Gå til innhold

Motorstyring til M20B25 (ribbet bort alt untatt motorstyring


opasb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. lurer på om det er noen som har fjernet hele el-nettet på en e30 utenatt motorstyring.

på f.eks en løpsbil...

Hva må til for og få start?

Mvh Martin W... som plages med og få gnist i pluggene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du sitter igjen med ledningsnettet på motoren, og at du har innsprut? Du MÅ ha følgende for å få start, med forbehold om at jeg kan ha glemt noe:

- Jording på chassis, motor og batteri

- Kobling fra batteri til starter, motorkontakt/ECU og komborele

- Kobling av tenningssignal og startsignal fra tenningslås til motorkontakt/starter

- Kabel fra komborele til bensinpumpe

Motorkontakten er den som går inn på sikringsboksen. Du kan i utgangspunktet godt klippe av denne hvis du synes det blir enklere å koble ledningene. Er vel begrenset hva du trenger av sikringer på en banebil?

I tillegg må du kansje legge inn en ekstra kobling så komboreleet får tenningsspenning og slår inn. Dette er avhengig av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobla opp en E34 rallycrossbil for et års tid siden som var helt tom for ledningsnett i bilen. Motor ledningsnettet lar du være som det er. Jeg klipte av motorkontakten på bilens ledningsnett. Da ødelegger du ikke motorledningsnettet og motorbytte er lettvindt.

Du trenger ikke mange ledningene for å får igang M20'n.Det skal holde med:

Strøm til ECU når tenningsbryter står på. Tjukk grønn ledning.

Strøm til innslaget på starteren etter en startbryter. Tjukk svart\gul ledning.

Lade signal fra dynamo koblet til ei lita pære. Tynn blå ledning.

Styrestrøm fra ecu som går til et rele som du kobler til bensinpumpa. Tynn grønn\lilla ledning.

Andre ting som kan være kjekt å ha er jo turtall, olje trykk og vanntemp men de husker jeg ikke fargene på akkurat nå.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saken er sånn..har ikke prøvd og få start på bilen... bare og få gnist...

har ikke bensinrør for tida..og pumpa er koblet bort....

komborelet? hvor sitter det? ett av di 2 som er ved lmm?

og trenger det og være påkoblet for og få gnist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komboreleet styrer bensinpunpa og spenningen til motorstyringen. Det sørger for at det bare er spenning på pumpa og ECUen når motoren går. Det ligger nok ved side av sikringsbokse,ja. Tror ikke du må ha dette for å få gnist, men du må ha tenningssignal for at komboreleet skal slå inn.

Her er en lenke til en FAQ jeg skrev da jeg monterte E28 innsprut på gamlebilen, du finner kansje svar på mer av det du lurer på her, selv om det ikke er helt likt. Du bør også få det en reprasjonsbok med koblingsskjema.

http://www.firstfives.org/faq/e28_wirin ... rsion.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje vært litt lettere om du fortalte hva du har koblet til nå. Den kontakta som Morty snakker om skal det være 3 ledninger i. En svart til turteller, en grønn til tenning og en som muligens er hvit som er til forbruksmeteret.

At det mangler gnist kan også være at du har bytta om magnetfølerene på girkassa, det har vi vært borti på et par-tre biler som ikke gnistrer.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og si det sånn. eneste som er gjort er og koble ifra allt av ledninger som ikke hører til motornettet...dvs.... lys,fløyte ol... hele sikringsboksen er kappet og revet vekk....

bensinpumpe skal jeg ha bryter på.

jeg tror jeg vet va som er styrestrøm til hjernen (2 grønne ledninger i koblinga ) og starter (svart/gul)

men får ikke gnist... har verken koblet ifra svinghjuls sensor eller noe sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags motor, motorstyring og tenningsmodul har du?

Hvis du kan fortelle oss det er det mye enklere å prøve og hjelpe deg.

Når du poster spørsmål som dette på forum må du prøve å spørre mest mulig konkret. Det er ikke så lett å hjelpe noen som har f.eks. en E30 som f.eks har fått fjernet noe av ledningsnettet som f.eks skal gå som løpsbil som det kansje har blitt gjort noen nye modifikasjoner på.

Høper du skjønner hva jeg mener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skrive all info i innlegget for å gjøre det enklere for oss som bruker fritiden vår på å forsøke å hjelpe deg.

Jeg spør igjen: Hva slags motorstyring og tenningsmodul sitter det på bilen din? J-letronic og bosch? En 87 modell har vel ikke motoronic?

Uansett bør du ha tenning når fordeleren står montert riktig, giveren virker, tenningsmudulen har spenning (som kommer inn på den GRØNNE ledningen, ledningsnetter er tilkoblet jord (BRUN ledning) og coilen er tilkobet og har 12V.

Skjekk dette skikkelig med et multimeter før du går videre. Du finner tilkobling for tenningsmodulen på nettet hvis du søker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...