Gå til innhold

e30 320i-327i


pål
 Share

Anbefalte innlegg

Synes egentlig det ligger ute en del bilder av bilen slik den ser ut nå, og hadde tenkt å overraske litt med bilder når den blir lakkert. men kan sikkert legge ut noen om det er ønskelig. :)

Må bare komme meg hjem fra ferie først.

Har lagt ned mye arbeid i bilen ja. Trives med det da jeg vet det blir ordentlig gjort:) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått gjort litt med bilen igjen. Har montert frontplata, byttet til ny gasspedal plastikk, (noe som viste seg å ikke ha noen praktisk betydning uten om at det ser finere ut). Overhalt dørhengslene på førerdøra og montert på døra igjen. Pusset ned døra på passasjersiden, pluss pusset ned mange andre plasser der det er vanskelig å komme til med papir og pussekloss. Mye arbeid som ikke synes så godt denne gangen også. Kjøpte en brukt takluke her på forumet fordi den jeg hadde viste seg å være rusten. Den jeg kjøpte skulle være bra, men da jeg åpnet pakken i helga så jeg at den var rusten også. Så om noen har en RUSTFRI takluke ta kontakt, haster litt.

Håper å få gjort en del i ukene som kommer nå. Ser ut til at det blir litt roligere på jobb en liten periode.

Har tatt litt bilder, men nå ville ikke kamaraet samarbeide med pcen. Så laster opp når jeg får det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pger8opns1dwplu7sem3.jpg

Monterte graffen med papir under slik at jeg kan justere den uten å lage riper.

h20qunuplhcw579s6fp8.jpg

Ny gasspedalplastikk

i47dcnacbv3aayestr62.jpg

Brukte grunning til primer for å fylle noen riper ved bagasjerommet. Gjennstår å pusse ned for å se hvordan det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt med bilen denne helga også. Har gjort et tappert forsøk på å justere dørene panseret og skjermene. Dette viste seg å være mye vanskeligere en jeg hadde forventet. Tok ihvertfall mye lengre tid. Brukte store deler av Lørdagen på å justere samt ta ut takluka.

Hadde håpet at takluka som sto i kunne brukes, siden den jeg kjøpte var rusten. Men den var også veldig rusten, så legger ikke noe energi i å prøve å redde den. Ser ut til at jeg må kjøpe en ny, kjipt for er ganske dyrt.

I tillegg klarte jeg å lage en lite bulk i v framskjerm, da jeg justerte den.

I dag har jeg pusset en del, så håper jeg er snart ferdig med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig artig tråd! Lærte vanvittig mye.

Takk, det er slike tråder jeg liker, når jeg lærer av det som er i tråden, så jeg selv kan få igjen for det på mitt prosjekt. Holder på med ett orginalt E30 325i prosjekt. klør meg ofte i hodet, men finner som oftest ut av ting. Har ingen peiling, kjøpte bilen for og lære, og det gjør jeg :) Om jeg ikke får til noe, er det altids bare og spørre på bimmers eller ringe en kompis.

Vanvittig bra prosjekt som sakt, blir glad om jeg får bilen min like strøken som din rustmessig selv om jeg tviler sterkt på det.

Har lest igjennom alle sidene dine nå og funderer på noen ting.

Hvorfor tinne istedenfor sparkling?

og hvilken primer/grunning bruker du over sveiseskjøtene dine ? Jeg har hørt sveiser ruster fort om du ikke behandler de riktig.

Takk for svar.

Mvh. Kjellke

(Du kan forresten finne tråden min i signaturen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se. Har brukt både en to komponent epoxy grunning( som jeg har kjøpt hos en lakkere) Har også brukt litt forskjellige andre typer blant annet hagmanns mener jeg den het. Stemmer det du sier om at det ruster fort hvis en ikke behandler fort. Har oppledvd at det har rustet etter sveising selv om jeg har grunnet godt også, særlig om du ikke sliper ned sveisen godt, blir fort rust i ujevnhetene i sveisen, om du skjønner? Jeg brukte epoxy grunningen på plasser som er mer utsatt, eks i hjulbuer osv. Og der det gikk greit ann å komme til med pensel. Spraygrunning er mye mer lettvindt å påføre en der du bruker pensel. Ville gått for en grunning som er spessielt motstandsdyktig mot rust. en zink grunning eller noe i den dur. Det finner du på bilextra mekonomen eller lignende. Grunnen til at jeg brukte tinn noen plasser er at dette gjør sveisen vanntett, og den tåler mer en sparkel. i tillegg kan en legge i forholdsvis tykke lag uten at den gjør noe. Kan også bruke tinn isteden for å sveise når en skal føye to metaller sammen.

At du kan klare å få bilen din like "rustfri" som min er ikke noe problem i det hele tatt, om du har et bra utgangspunkt. Det krever bare en stor mengde innsats, pågangsmot og tid.

Artig at du liker tråden, jobber på spreng om dagen for å få unna det som må gjøres før lakkering. Begynner å bli små lei pussing justering osv. virker som det aldri tar slutt. Men det må det da gjøre en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok litt bider fra helgas aktivitetet, fikk ikke lagt det ut i går.

fxhbdssj5mic1chwkzja.jpg

Sveivet takluka så langt tilbake at jeg fikk ut klipsene mellom taktrekket og takluka. Da skulle det i prinsippet bare være å sveive den fram igjen til den begynner å tilte slik at en kan dra trekket bakover og skru ut de 6 torx skruene. Klipsene ble liggnede mellom taktrekket og luka og skapte egentlig bare trøbbel. Fikk ikke fram luka tilstrekkelig slik at jeg måtte løsne trekket og ta ut klipsen. Da dette var gjort gikk det ganske lettvindt.

9hic54bywnb37w6ndwyy.jpg

Brukte denne linken som hjelpemiddel:

http://e30.bmwdiy.info/sunroof-adjust/index.html

Takluka var som sagt ganske rusten.

0p5384lf76fbqd6ibe3j.jpg

vicvthqbt5zuv0mkdud3.jpg

sjost8z88ydb6ffvlt8w.jpg

Regner med å bruke en ny takluke.

Justeringa har jeg få bilder av for det er så vanskelig å se at jeg i det hele tatt har gjort noe. Selv om jeg brukte 7-8 timer på det, enda er jeg ikke helt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en plane. Eneste ulempen er at E30 ofte ruster på samme plasser.

I dag har jeg holdt på litt med bilen igjen. Har fått hjelp av "karroserimannen" Så har pusset, justert litt. Og ser jammen ut til at det begynner å nærme seg lakkering. Meget motiverende :)

Ser ut til at justeringen var bedre en jeg syntes, for han var fornøyd. Det synes jeg er kjempe flott, for den justeringa tok voldsomt mye tid. I tillegg har han nesten gjort bulken jeg laget usynlig, så regner med det blir litt sparkling før det blir bra.

Ny takluke og tanklokk blir bestilt i morgen, så når det er på plass kan det lakkeres.

Litt småtteri skal gjøres først, men ser ikke ut til at det tar så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...