Gå til innhold

Oppussing av 1993 BMW E34 540i


bimmer540i
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen for ca ett år siden, og skal etter plana litt etter litt bygge den opp til utstillingsbil.

Slik så bilen ut da jeg kjøpte den, bortsett fra at det var satt på sotede frontlykter.

zpeguz0sktjrwddcabbw.jpg

6hqd4pri23cray8yvv9r.jpg

Bilen var da allerede ombygd fra automat til 5-trinns manuell.

jeg har etter det satt inn 6-trinns manuellkasse med K-sport justerbar shortshift.

pid1105e6edqsowi39x7.jpg

bilen hadde også Xenon 6000k 35W på nærlysene. Jeg har i ettertid kjøpt inn 2 sett til, ett for grøftelys og ett til langlys. det viste seg at det ene settet ikke virket, så det vil bli kjøpt inn et nytt sett på 55W til langlys.

pr. idag er xenonlysene demontert på grunn av EU-kontroll.

jeg har planer om et enkelt, men bra og gjennomført stereoanlegg.

Plana er Alpine in-dash cd/dvd-spiller, Focal frontsett, og 13" Subwoofer, og en 5-kanals forsterker fra Audison.

Spilleren er allerede kjøpt, og det viste seg at den krasjet litt med bryteren for tåkelys. dette ble løst ved å bygge om dashbordet. Jeg fikk tak i en ny ramme rundt cd-spiller/kjørecomputer/luftstyring fra en høyrerattet bil, hvor cd-spiller og computer har byttet plass. Etter litt lettere omlegging av ledningsnettet var alt på plass igjen, og kommer ikke i konflikt med noe.

im8ybpzdis73l789nz9k.jpg

når bilen ble kjøpt var den uten nyrer. ettersom bilen er shadowline, fikk jeg tak i carbon-look nyrer. det viste seg at inner-nyrene var defekte, så disse ble også byttet. For at det skulle være gjennomført satte jeg også på nye emblemer på panser og bakluke, i carbon/silver.

8p2b5h95vy03hhvpln0b.jpg

f9em7ppta92yhjpicv2o.jpg

Har også utført en extrem understellsbehandling. Først ble rustet jekkfeste fjernet, og et nytt sveiset inn.

All overflaterust ble fjernet med sandblåsing.

gk8pvksmvfj2zcpl9dcg.jpg

rdvns69eqlxrsujeijw5.jpg

rxkec1f565rasrf2u7vv.jpg

Etter flere timer med rengjøring av understellet, med en sterk avfetting, og steaming på 90 grader med 200 bars trykk, var bilen klar for sprøyting. Først ble det sprøytet på en to-komponent zink. denne er brukt i Thruster-tunneller på større båter, og er av beste sort. Det gikk med over 4 liter :shock:

oyhcd7o3xu00o0o2af4n.jpg

3hckl8q96q52kadx079w.jpg

6c3j7kena2v2pvddfzcx.jpg

dcqhexlc5rqr4bbishct.jpg

wqjio0676bybmzrueg5p.jpg

Etter dette ble det lagt på 2 strøk med tykk 3M Tectyl. Her gikk det med over 7 liter :shock:

czervz4rktjdwfypden3.jpg

g2mt70uoy138ovuk4b0u.jpg

w6ldmvuoorh8zkyc6ewo.jpg

z3jv1zxwicmd49ysna1b.jpg

Kanalene er også steamet og renset innvendig, og det er sprøytet inn en blanding av Ferromax og Tectyl. Utsiden av kanalene vil først bli sandblåst, så påført 2 strøk med zinkblandingen, og til slutt bodyshuts. Dette blir ikke synlig, ettersom bilen har original M5 styling, med skjørt som dekker kanalene.

Bilen hadde 18" BBS RX felger når jeg kjøpte den. Disse var veldig pene, men alle 4 hjulene hadde 235 dekk på 8,5" felgbredde. Jeg syntes den fortjente bredere dekk bak, men disse felgene er ikke laget bredere enn 8,5"

Både dekk og felger ble derfor nylig solgt, og jeg gikk til innkjøp av 18" Dotz Mugello felger, 8" foran, og 9" bak.

dekkene er fra BF Goodrich. 225/40/18 foran, og 255/35/18 bak. Innpress er ET 20 og ET 18.

xz4mopyvrxxddu3pxgwm.jpg

Som vinterhjul fikk jeg tak i et sett brukte 17" Rondell felger. til disse kjøpte jeg Nokian Hakkapelitta 5 piggdekk, 225/40/17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemmer, det er gamlebilen til Anders...

Kanalene? hvis du tenker på jekkfestene, så ble bilen levert inn på et sveiseverksted, hvor de skar bort det som var rusta, og bygde opp nye jekkfester.

Bilder kommer. har tatt masse bilder, men de ligger på forskjellige kameraer, og mange av dem er i raw-format, så de må lagres i mindre format.

De er nok på plass iløpet av helga vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FREMTIDIGE PLANER MED BILEN:

* Skal sette på 2,5" effektanlegg, med sportskatalysatorer fra Pure performance, og bakpotte fra schmiedmann.

* Aller mest sannsynlig blir det hellakkering. Riktignok i samme farge, men med flere strøk klarlakk. Kommer også til å lakkere dørhåndtak, M5 skiltplate bak, og M5 speil. I samme slengen bytter jeg ut utvendig listverk som begynner å bli litt solbleket.

* Mange av foringene blir byttet til Powerflex, og muligens blir det satt på grovere stabstag.

* Sportsluftfilter blir satt på, og bygd inn med blekkplater, for å skjerme for varmluft.

* Nytt tårnstag skal på, hvor det dreies større hull på festene for å gjøre plass til justerbare camberplater fra K-sport.

* Alle sideruter, og muligens bakruta blir tonet med lyseste ripefrie film.

* taktrekk byttes til sort farge, og hvis stofftypen tillater det, farger jeg dørkmattene sorte også.

* carbondetaljer innvendig. Hvis det ikke koster skjorta sender jeg inn trelistene innvendig, og får lagt på ekte carbon. Schmiedmann driver også å bygger om originale ratt, med carbondetaljer, og bedre grep, så det er også aktuelt.

* Som nevnt, blir det bygget stereo, men det har ikke førstepri.

* Dekslene på motoren får jeg kanskje freset ut i aluminium. disse blir isåfall lakkert i bilens farge, bortsett fra de blanke stripene, og bmw-logoen, som forblir alufarget. Deretter klarlakk.

* Skal prøve å få en avtale om sponsing. Hvis den går i box, blir det sansynligvis aktuelt med K-sport bremser og coilovers ;) dette blir nok ikke i år.

* Hvis det dukker opp et bra tilbud på bruktmarkedet, kan det bli aktuelt med elektriske sportsskinnstoler.

Det er plana så langt. Kom gjerne med forslag og innspill :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som bra planer!

hvor mye måtte du ut med for å få tatt jekkfestene da?

har spekulert litt på i å gjøre noe i maskinen, men har mest lyst til å gjøre noe slik at den ser bra ut uten det dekelet over innsuget.

noe sånt hadde jo vært det beste, selv om det blir vanskelig med tanke på filter osv. ;)

30qy85m820xlwd81nsw2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner..det er jo et godt alternativ til aluminiumsdeksler, hvis en er flink til å maskere..

Men et problem på disse motorene er ved motorvask..det går jo ikke an å spyle motorrommet uten at det kommer vann på pluggene.

Har hørt at det går an å sette på o-ringer for å unngå dette..kjent problem for deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemmen, er gamlebilen min det ja. Er litt ivrig på å se hvordan den har blitt. Må si den var jo rimelig strøken da jeg ga den fra meg, så kan ikke helt skjønne hvorfor du trenger hellakkering.

Gleder meg til bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...