Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er jo litt andre forskjeller en det da :P

BMW M50 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2.0 l til 3.2 l. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler. M50 erstattet motoren BMW M20 i 1989, og ble erstattet av BMW M52 i 1994. En oppdatert versjon av motoren, M50TU, ble introdusert i 1992 med blant annet VANOS variable ventiltider.

BMW M52 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2 000 ccm til 3 200 ccm. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler og VANOS variable ventiltider. M52 erstattet motoren BMW M50 i 1994, og ble erstattet av BMW M54 i 2001. Motoren har aluminiumssylindere med Nikasil-belegg fremfor en støpt motorblokk av jern, noe som betyr en lettere motor.

På markeder med lavt svovelinnhold i bensinen fikk motoren et svært godt rykte, og M52 var på listen Ward's 10 Best Engines fra 1995 til 1998. På andre markeder, spesielt Storbritannia, som har et høyt svovelinnhold i bensinen, ble motoren mindre populær. Svovel reagerer på Nikasil, og førte til at mange av de tidlige motorene hadde unormalt høy slitasje i sylinderne. I mange tilfeller var en svært dyr og omfattende reparasjon nødvendig. I september 1998 ble problemet løst, ved introduksjon av sylinderfôringer i stål, under navnet M52 TU-3.

kilder wikipedia

Go kveld videre :)

Skrevet
er jo litt andre forskjeller en det da :P

BMW M50 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2.0 l til 3.2 l. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler. M50 erstattet motoren BMW M20 i 1989, og ble erstattet av BMW M52 i 1994. En oppdatert versjon av motoren, M50TU, ble introdusert i 1992 med blant annet VANOS variable ventiltider.

BMW M52 er en stempelmotor med seks sylindere på rekke. Sylindervolumet varierer fra 2 000 ccm til 3 200 ccm. Motoren er en DOHC-motor med 24 ventiler og VANOS variable ventiltider. M52 erstattet motoren BMW M50 i 1994, og ble erstattet av BMW M54 i 2001. Motoren har aluminiumssylindere med Nikasil-belegg fremfor en støpt motorblokk av jern, noe som betyr en lettere motor.

På markeder med lavt svovelinnhold i bensinen fikk motoren et svært godt rykte, og M52 var på listen Ward's 10 Best Engines fra 1995 til 1998. På andre markeder, spesielt Storbritannia, som har et høyt svovelinnhold i bensinen, ble motoren mindre populær. Svovel reagerer på Nikasil, og førte til at mange av de tidlige motorene hadde unormalt høy slitasje i sylinderne. I mange tilfeller var en svært dyr og omfattende reparasjon nødvendig. I september 1998 ble problemet løst, ved introduksjon av sylinderfôringer i stål, under navnet M52 TU-3.

kilder wikipedia

Go kveld videre :)

Oj...... :shock:

det betyr da att jeg har en M50 da...

Var egentlig det jeg ville fram til.. Hehe :wink: Men takk for den. Kjekt å vite.

Skrevet

M50 har enkel vanos (første rekken av M50 var uten vaos), M52 har og vanos, men dobbel.

Letteste forskjellen er om man har Alu eller stpøejerns blokk.

M52, AL

M50, Støp

Skrevet
Du har IKKE vanos.

Okay.

Er det en bra ting eller ikke? Når den funker som den skal, syns jeg den går veldig bra som den er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...