Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Er ikke snakk om meninger dette. Du tar feil. Så lenge du ligger der du har bra med effekt er det ett fett hvor mye nm du har.

Rart at motorer med lite Nm detter av når farten øker. Ligger jo på mangefoldige tusen omdreininger, men det hjelper ingenting

Skrevet
Rart at motorer med lite Nm detter av når farten øker. Ligger jo på mangefoldige tusen omdreininger, men det hjelper ingenting

Jeg har ligget bak Honda S2000 (204nm) på bane - og den drar greit fra Z3-en min (280nm) selv i høy fart. Kan det ha noe med at toppeffekten er nesten 50hk høyere..?

Skrevet

I følge wikipedia ga en 2006 Toyota F1-motor 552 kw (~750hk) @ 19000 rpm. 274NM som maks.

Jeg burde vel altså ta den med Z3n min (jeg har jo mer NM!) bare farta blir høy nok...?

Skrevet

Jeezez, skal vi krangle om denne hk vs nm diskusjonen igjen?

Få tak i biler med lik vekt og utveksling og motorer med like mye hest og samme register. Den ene motoren har 100 Nm mer. Så kjører dere 0-200

Det du sier er ikke mulig, den ene motoren kan ikke ha 100nm mer og likevel ha samme register, øker momentet øker også hestene på det opgitte turtallet i registeret.

Hagenisse har allerede oppsumert fasiten.

Skrevet

lianli: amen...

Effekt er faktisk dreiemoment utifra turtall... husker ikke formelen. enn ordentlig turtallsmaskin som f-eks. F1 motoren over får mye effekt med lite dreiemoment, sånn er det bare

Hvorfor diskutere hva som drar ifra hva? min kjære bestemor kan kjøre fortere enn hvemsomhelst rett fram så lenge det er snakk om rett bil..

Hvor ofte akselererer man fra 0-100 på bane? mellomakselerasjon og effekt over et brett nok register til å alltid ha et gir som passer ut av en sving er viktig mener nå jeg...

ble rotete innlegg :)

Skrevet

Kanskje dere skal plukke opp en fysikk bok, så slipper dere denne evige effekt vs moment diskusjonen

Et lite tips: Dere kan starte med å lære forskjellen på Arbeid(NM) og effekt (P).

For å spare deg litt tid, kan starte dere med å lære denne formelen:

P(t)=T(t)*W(t). T= moment, W= vinkelfrekvens. Av denne formelen ser en helt klart at effekt er avhengig av to ting, moment og turtall. Det betyr at for å få mer effekt kan du øke moment eller turtall. Det er effekten, som driver bilen fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...