gjeewaytee Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 skulle fylle diesel på statoil fjøsanger i går og på hver eneste dieselpumpe stod det " inneholder opptil 5% biodiesel" jeg fylte no på jeg og den går fremover enda, det er jo selvføgelig ikke ren biodiesel, men jeg troode man måtte en annen form for forbrennings duppeditt i motoren for å kunne kjøre på biodiesel men satser pådet ikke er skadeligt å fylle på sånn med inntil 5% eller ?
Simpel Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 Kan jeg aldri tenke meg. Ikke når det er bare 5 prosent. Og siden det ikke var noen uten på en vanlig bensinstasjon kan du nok ta det helt med ro. Dieselbiler går faktisk fint på jetfuel hvis du blander litt totaktsolje i den
|Andreas| Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 ... og nesten alt i forsvaret går på parafin. F34
Ballder Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Jet A1 er jo bare parafin, Er renset parafin på en måte (tørrere). MÅ bruke smøring over tid ved bruk av det. Samme med trafo olje. Går som ett skudd med det, men viktig med litt smøring i tanken da.
Simpel Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Helt eksakt, Jet A1 er parafin som er helt fri for vann. Totaktsolje smører godt, men jetfuel er vel egentlig ikke noe jeg hadde hatt på en ny bil.... Parafin har lavere eller høyere tennpunkt så motoren går mye hardere. Men det lukter godt av helikopter Bjørn Kjos er vel ikke helt på viddene sånn rent teknisk når han snakker om at skulle ha flyene sine til å gå på biodiesel. Burde funke andre veien og. Hva er trafo olje?
Tom K Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Trafo olje er olje som er på strøm trafoer, den kan fåes som vegetabilsk og mineralsk , IKKE noe jeg vil annbefale på en nyere bil, muligens på en gammel traktor
Tom K Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Transformatorolje er også veldig tørr og vil ta livet av dieselpumpa ganske raskt, PS. den koster rundt 1000,- kr pr liter
gjeewaytee Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Skrevet Mars 31, 2009 bra og høre at det ikke betyr noe med 5% biodiesel i, men åssen går det med ytelsen hvis man sammenligner samme bil bare en går på vsnlig diesel og en på ren biodiesel da?
pål Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Derfor forsvaret bruker F 34. Det er tilsatt smæremidler i den.
Truls 87 Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 bra og høre at det ikke betyr noe med 5% biodiesel i, men åssen går det med ytelsen hvis man sammenligner samme bil bare en går på vsnlig diesel og en på ren biodiesel da? Statoil har hatt dette merket på pumpene sine i sikkert 2 år nå... Hvertfall her i Oslo. Jeg fyller kun på statoil og det er ikke noe problem. (Diesel på firmabilen)
Ballder Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Transformatorolje er også veldig tørr og vil ta livet av dieselpumpa ganske raskt,PS. den koster rundt 1000,- kr pr liter Dyr for dem som ikke får det gratis ja. Tror heller ikke jeg ville prøvd det ut på en common rail for og si det sånn, men funker fett på caravelle og hiace rundt midten av 90 tallet i hvertfall.
Jay-O Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Hmmm - det står spesifikt i manualen til bilen min å IKKE under noen omstendigheter fylle biodiesel på den... Men 5% kan vel ikke gjøre noe?
Ballder Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Brukt trafoolje er også veldig giftig Bør ikke drikkes nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå