Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Tilføyd ved lov 8 juni 2001 nr. 30.

Hvor står det at politiscanner er forbudt ??

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg ringte til Politiet/trafikkavdeling, og spurte rett ut om en fikk bot for å ha en ce merket radioscanner slått på under kontroll. Svaret var, NEI, det er ikke lengre ulovlig å ha en radioscanner slått på, selv under kontroll.

Så når trafikkpolitiet har bekreftet dette muntlig, så kan vi trygt gå ut i fra at det er lov.

Jeg kan vel også poengtere at jeg også nevnte at radioen blir brukt til å lytte lytte til trafikkmeldinger og politiet når dem sender via radio, og svaret fra Politiet var fremdeles at det er lov.

Skrevet

Politiradio i kjøretøy

--------------------------------------------------------------------------------

I en e-post fra Oslo Politidistrikt.

Å lytte på politiets frekvenser er ikke straffbart, så fremt bruken ikke er ment for å unndra seg straffeforfølgelse eller bruk i forbrytersk hensikt.

Det som er krav er at apparatet er CE merket og EØS- godkjent. Henviser til Post- og teletilsynet for ytterligere informasjon.

Å sende på politiets frekvenser medfører derimot straffeansvar, og kan etter loven straffes med fengsel i opptil 10 år hvis det medfører betydelig fare for liv og helse.

E-post fra:

Politioverbetjent (navn fjernet)

Sambandsavsnittet

Fellesoperativ seksjon

Oslo politidistrikt

Skrevet

Radioscanner er lov i bil.

Samband som sender over 500mW. er også lov å eie og omsette, men det er _bruken_ som er regulert.

Har man amatørradio som dekker amatørbåndplanen, må man ha amatørlisens. Skal du ha egen frekvens, må man betale lisens for dette.

Du kan tilogmed ha en sambandsradio som fyrer ut 5W _og_ riktig oppsett til å bruke Politiets repeater, men så fort du trykker på PTT bryter du loven.

Summa summarum:

radioscanner aka politiradio er LOVLIG, også i BIL.

Sambandsradio er lovlig, bruken er regulert.

Skrevet

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Om en scanner er programert med politiet frekvens er det et varslingsmiddel ERGO ULOVLIG ! tro hva du vil eller prøv det selv. erfaringen du får er ikke billig

MEN KUN I BIL Å SLÅTT PÅ !!!

Skrevet

Om en scanner er programert med politiet frekvens er det et varslingsmiddel ERGO ULOVLIG ! tro hva du vil eller prøv det selv. erfaringen du får er ikke billig

Ta amatørradio lisensen så er det lov... Er så enkelt og nesten ingen vet om det... Les en blekke på 50 sider, ha litt elektro innsikt så er det gjort.

Eksamen som taes på fylkes/kommune-huset er per dags dato gratis.

Så kan du høre på hvilken som faens kanal du vil også...

Skrevet

ja helt sant men IKKE på politiets frekvens i bil....

sjønn nå det at det har isje noge med type radio å gjøre...

Det blir beskrivet som varslingsutstyr som er ulovlig på lik linje som laservarsler

blir du stoppa av en politi og han sjekker opp førerkortet ditt å hører seg selv i bilen din ja da skal du se boten blir DYR

Skrevet
ja helt sant men IKKE på politiets frekvens i bil....

sjønn nå det at det har isje noge med type radio å gjøre...

Det blir beskrivet som varslingsutstyr som er ulovlig på lik linje som laservarsler

blir du stoppa av en politi og han sjekker opp førerkortet ditt å hører seg selv i bilen din ja da skal du se boten blir DYR

...nop.

En amatørradio kan lytte på hva han vil av frekvenser, men sende kun på enkelte bånd...

Skrevet

Virker ikke som folk er så keen på å forandre mening etter å ha lest litt om saken, i tråden her.

Nå er det jo blitt postet 2 (eller 3) eposter fra politiet (går da ut fra at disse er ekte, ser ingen grunn til at noen skal gidde å finne opp noe sånt selv) som sier at dette er lovlig, er ikke da diskusjonen ferdig?

Dere som bastant mener det er forbudt å ha det på i bil, fordi det er et varslingsutstyr. Sist jeg sjekket, var det noe som het kontrollvarsling på sms. Betyr det at når jeg setter meg i bilen min må jeg slå av telefonen min? Telefonen er jo da blitt et varslingsutstyr.

edit:

OJOJ, må bare legge til: dette innlegget var ikke ment som en fortsettelse på diskusjonen, Tom K avsluttet den fint synst jeg, det var bare en observasjon fra min side om hvordan folk på nettforum ofte har veldig vanskelig for å forandre mening. Ikke bare i denne saken, men i de fleste saker i grunn.

Skrevet
Tror du får lese posten over en gang til jeg gitt...

Nå har jeg midlertidig hørt mye fram og tilbake ang. lovligheten ved bruk av slikt utstyr i bil,

Den kan også monteres i bil. Men selvsagt ikke brukes til kriminell virksomhet.

Når jeg tenker meg om så kommer jeg egentlig ikke på en eneste gjenstand som er tillatt å bruke i kriminell virksomhet.

De som innbiller seg at politiet annonserer tid og sted for politikontroller på sambandet blir nok fort skuffet.

De som har fullstendig noia for å bli tatt kan la være å lytte. Alle andre kan lovlig lytte akkurat så mye de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...