Gå til innhold

M73B54 Prosjekt - Demontering! (uh-oh)


MrElg
 Share

Anbefalte innlegg

Jaudå, 2. mars fikk jeg en artig sak i posten, nemlig en m73b54, v12'er må man ha :wink:

Har enda ikke bestemt meg for hvilket chassis jeg skal putte den i, men det frister å vente et års tid og putte den i e46'en. (Bruksfradrag, avgifter og den leksen der.)

Og nå, bilder! :headbang:

Her har jeg akkurat rivd vekk strekkplasten, og fjernet diverse "småting" som bla eksosen.

ubrjuravi6cok7w80973_thumb.jpg

Så var det noen timer fikling for å fjerne ledningsnettet noenlunde helt, men tilslutt kom jeg ned til fuelrailsene..

x196p1bb8sl088ui5dh0_thumb.jpg

Da railsene var av var det bare å begynne på demonteringen av inntaksmanifoldene. Det viste seg å være en knotejobb av dimensjoner, og det ble ikke enklere da den ene forlengeren min brakk, men etter en halvtime med svetting og banning var de av.

Her er de hjemme på hobbyrommet og klare til puss.

mhk6u0um2bnjnxmjkagv_thumb.jpg

Gjett hvilken som er før og etter papirpussen.

27rph7k7jv0w2afkf1d3_thumb.jpg

Slepte med meg inntaksmanifoldene ned på den lokale bensinstasjonen og spylte de, men skitten satt godt.

12es57x2mhv2hfpcwinm_thumb.jpg

Da så motoren sånn ut

ydje0x3vta77wmwnrpk1_thumb.jpg

Tok en rask titt på ene toppen for å sjekke om det var hælvete nedi der, var bedre enn ventet ijaffal.

mn1nzgxoovugnswwdvnv_thumb.jpg

Nærbilde er greit å ha.

umw5ifq8ucgszoucixg1_thumb.jpg

Mange kilo og noen til med eksos, 1-1,5mm rf hvis jeg ikke tar helt feil.

wmn0r53bdcfgrb9vkyhz_thumb.jpg

Mer følger, men nuh skal jeg ut å kjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spjeldet brukte jeg en halv rull tørkepapir, wd40 og dremel med denne smartingen på lav rpm.

ck67fwzwge21iaj18qi0_thumb.jpg

Ja, dette blir årets julegave til megselv 8)

Elektronikken har jeg tenkt en del på, blir ikke standard iallefall. Bygger nok inn et panel i dashbordet med brytere for alt i motorrommet når den tid kommer. Datasprut blir det iallefall, hvilket har jeg ikke bestemt meg for enda. Så må jeg finne på noe med bensinsystemet og, da dette var morkent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerning av automatkassa (zf 5hp30) den virker grei, men vurderer å skaffe en manuell en for enkelhets skyld.

De 7 første boltene gikk greit, men på den siste var bolthodet, utvending torx, så slitt at jeg måtte kappe det av. Godt man har dremel med diamantslipeblader.

poglpzpl1qqdv3ah5tkj_thumb.jpg

jt0b6yoq8lwkl07rrbmo_thumb.jpg

Baksiden av motoren med både svinghjul og konverter.

9ux51h45dwdnahb9q0qg_thumb.jpg

Starteren, dæven som den satt, men en plankebit+5 forsiktige sleggeslag gjorde susen! :D

2g7zwxaze2vjlinlfvgr_thumb.jpg

Måtte hamre til en fastnøkkel for å komme til skikkelig bak svinghjulet da konverteren skulle fjernes. Etter noen intense minutter med knoteskruing var den av. Den stakkars fastnøkkelen jeg måtte hamre til syntes nede til venstre der.

Også verdt å merke seg at de har gått fra 3 konverterfestebolter i m70 motoren til 4 i m73 :idea:

68urx5lpcnk9nwefu01r_thumb.jpg

Ned i konverteren, stili bilde.

5rdb809rlkyyfyawkvuy_thumb.jpg

Da var svinghjulet også av, nummererte boltene for sikkerhetsskyld :P

b8ee7oka9f1tziwwst8w_thumb.jpg

Denne bolten er noe drit, prøvde å løsne den med 500ft/lbs luftverktøy, men den rikket seg ikke :( Noen tips?

9x5zprf5116l6g5pnbxw_thumb.jpg

Her veit dere, her er det noe drit som har kommet opp og skadet kammen. Regner med å kjøpe en delemotor en gang i fremtiden, så er ikke noe stort problem, selvom det hadde vært greit å slippe.

rplt9gkylhizwm12uea8_thumb.jpg

Her er det noe som ikke stemmer

pxqcmk3fe5jw65ycf5ix_thumb.jpg

w2hgm7cq2557iti627h8_thumb.jpg

r19zt8ydtpq7h0tmg2wh_thumb.jpg

9pt771egeptix6f3m9xg_thumb.jpg

Den store er den som står i festet mellom oljepumpa og motorblokka, og de små er de som skal holde pumpa sammen. Jeddå, tror muligens jeg skal feste dem med locktite når jeg bygger opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på at jeg glemte bilder fra da jeg fjernet toppene. Her uten topplokk og kjededeksel.

8en579k06nha9npuc2zl_thumb.jpg

Toppløsbilde :shock: Trenger en forsiktig rens og nye pakninger ja

caqj614ufus4x0gy6c6j_thumb.jpg

Da var vi tilbake til oljepumpa, bildet her snakker for seg selv.

fnv2u982z0kxrwjk3bdd_thumb.jpg

Noe skadd overflate som følge av boltene, men ikke noe kritisk.

xk85zurvbbglhw5qt8sj_thumb.jpg

Det ene stempelet har også fått seg en smell eller tre, men det holder nok noen slag til.

yzbm3i7p7w5v21rpmkak_thumb.jpg

Her har jeg åpnet oljepumpa, den var grei, så jeg gadd ikke bruke mer tid på den.

66t0zhf1j08x2ay2t0n7_thumb.jpg

Tok en titt på bunndelen, så greit nok ut med unntak litt dritt helt bakerst, børstet det vekk og førte opp ny pakning på handlelista.

Neste del nå blir utvendig pussing av diverse deler og snusing etter datasprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble enklest å gjøre det sånn denne gangen, boltene satt for godt og bolthodene var så korte at jeg ikke fikk skikkelig tak med noe annet enn skiftenøkkel.

Slenger med et bilde til, måtte åpne å se om det lå noen flere bolder og lurte nedi her.

t3rypju43jiauo2ik236_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom motor M73n, har lenge hatt en slik i tankene. Med noen små modifikasjoner kan man få seg en skikkelig hardcore NA maskin. Litt bearbeiding av topper og individuelle spjeld har jeg blitt fortalt gjør underverker på disse.

Men hva i alle dager har hendt med motoren? Fikk du noe diagnose på den før du kjøpte? Ser ut som det har vært fremmedlegemer nedi der samt lite smøring. Hvis ikke bilde lyver så ser det ut som hele undersiden av stempelet er raspet skikkelig.

Hadde ikke tvilt et sekund på å rive den helt i molekyler og fått rensa den ultranøye. Spon som setter seg i oljekanalene kan være noe ordentlig herk. Kammens tilstand taler sitt tydelige språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke godt å si hva som kan ha skjedd med den, men virker som om den har vært i en kollisjon en gang. Ene bolthullet til motorfeste er slått istykker og det er en en sprekk i det øvre/framre kjededekselet.

Blir til at jeg plukker den i deler etterhvert ja, må bare ordne med bedre plass først. Vurderer også å kjøpe enda en og bruke den/denne som delmotor alt etter stand.

Kjøpte den som den sto. Den var uansett i bedre stand enn ventet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...