Tor e46 Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Har en e46 99 2.0 liter. som lager en slags klunkelyd når jeg setter den i gir å gjerne når jeg skal gire fra første til andre gir. kassa virker fin å lager ingen ulyder. Mistenkte at det kunne være hardykoblinga men den ser fin ut.. også kommer lyden helt bak i bilen, jekka opp bilen tok tak i hjulene å rulla dem litt fram og tilbake å det er en slakk som virker å være i diffen, lager også litt lyd.. Har en kammerat med samme type bil som har måttet bytte diffen to ganger. Er det noen her som har vært borte i samme problem. Hvor kan jeg evt få tak i en brukt? Setter stor pris på alle svar! Torstein.
weheeE34 Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 hei Klunkelyden du beskriver kan komme av slitt traversforing/er også. men det er ikke traversforing dersom den klunkelyden kommer når bilen står helt stille og du setter den i gir. hardykoblingen kan være vanskelig å se om den er slitt, har blitt lurt der tidligere... ang diff, så er det vel normalt med "litt" slark der, men det spørst litt hvor mye slark du har der, personlig synes jeg det er litt rart at diffen skal være ødelagt på en (kun) 10 år gammel bil, men jeg vet selvsagt ingen ting om hvilket liv diffrensialet har hatt
Tor e46 Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Skrevet Mars 24, 2009 Takk for svar. Bilen kan godt stå stille så det er nok ikke travforinger. Mistenker at forringe eier har vært litt hard med bilen, men den er ellers i god stand, fulgt alle servicer osv. er vel en svakhet på disse bilene. Håper det ikke er noen kritisk fare for at den ryker, da vi skal på bilferie i påsken. Er det lurt av meg å uansett bytte hardyen selv om den "ser" fin ut? Har du noen erfaringer med å kjøpe brukt diff? Ny er uaktuelt da det koster 10-11000,-
weheeE34 Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 tror ikke det er noen spessiell svakhet med diff på e-46, har vertefall ikke hørt mye om det... litt vanskelig å si om du kan kjøre langtur eller ikke, kommer vel ann på hvor mye slark der er, er ikke noe expert på diff, men veit bare litt "basic", så her bør du få hjelp av noen med meir erfaring. tror det å kjøpe brukt diff er litt sann "bobb bobb", du kan kjøpe en diff av en bil som bestemor har kjørt 40.000 km med å så krasja ho med en kar da hu brøt vikeplikten, eller du kan kjøpe en diff som har vært kjørt 200.000km og vært med på breisladd konkuranse hvert år siden gatebil ble oppretta... veit at eldre differ kan shimses opp igjen, dvs de legger inn noen slags plater for å få mindre slark i kronhjul/drivhjul, men er ikke helt sikker på om det kan gjøres på nyere differ (har aldri sett en diff til e-46 som har vært åpnet) hardy kobling er ikke mye styr å få skiftet å den koster ikke skjorta heller, men blir vanskelig for meg å si at du bør/bør ikke skifte, men har vært med på at hardy koblinga ser fin fin ut, men at det var den som laga krøll
weheeE34 Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 men jeg velger å tro at du kan kjøre ganske lenge med diffen din, vertefall dersom du kjører normalt. Edit: har du vert under bilen å prøvd å kjenne på hardykoblinga, eller har du berre sett at den ser fin ut?, prøv å ta et stort skrujern/brekkjern å beveg på den, for å sjå om du får noe spessielt utslag, om du har mye bevegelse i rotasjonsretning i tillegg til fram/bak so ville vertefall jeg bytta, er den fast og fin, så er den sannsynligvis i orden. (ikke bruk mye makt på den) Edit 2: kan også være drivknutene! de glemte jeg, dersom du har tilsynelatende problem med diff, så kan det være drivknutene (koblingen mellom diff og hjulet) har du bukk tilgjengelig, eller jekket du opp bilen sist (når du sjekka diff)? dersom du løfta opp bilen så må du vær klar over at det eine hjulet vil kunne rotere dersom det andre står klar bakken (selv om den står i gir)
pål Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Har det samme på e 30 min, har byttet opphengslager til mellomakslingen, byttet diff, opplagringer til dempere, harykobling, traversforinger og bærearmsforinger, opplagringa til diff er også byttet eneste som gjenstår er motorfester. Har samme problem enda
Hansh Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 På vår E39 har vi noe som kan høres ut som samme feil som du har, og det kom seg en stund da jeg skiftet linkstaget (?, det 10-15 cm lange staget mellom stabstag og demper), men verre igjen nå. Mistenker at det er noen andre foringer som er årsaken, selv om den ikke fikk anmerkninger på dette på EU. Er det samme feilen er det ihvertfall ikke noe problem med en liten påsketur!
Tor e46 Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Skrevet Mars 24, 2009 La meg under bilen med hue rett under diffen å med de lange armene mine rulla jeg hjulene fram å tilbake, vet det at hvis du snurrer på det ene hjulet vil det andre gå motsatt vei uten at du vil få frem noe slakk/ulyd men når jeg rulla begge fram og tilbake likt i samme retning hørte jeg en veldig markant klakk som jeg er veldig sikker på kommer fra inne i diffen. har gått over med en stor flat skrutrekker å kjent over foringer og hardyen osv, uten å kunne finne noen slakk, men i og med at jeg har en ny hardy liggende kommer jeg til og bytte den uansett. Vet det at det er risky buisness å kjøpe brukt diff men en ny koster utifra det jeg har hørt fort 10-12000,- så da er det utelukket.. men det kan vel gå ann å kjøpe en brukt og ta en overhaling på den. Er avhengi av bil i det daglige så da går det ann å gjøre som nevnt over å kjøpe et repsett så uansett om den brukte diffen er brukt hardt så byttes det som evt er slitt før den monteres.. Kom gjerne med flere innspill!! Torstein.
BMWdrift Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 vor gammel er clutsjen din? den kan väre slitt og ikke fri helt ut. det vil igjen gjöre at det er en svak rotasjon på ingående aksel i gear kassa. noe som igjen da gjör at det kan momme et lite slag/rykk i mellomakselen når du putter den i gear. vanligvis når diffen er så slitt at det er blitt mye slark i den. så ryker lagrene inni diffen (det hörer du garantert). ta ett oljeskift på diffen. (er det mye metallspon i den olja du tapper av sjekk det nöye )
Tor e46 Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Skrevet Mars 24, 2009 Passer Diffen fra f eks en cupe over på en sedan eller fra en 316-318 over på en 320. Hva må jeg passe på? åssen er det med årsmodeller?
Andreas1448 Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Kjenner meg litt igjen i mitt tilfelle. Har denne klunkelyden som høres ut som kommer fra diffen. har heist opp bilen sett etter eventuelle slark i drivverk, har også Byttet Diff men hjalp ingenting.. Hver gang jeg clutcsjer, kommer det dunkedunk som om mellom leddet på akselen/diff var veeeldig slarkette. Noe jeg ble fortalt var at det kunne være utvendig Flens på girkasse. Denne delen mellom Girkasse-tannhjul og hardy kobling. Som da betyr girkasse skift. - Skal ta meg en tur til Bildoktorn i Hobøl og få han til å se på det og komme til en konklusjon av hva som er årsaken. men sjekk det du/dere som har klunkelyd. Kan være slark inni kassa der. ( bestilte også ny mellomaksel men den var i like br stand som den som er på bilen. :S så det er ikke difffen eller mellomakselen. - hardy er fin, )
JonasD Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Jeg har noe alla det samme problemet selv! Men jeg får klunkelyden når jeg tar inn clutchen og skal gire ned fra 4. gir til 2. gir :S (kommer bare som regel over 50-60 km/t) Skjønner ikke hva som kan være feil?
Tor e46 Skrevet November 27, 2009 Forfatter Skrevet November 27, 2009 Storeforinga på diff eller kansje hardykoblinga. På min har jeg litt dødgang i kassa som gir litt klunkelyd men det er som regel i 1-2 gir hvis jeg nykker litt på gassen!
xturbox Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 tror jeg har samme problem, eg sku rive han laus på veien men det kjede ingen ting og nu kan eg sett den i gir også kan eg bære gå ut av biln, og da hører jeg en slaks klonke lyd og dette kan jeg gjøre i alle gir. einaste reversen funket ca 50 m rett etter på tror problemet ligger i diffen.
BMW_320icoupe Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Ikke for å skremme... Men kan vel kanskje sjekke over understellet etter "sprekker"? Vet om en E36 som er sveist opp igjen;(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå