Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Synes jeg. Du har en mening, jeg en annen. Alt i orden
hagenisse Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Er ikke snakk om meninger dette. Du tar feil. Så lenge du ligger der du har bra med effekt er det ett fett hvor mye nm du har.
Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Er ikke snakk om meninger dette. Du tar feil. Så lenge du ligger der du har bra med effekt er det ett fett hvor mye nm du har. Rart at motorer med lite Nm detter av når farten øker. Ligger jo på mangefoldige tusen omdreininger, men det hjelper ingenting
hagenisse Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Rart at motorer med lite Nm detter av når farten øker. Ligger jo på mangefoldige tusen omdreininger, men det hjelper ingenting Jeg har ligget bak Honda S2000 (204nm) på bane - og den drar greit fra Z3-en min (280nm) selv i høy fart. Kan det ha noe med at toppeffekten er nesten 50hk høyere..?
Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Få tak i biler med lik vekt og utveksling og motorer med like mye hest og samme register. Den ene motoren har 100 Nm mer. Så kjører dere 0-200
hagenisse Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Da når den med mest nm 200 først. Det er fordi den har høyere snitteffekt over det registeret du bruker når du akselerer. Og...?
Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Der fikk du svaret ditt. Du prøver å si at Nm ikke er nødvendig så lenge man har effekt, jeg er ikke enig
hagenisse Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Om man har lite nm og masse turtall, eller lite turtall og masse nm er ett fett hvis snitteffekten over det området man bruker når man akselerer er lik.
hagenisse Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 I følge wikipedia ga en 2006 Toyota F1-motor 552 kw (~750hk) @ 19000 rpm. 274NM som maks. Jeg burde vel altså ta den med Z3n min (jeg har jo mer NM!) bare farta blir høy nok...?
Bmw_325i_ Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 V-tech motora er sinnsyke over 55000rpm! Motorkaraktristikk endrer seg totalt.. er nok kvikkere opp til hundre ja.. blei såpass ja
LianLi Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Jeezez, skal vi krangle om denne hk vs nm diskusjonen igjen? Få tak i biler med lik vekt og utveksling og motorer med like mye hest og samme register. Den ene motoren har 100 Nm mer. Så kjører dere 0-200 Det du sier er ikke mulig, den ene motoren kan ikke ha 100nm mer og likevel ha samme register, øker momentet øker også hestene på det opgitte turtallet i registeret. Hagenisse har allerede oppsumert fasiten.
JulianS Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 lianli: amen... Effekt er faktisk dreiemoment utifra turtall... husker ikke formelen. enn ordentlig turtallsmaskin som f-eks. F1 motoren over får mye effekt med lite dreiemoment, sånn er det bare Hvorfor diskutere hva som drar ifra hva? min kjære bestemor kan kjøre fortere enn hvemsomhelst rett fram så lenge det er snakk om rett bil.. Hvor ofte akselererer man fra 0-100 på bane? mellomakselerasjon og effekt over et brett nok register til å alltid ha et gir som passer ut av en sving er viktig mener nå jeg... ble rotete innlegg
pIMp Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 Kanskje dere skal plukke opp en fysikk bok, så slipper dere denne evige effekt vs moment diskusjonen Et lite tips: Dere kan starte med å lære forskjellen på Arbeid(NM) og effekt (P). For å spare deg litt tid, kan starte dere med å lære denne formelen: P(t)=T(t)*W(t). T= moment, W= vinkelfrekvens. Av denne formelen ser en helt klart at effekt er avhengig av to ting, moment og turtall. Det betyr at for å få mer effekt kan du øke moment eller turtall. Det er effekten, som driver bilen fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå