Gå til innhold

Toppaknings-bytte?? kjølevann i eksos? (M50B25)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg må bytte toppakning på bilen nå. Skal sies at jeg ikke verken har tatt komp. test eller sylinderlekkasjetest ennå.

Har over en periode mistet kjølevann, men det har variert litt på mengden som har blitt borte. Har mistenkt lekkasje fra en kjølekanal, men ingenting synlig utenpå motor, ergo, så forsvinner vannet inn i forbrenningskammer.

Var først i går at det gikk et lys opp for meg. Under en forbikjøring, hvor motor holdt høyt turtall, så jeg en enorm mengde kritthvit eksos bak meg.

Med en gang turtallet gikk under 4000 rpm så forsvant røyken.

Kan det være at det lekker kjølevann kun ved høyt turtall (høyt trykk), og det er minimalt med vann som kommer seg inn i forbrenningskammer under "normal" kjøring (lave turtall).

Må nevne at jeg ikke ha merket noe spesielt mye dårliere drag i bilen.

Én ting til, kan dette forårsake at Lambda blir defekt (ECU i nødmodus)?? Tenker på at mye kondens i eksos kan føkke litt på signalene som 02-sensor sender til hjernen??

EDIT: Motor har aldri (under min eie) blitt varmkjørt

Skrevet

Det ser jo slikt ut ja, men det kan jo være andre årsaker til dette.

For det første så kan det være luft i anlegget og frostvæska kan lekke ut i radiator, slanger eller vannpumpe!

Men går frostvæska ut i toppakningen eller i en sprekk i topplokket og inn i forbrenningen så vil det komme unormalt mye damp fra eksosen, kanskje vann i oljen og mye luft i kjølesystemet som igjen gjør at vannet fosser ut når lokket taes av.

Det blir heller ikke noe stor temperatur på motoren når dette skjer så sant det er nok vann på motoren.

Et bilverksted har utstyr som lett viser om det er forbrenningsgasser i kjølevæska noe som indikerer defekt topp eller toppakning...

Lykke til :D

Skrevet

Skal ikke være noe luft i kjølesystemet mitt hvertfall. Er heller ikke antydning til olje i kjølevann, eller kjølevann i olja. Motor opererer på normal temperatur.

Tillsatte et såkalt "vidundermiddel" i kjølevæska (husker ikke hvilket merke, men boxen kosta 450 spenn:P) som skal klare å stoppe små lekkasjer.Det hjalp litt, men litt kjølevann forsvinner ennå. Og hvit eksos på mye turtall :) Kjølevannet ble grøtete på en måte, så skal bytte det, kan ikke være bra.

Skrevet

Ta turen til et verksted.. tar ikke så mye får å skjekke det.. viss de er virkelig greie og ikke har så mye å gjør så kan de sikkert sjekke det med en gang uten at det koster noe..

bare finne et vanlig verksted så tar inn alle biler.. ikke noe merkeverksted!

Si du må få tatt en komp test og målt avgasser i kjølesysteme ;)

Da finner du ut om eventuelt topppakning/topp er defekt :)

Kan jo se ut til at den er kun *Litt* dårlig siden eksos blir hvit på høygt turtall osv..

Men få bilen testa, da får du sikrere svar ;)

Skrevet

Ok, takker for hjelpen så langt.

Akkurat kommet inn fra garasjen der jeg skjekka pluggene på bilen for å se etter spor etter lekasje av noe slag. Dette er hva jeg så.

I sylinder 2 til 5 så var pluggene dekket av olje i selve plugghullene, se bilder.

qy2kj3cwxx1qbdydagw8.jpg

I sylinder nr 4-5 så pluggene slike ut:

9dcuu23yd73y9165ywz8.jpg

I sylinder nr 6 er den eneste plassen jeg kan se rester etter det hvite belegget som oppstår på pluggene når det kommer kjølevann i forbrenningskammeret. Men det så ikke ut som problemet var så stort lengre.

9sox1rj1d7dhot60hxik.jpg

lz0ip39boelkpkfx0ahd.jpg

Ang. olje i plugghullene, så skal det sies at alle stempeltopper så ut til å være tørre (fri for olje/kjølevann), så vet ikke helt hva dere kan si om disse bildene??

Skrevet

Oljen i plugghullene kommer nok fra defekt toppdekselpakning, så denne bør du ihvertfall bytte.

Skrevet

Vel, mitt problem er ikke like stort. Jeg etterfyller vann kanskje hver 1000 km....og da bare ca en halv liter, så kan ikke være store lekkasjen jeg har.....men nok stor til at det bekymrer meg. Virker som jeg kun har lekkasje når jeg kjører på mye turtall (mye trykk), men hvem vet.

Skrevet

Min går ikke noe spesielt dårligere, men det er et bekymringsmoment for det, hvis dere skjønner. Leter for øyeblikket etter en topp som jeg kan plane og porte litt før jeg bytter toppakning o.l

Skrevet

har du trykk i kjøleslangene da? varierer temeraturen ? god gang i varmeapparatet?

tidligere utgaver av e36 har problemer med at den lekker i varmeapparatregisteret. se om det er fuktig under gulvteppet.

mye fuktig luftfortiden, kan være kondens i eksosen,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...