Gå til innhold

Hvordan bytte fjærer bak på E46 sedan?


Terje320d
 Share

Anbefalte innlegg

Har du en kompis er dette ganske lett. Sett først bilen på bukk, slik at bærearmene henger fritt. Løsne demperne nede (holder vertfall på e36)

Ta deretter et brekkjern eller lignende (om ikke fjørene allerede er løse) og brekk nedover bærearmen (sett den inn for eks under fjærskåla), mens kompisen din lirker ut fjøra. Kan gjerne stå på jernet for å få jevn vekt. Ikke ta inn fingerer og hold dere generelt unna fjøra, frem til bærearmen er brekkt ned.

Nytter ikke dette, gå til med noen fjærklemmer.

Har du ikke dette heller, kan du jekke under hjulnavet, slik at fjøra klemmes sammen. Når den er bra sammenklemmt, bind den sammen med et stort antall kraftige strips, eller bedre; slangeklemmer. Senk deretter ned og plukk den ut.

Montering på samme måte som demontering :)

++: Har du for eks stabstag som stiver av veldig mye, demonter dette før du begynner å brekke ned bærearmen. Det vil også gjøre jobben med å få fjørene ut og inn lettere, men tviler på at det er ett must, hehe ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett et brekkjern "inn" i det, og still deg oppe på jernet ;) Bare å presse ned!

Evt gjør som i avsnitt 2, om du ikke har noen med deg! Jekk opp hjulnavet og stripse dritten i komprimert stilling, og senk etterpå ned igjen bærearmen. Skal ikke være noe big deal egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er forsåvidt riktig det meste her.

1. fjern hjulet.

2. løsne nedre bolt til demperen.

3. sett ei lang stang el. Under øvre bærearm, og la den gå over kalipperen. Dette er den beste måten å få kraft på.

4.Mens du klemmer ned bytter du fjær.

Ifølge TIS skal man demontere stikkakslinger. Dette er IKKE nødvendig.

Tar ca 20 min å bytte begge to om man har løftbukk. + de minuttene det måtte ta deg å jekke bilen opp og neden da jeg antar du ikke har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen DIY eller lignende på tette?? Trenger hjelp raskt..

dette kan du gjøre med en hånd. Du trenger en jekk og en sånn fjærklemme. Du jekker opp den siden som det gjelder, skrur klemmen på og løsner fjæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer du til med fjærklemme? ser uansett ikke hensikten..er mye lettere å bare brekke ned. ettersom jeg til tider bytter minst et sett med slike i uka så føler jeg at jeg ikke har behov for å diskutere hva som er enklest/raskest engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Fikk demontert fjærene slik som beskrevet. Uten å bruke klemmer, brekkjern holder og man klarer det fint alene.

Men så stoppet det opp...

Mapco 70887 fjærene jeg hadde fått fra reservedeler24.co.no er forskjellige fra originalen, innvendig diameter i den ene enden er større slik at gummifoten (øverst på bildet) ikke passer, 6.3 vs 4.2cm. De er heller ikke tynnere i enden slik som originalene..

Ifølge data hos reservedeler24.co.no så skal fjæren være korrekt for 2004 316i Touring. OEM 33531094741.
Mapco's webside sier det samme, de har ikke andre alternativer som passer på Touring.

Noen som vet hvilken fjær jeg egentlig skal ha, fant ikke noe hos realoem.com.
Og hva gjør reservedeler24.co.no i slike tilfeller? Må kunden betale returfrakt?
(Om noen lurer på hvordan en tysk nettbutikk kan ha .no adresse så er det fordi de leier den av domain.co.no)
 

fjær BMW.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg den kommentaren. Nei, strips kan være livsfarlig, energien i en slik komprimert fjær spøker man ikke med.
Har brukt klemmer på en annen bil og da festet jeg fjæra til forstillingen med kjetting og sjakler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...