Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå!

Har en ting som irriterer meg noe grenseløst. Fikk igjen bilen min fra verksted for ca 1mnd siden etter å ha fått skiftet ut støtdempere foran. Da jeg hadde fått den igjen virbrerte det etterhvert når jeg bremset, veldig mye. Fikk en kompis til å se på dette, og vi skiftet en slarkete bærekule på venstre side foran. Etter dette ble det litt bedre, men vibrasjonen er fortsatt der under nedbremsing. Vi har funnet ut at det må være bremsene som skaper dette, og at det er skeivheter i venstre bremseskive. Han mener dette må ha kommet etter rep.besøket, da de må ha sølt med olje/smøremiddel slik at de har kommet litt på skiva, og at det har utviklet seg varme der oljen har kommet og det har oppstått en skeivhet på grunn av dette. Er dette noe jeg bør klage på, eller er det vanskelig å komme med slik i ettertid, da det er vanskelig å påvise at det var deres feil?

En ting tilk hvis det er noen som vet: Fikk en liten lekkasje på kjølevæsken på bilen her, og måtte etterfylle ca 1,5 liter før jeg fikk tettet lekkasjen med noe som het bars leak. Da etterfyllte jeg med kun vann... Mener at systemet tar 10 liter vann, stemmer dette? Er 1,5 liter rent vann så mye at jeg også må etterfylle med frysevæske, eller er det ikke noe fare?

8)

Skrevet

Det kan hende det er verkstedet sin feil, men jeg tror ikke du kommer noen vei med dette, spesielt ikke så lenge etterpå.

Har du sett spor etter olje eller var det en teori?

Ikke bruk krefter på å irritere deg over det, bytt skivene, men husk å "kjøre de inn" etterpå.

Skrevet

han mener vel innkjøring/bremsing slik att belegget fjernes fra skivene før en evt kraftig nedbremsing blir utført

Skrevet

Det er bl.a for at bremsene ikke skal slå seg og bli skjeve.

Fant noe på google her:

If you've just installed a big brake kit or even if you've only changed your brake pads and rotors, you should "bed" them in by following the instructions below. Proper bedding of brakes will improve pedal feel, reduce or eliminate brake squeal, and extend the life of your pads and rotors. Because bedding increases the emissivity of the rotors, it even allows them to shed more heat via radiation, making them run cooler.

Caution: When you've just installed new pads/rotors or a big brake kit, the first few applications of the brake pedal will result in almost no braking power. Gently apply the brakes a few times at low speed in order to build up some grip before blasting down the road at high speed. Otherwise, you may be in for a nasty surprise the first time you hit the brakes at 60 mph.

When following these instructions, please avoid doing it in the presence of other vehicles. Breaking in your new pads and rotors is often best done very early in the morning, since other drivers will have no idea what you are up to and will respond in a variety of ways ranging from fear to curiosity to aggression. And an officer of the law will probably not understand when you try to explain why you were driving erratically! Zeckhausen Racing does not endorse speeding on public roads and takes no responsibility for any injuries or tickets you may receive while following these instructions.

From a speed of about 60mph, gently apply the brakes to slow the car down to about 45mph, then accelerate back up to 60mph and repeat. Do this about four or five times to bring the brakes up to operating temperature. This prevents you from thermally shocking the rotors and pads in the next steps.

Make a series of eight near-stops from 60 to about 10 mph. Do it HARD by pressing on the brakes firmly, just shy of locking the wheels or engaging ABS. At the end of each slowdown, immediately accelerate back to 60mph. DO NOT COME TO A COMPLETE STOP! (Note: With less aggressive street pads and/or stock brake calipers, you may need to do this fewer times. If your pedal gets soft or you feel the brakes going away, then you've done enough. Proceed to the next step.)

During this process, you must not come to a complete stop because you will transfer (imprint) pad material onto the hot rotors, which can lead to vibration, uneven braking, and could even ruin the rotors.

Depending on the pads you are using, the brakes may begin to fade slightly after the 7th or 8th near-stop. This fade will stabilize, but not completely go away until the brakes have fully cooled. A bad smell from the brakes, and even some smoke, is normal.

After the 8th near-stop, accelerate back up to speed and drive around for as long as possible without using the brakes. The brakes will need at least 10 minutes to cool down. Obviously, it's OK to use the brakes to avoid an accident, but try to minimize their use until they have cooled.

If club race pads, such as Pagid Orange or Porterfield R4, are being used, add four near-stops from 80 to 10mph. If full race pads, such as Pagid Black, are being used, add four near-stops from 100 to 10 mph.

After the break-in cycle, there should be a blue tint and a light gray film on the rotor face. The blue tint tells you the rotor has reached break-in temperature and the gray film is pad material starting to transfer onto the rotor face. This is what you are looking for. The best braking occurs when there is an even layer of of pad material deposited across the face of the rotors. This minimizes squealing, increases braking torque, and maximizes pad and rotor life.

After the first break in cycle shown above, the brakes may still not be fully broken in. A second bed-in cycle, AFTER the brakes have cooled down fully from the first cycle, may be necessary before the brakes really start to perform well. If you've just installed a big brake kit, the pedal travel may not feel as firm as you expected. After the second cycle, the pedal will become noticeably firmer.

Skrevet

Det kan også være at verkstedet ikke har renset navet skikkelig etter bytte av støtdempere. Går utfra at skivene ble demontert ifm dette arbeidet. Da kan man få slike symptomer som du beskriver. Det skal lite til før det blir vibrasjoner.

Skrevet

Takk for svar gutter. Kanskje lite vits i å dra dit å klage... For skifte de før sommersesongen. Slites det noen andre deler ved slik vibrasjon, eller kan man kjøre litt til med det?

Skrevet

Hvis det rister noe jævlig, så kan hjullager slites og casterforinger/bærearmesforinger osv.

Men hadde noe gjævlig risting på min E34 520iT 95mod, kjørte slik i et halvår, gikk helt fint det. (Rista kun i over 80km/t på den da..)

Skrevet

Får skifte det før sommersesongen ;)

Delene er vel bare ca 2000 for nye skiver og bremseklosser. Man må vel skifte klossene når man skifter skivene? Klossene er bare ett år gamle, men allikevel?

Men noen som vet noe om det kjølevæske spøsmålet mitt?

Skrevet
Får skifte det før sommersesongen ;)

Delene er vel bare ca 2000 for nye skiver og bremseklosser. Man må vel skifte klossene når man skifter skivene? Klossene er bare ett år gamle, men allikevel?

Men noen som vet noe om det kjølevæske spøsmålet mitt?

Skift klossene samtidig! (Er u-lurt å ikke gjøre det, bare for å spare noen små kroner..)

Det med kjølevæske spørsmålet ditt, så går nok dette helt bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...