentlig det jeg ville fram til.. Hehe Men takk for den. Kjekt å vite.
Fliid Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 M50 har enkel vanos (første rekken av M50 var uten vaos), M52 har og vanos, men dobbel. Letteste forskjellen er om man har Alu eller stpøejerns blokk. M52, AL M50, Støp
Ballder Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Kom med vanos på m50 også, men det var i 92 en gang og ut i 94. Da kom m52. M52tu har dobbel vanos. Kom i 99.
giraja Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Skrevet Mars 20, 2009 Hehe... Blir litt forvirret jeg nå.... Hmm.. Har jeg vanos eller ikke?? Veldig grønn på dette jeg skjønner dere... Ingen som har en ide om denne? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=109694
giraja Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Skrevet Mars 20, 2009 Du har IKKE vanos. Okay. Er det en bra ting eller ikke? Når den funker som den skal, syns jeg den går veldig bra som den er...
Ballder Skrevet Mars 20, 2009 Skrevet Mars 20, 2009 Mindre som kan ryke da. Men en med vanos og som er i form, skal ha litt bedre bunndrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå