MrElg Skrevet Mars 28, 2009 Share Skrevet Mars 28, 2009 Jaudå, 2. mars fikk jeg en artig sak i posten, nemlig en m73b54, v12'er må man ha Har enda ikke bestemt meg for hvilket chassis jeg skal putte den i, men det frister å vente et års tid og putte den i e46'en. (Bruksfradrag, avgifter og den leksen der.) Og nå, bilder! Her har jeg akkurat rivd vekk strekkplasten, og fjernet diverse "småting" som bla eksosen. Så var det noen timer fikling for å fjerne ledningsnettet noenlunde helt, men tilslutt kom jeg ned til fuelrailsene.. Da railsene var av var det bare å begynne på demonteringen av inntaksmanifoldene. Det viste seg å være en knotejobb av dimensjoner, og det ble ikke enklere da den ene forlengeren min brakk, men etter en halvtime med svetting og banning var de av. Her er de hjemme på hobbyrommet og klare til puss. Gjett hvilken som er før og etter papirpussen. Slepte med meg inntaksmanifoldene ned på den lokale bensinstasjonen og spylte de, men skitten satt godt. Da så motoren sånn ut Tok en rask titt på ene toppen for å sjekke om det var hælvete nedi der, var bedre enn ventet ijaffal. Nærbilde er greit å ha. Mange kilo og noen til med eksos, 1-1,5mm rf hvis jeg ikke tar helt feil. Mer følger, men nuh skal jeg ut å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_anders Skrevet Mars 28, 2009 Share Skrevet Mars 28, 2009 Tøff stor motor! Hva brukte du på spjeldet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 28, 2009 Share Skrevet Mars 28, 2009 det der så jo ut som en fin "pakke til seg selv" hvordan blir det å få noe slikt til å kommunisere med elektronikken i en E46 da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2009 På spjeldet brukte jeg en halv rull tørkepapir, wd40 og dremel med denne smartingen på lav rpm. Ja, dette blir årets julegave til megselv Elektronikken har jeg tenkt en del på, blir ikke standard iallefall. Bygger nok inn et panel i dashbordet med brytere for alt i motorrommet når den tid kommer. Datasprut blir det iallefall, hvilket har jeg ikke bestemt meg for enda. Så må jeg finne på noe med bensinsystemet og, da dette var morkent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2009 Fjerning av automatkassa (zf 5hp30) den virker grei, men vurderer å skaffe en manuell en for enkelhets skyld. De 7 første boltene gikk greit, men på den siste var bolthodet, utvending torx, så slitt at jeg måtte kappe det av. Godt man har dremel med diamantslipeblader. Baksiden av motoren med både svinghjul og konverter. Starteren, dæven som den satt, men en plankebit+5 forsiktige sleggeslag gjorde susen! Måtte hamre til en fastnøkkel for å komme til skikkelig bak svinghjulet da konverteren skulle fjernes. Etter noen intense minutter med knoteskruing var den av. Den stakkars fastnøkkelen jeg måtte hamre til syntes nede til venstre der. Også verdt å merke seg at de har gått fra 3 konverterfestebolter i m70 motoren til 4 i m73 Ned i konverteren, stili bilde. Da var svinghjulet også av, nummererte boltene for sikkerhetsskyld Denne bolten er noe drit, prøvde å løsne den med 500ft/lbs luftverktøy, men den rikket seg ikke Noen tips? Her veit dere, her er det noe drit som har kommet opp og skadet kammen. Regner med å kjøpe en delemotor en gang i fremtiden, så er ikke noe stort problem, selvom det hadde vært greit å slippe. Her er det noe som ikke stemmer Den store er den som står i festet mellom oljepumpa og motorblokka, og de små er de som skal holde pumpa sammen. Jeddå, tror muligens jeg skal feste dem med locktite når jeg bygger opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2009 Kom plutselig på at jeg glemte bilder fra da jeg fjernet toppene. Her uten topplokk og kjededeksel. Toppløsbilde Trenger en forsiktig rens og nye pakninger ja Da var vi tilbake til oljepumpa, bildet her snakker for seg selv. Noe skadd overflate som følge av boltene, men ikke noe kritisk. Det ene stempelet har også fått seg en smell eller tre, men det holder nok noen slag til. Her har jeg åpnet oljepumpa, den var grei, så jeg gadd ikke bruke mer tid på den. Tok en titt på bunndelen, så greit nok ut med unntak litt dritt helt bakerst, børstet det vekk og førte opp ny pakning på handlelista. Neste del nå blir utvendig pussing av diverse deler og snusing etter datasprut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 29, 2009 Share Skrevet Mars 29, 2009 trodde den oljepumpeproblematikken bare gjaldt på M60 maskinen, men der tok jeg visst feil. trodde forøvrig og at det var vanlig å ta av converter sammen med kassa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2009 Ble enklest å gjøre det sånn denne gangen, boltene satt for godt og bolthodene var så korte at jeg ikke fikk skikkelig tak med noe annet enn skiftenøkkel. Slenger med et bilde til, måtte åpne å se om det lå noen flere bolder og lurte nedi her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mars 30, 2009 Share Skrevet Mars 30, 2009 En morsom motor M73n, har lenge hatt en slik i tankene. Med noen små modifikasjoner kan man få seg en skikkelig hardcore NA maskin. Litt bearbeiding av topper og individuelle spjeld har jeg blitt fortalt gjør underverker på disse. Men hva i alle dager har hendt med motoren? Fikk du noe diagnose på den før du kjøpte? Ser ut som det har vært fremmedlegemer nedi der samt lite smøring. Hvis ikke bilde lyver så ser det ut som hele undersiden av stempelet er raspet skikkelig. Hadde ikke tvilt et sekund på å rive den helt i molekyler og fått rensa den ultranøye. Spon som setter seg i oljekanalene kan være noe ordentlig herk. Kammens tilstand taler sitt tydelige språk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 30, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2009 Er ikke godt å si hva som kan ha skjedd med den, men virker som om den har vært i en kollisjon en gang. Ene bolthullet til motorfeste er slått istykker og det er en en sprekk i det øvre/framre kjededekselet. Blir til at jeg plukker den i deler etterhvert ja, må bare ordne med bedre plass først. Vurderer også å kjøpe enda en og bruke den/denne som delmotor alt etter stand. Kjøpte den som den sto. Den var uansett i bedre stand enn ventet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2009 Tok ut stempelet med mest skade nuh, ser ikke helt bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sunspec Skrevet Mars 31, 2009 Share Skrevet Mars 31, 2009 Tok ut stempelet med mest skade nuh, ser ikke helt bra ut Det stempelet der så ikke bra ut. Det ser ikke ut som at ringene har tetta ordentlig heller. Stempelet er jo svart hele veien langs sidene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrElg Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2009 Da var de siste 11 tatt ut, stempelringene satt bom fast på de fleste av dem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-30 big Skrevet Mai 5, 2009 Share Skrevet Mai 5, 2009 Kaputt det derre der ja.. har strøken short blokk til deg jeg... 88.000km god som ny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mai 6, 2009 Share Skrevet Mai 6, 2009 ang den bolten du lurte på så er vel den links gjenga? skru motsatt vei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå