Terje320d Skrevet Mars 25, 2009 Share Skrevet Mars 25, 2009 Noen som har noen DIY eller lignende på tette?? Trenger hjelp raskt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Mars 25, 2009 Share Skrevet Mars 25, 2009 Har du en kompis er dette ganske lett. Sett først bilen på bukk, slik at bærearmene henger fritt. Løsne demperne nede (holder vertfall på e36) Ta deretter et brekkjern eller lignende (om ikke fjørene allerede er løse) og brekk nedover bærearmen (sett den inn for eks under fjærskåla), mens kompisen din lirker ut fjøra. Kan gjerne stå på jernet for å få jevn vekt. Ikke ta inn fingerer og hold dere generelt unna fjøra, frem til bærearmen er brekkt ned. Nytter ikke dette, gå til med noen fjærklemmer. Har du ikke dette heller, kan du jekke under hjulnavet, slik at fjøra klemmes sammen. Når den er bra sammenklemmt, bind den sammen med et stort antall kraftige strips, eller bedre; slangeklemmer. Senk deretter ned og plukk den ut. Montering på samme måte som demontering ++: Har du for eks stabstag som stiver av veldig mye, demonter dette før du begynner å brekke ned bærearmen. Det vil også gjøre jobben med å få fjørene ut og inn lettere, men tviler på at det er ett must, hehe Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje320d Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2009 mm.. Hvordan brekke ned bærearmen når den er festet både inne i #hjulet# og oppe i karrosseriet? Og virket som det gikk noen stag under den også.. Ingen bedre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Mars 26, 2009 Share Skrevet Mars 26, 2009 Sett et brekkjern "inn" i det, og still deg oppe på jernet Bare å presse ned! Evt gjør som i avsnitt 2, om du ikke har noen med deg! Jekk opp hjulnavet og stripse dritten i komprimert stilling, og senk etterpå ned igjen bærearmen. Skal ikke være noe big deal egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ost_ost_89 Skrevet April 3, 2009 Share Skrevet April 3, 2009 Noen andre forslag på dette?? Driver med det samme nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Share Skrevet April 3, 2009 Er som han sier. Ta av mutteren på demperen og dra bærearmen ned det du orker å skift fjær. Ta av stabstaget om det stiver av for mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 3, 2009 Share Skrevet April 3, 2009 Er forsåvidt riktig det meste her. 1. fjern hjulet. 2. løsne nedre bolt til demperen. 3. sett ei lang stang el. Under øvre bærearm, og la den gå over kalipperen. Dette er den beste måten å få kraft på. 4.Mens du klemmer ned bytter du fjær. Ifølge TIS skal man demontere stikkakslinger. Dette er IKKE nødvendig. Tar ca 20 min å bytte begge to om man har løftbukk. + de minuttene det måtte ta deg å jekke bilen opp og neden da jeg antar du ikke har dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ost_ost_89 Skrevet April 4, 2009 Share Skrevet April 4, 2009 da får jeg prøve det da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joe Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 Noen som har noen DIY eller lignende på tette?? Trenger hjelp raskt.. dette kan du gjøre med en hånd. Du trenger en jekk og en sånn fjærklemme. Du jekker opp den siden som det gjelder, skrur klemmen på og løsner fjæren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 5, 2009 Share Skrevet April 5, 2009 kommer du til med fjærklemme? ser uansett ikke hensikten..er mye lettere å bare brekke ned. ettersom jeg til tider bytter minst et sett med slike i uka så føler jeg at jeg ikke har behov for å diskutere hva som er enklest/raskest engang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 6, 2009 Share Skrevet April 6, 2009 Noe av den enkleste skruinga e gjør det her. Blir selvfølgelig skitenkelt med løftebukk, men selv en privatperson med løftebukker bør klare det på en halvtime... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'BMW' Skrevet Oktober 27, 2016 Share Skrevet Oktober 27, 2016 Fikk demontert fjærene slik som beskrevet. Uten å bruke klemmer, brekkjern holder og man klarer det fint alene. Men så stoppet det opp... Mapco 70887 fjærene jeg hadde fått fra reservedeler24.co.no er forskjellige fra originalen, innvendig diameter i den ene enden er større slik at gummifoten (øverst på bildet) ikke passer, 6.3 vs 4.2cm. De er heller ikke tynnere i enden slik som originalene.. Ifølge data hos reservedeler24.co.no så skal fjæren være korrekt for 2004 316i Touring. OEM 33531094741.Mapco's webside sier det samme, de har ikke andre alternativer som passer på Touring. Noen som vet hvilken fjær jeg egentlig skal ha, fant ikke noe hos realoem.com. Og hva gjør reservedeler24.co.no i slike tilfeller? Må kunden betale returfrakt? (Om noen lurer på hvordan en tysk nettbutikk kan ha .no adresse så er det fordi de leier den av domain.co.no) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjølen Skrevet Oktober 27, 2016 Share Skrevet Oktober 27, 2016 Bruk for ALL del IKKE strips på fjærer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'BMW' Skrevet Oktober 27, 2016 Share Skrevet Oktober 27, 2016 Hadde ikke fått med meg den kommentaren. Nei, strips kan være livsfarlig, energien i en slik komprimert fjær spøker man ikke med. Har brukt klemmer på en annen bil og da festet jeg fjæra til forstillingen med kjetting og sjakler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjølen Skrevet Oktober 28, 2016 Share Skrevet Oktober 28, 2016 Synes det er skremmende at det blir anbefalt å bruke strips på fjærer i dette forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå