Gå til innhold

Spm. angående kjøp av m5


lund3n
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har erfaring med e34 m5?

Det er mulig jeg skal gå til innkjøp av en, og lurte på om det er noen ting jeg bør vere oppmerksom på? Noen store ulemper?

Hvilket motor alternativ er det beste, 3.8 eller 3.6, er det stor forskjel på disse?

Bare å kome med erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noe, på svensk da.

Vanliga fel och brister på bilarna

En komplett servad och korrekt skött bil ska i regel inte ha några allvarliga slitage, men eftersom inte alla bilar är korrekt servade så kan det vara bra för spekulanter att känna till vanliga tekniska brister och fel. Här listas några av de mer vanligt förekommande felen.

* Motor

- läckage oljetrågspackning (korkpackning)

- luftbälg insug torr och/eller sprucken, bör kontrolleras regelbundet!

- ventilspel för stort, oljud (eftersatt service - ev. slitage kamaxlar)

- mer än lovliga "ryckningar" vid 1500 rpm (kan tyda på dåliga tändstift)

- kraftiga misständningar efter 6000 rpm (dåliga tändstift eller fördelare)

- torra kilremmar (kan lätt gå av, ska bytas regelbundet!)

- läckage vattenpump

- sliten/läckande kamkedjesträckare (risk för att kamkedja "kuggar över")

- insugspackningar M5 3,6 (läckage kan orsaka ojämn gång och dåliga avgasvärden)

Kamkedjesträckaren innehåller ett membran som kan börja läcka med tiden

* Klimatanläggning mm

- läckage kondensor (konvertering till R134a köldmedium upp tom -92 års modell)

- fel på värmeventiler (enbart kalluft eller enbart varmluft tillgängligt)

- kupéfläkt går endast i högsta hastighet (fläktresistor defekt)

- kondensorfläkt ur funktion, rostangrepp (måste fungera för att kunna fylla klimatanläggningen)

* Växellåda och övriga drivlina mm

- missljud bottenstockslager vid landsvägsfart utan belastning (molande ljud)

- missljud alt. skrap vid växlingar (synkroniseringsringar utslitna)

- dunkande ljud från kardanaxel (stödlager defekt)

- dunk från bakvagn vid exempelvis gaspådrag (silentblock utslitna)

- koppling tar högt upp eller slirar vid växling (sliten lamell)

* Chassi/Övrigt

- läckage bakre stötdämpare (nivåreglering som standard)

- felaktiga ej för M5 anpassade stötdämpare monterade vid reparation (från 535i eller dylikt)

- glapp/lagerslitage i framvagn (styrleder, krängningshämmarstag, bärarmar)

- stolsminne till elstol ej programmerbart/M-lampan lyser ej (trasig minneskontakt)

- defekt belysning och funktion till vissa el-detaljer inne i bilen (färddator, elhissreglage mm)

Motorskador

De motorskador som uppkommer brukar i de flesta fall kunna hänföras till kolvproblem. Särskilt vanligt förekommande är det på M5 3,8 och M5 touring (med den s.k. S38B38-motorn), där en (eller i undantagsfall flera) kolvar smälter i kanterna på grund av felaktig förbränning (bränsleblandningen blir för tunn) i kombination med mycket höga varvtal. Problemen kan till stor del förebyggas genom noggrann varmkörning och korrekt service enligt Inspektionsschema. Vidare bör detaljer som insugsbälgen (se ovan) och bränslespridare kontrolleras med jämna mellanrum. Spridarna kan flödestestas (ska leverera 380cc vid ett bränsletryck på 3 bar) och rengöras med ultraljud. Vid köp bör det även kontrolleras att bilens styrbox till insprutningssystemet (märkt Bosch Motronic och placerad längst bak till höger i motorrummet) är i fabriksutförande och inte en optimerad eftermarknadsprodukt (s.k. trimchip), då dessa kan orsaka att för maskinen olämpliga parametrar matas till motorelektroniken i syfte att förbättra gasrespons och prestanda. Det kan i värsta fall medföra att bränsleblandningen blir för tunn vilket orsakar spikningstendenser och kan förstöra kolvarna vid höga varvtal.

Frisk kolv S38B38

Skadad kolv S38B38

Övervarvningskyddet från fabrik är lagt vid 7250 +/- 50 rpm. Vid höjt övervarvningskydd (mer än 7300 rpm) kan man misstänka att styrboxen har ett trimchip monterat.

För att vidare skona motorn bör den alltid låtas kyla av efter en längre färd med höga varvtal. Det rekommenderas också att inte motorbromsa från alltför höga varvtal, då bränsleinsprutningen stängs av vid motorbroms och det kan orsaka hetta. Om problem med motorn misstänks kan ett kompressionsprov med fördel visa om något inte står rätt till. Utöver kolvproblemen är andra kända typer av motorskador haveri på vevstakslager (illalåtande rasslande ljud från vevaxeln), trasig topplockspackning och sprucket motorblock. Mycket av det kan förebyggas genom korrekt varmkörning och service.

ellers er det vel hvis det er edc dempere på bilen så kan de lekke, og rust på de vanlige steder som rundt tanklokk og kanaler, hjulbuer, nederst på dører.

3,6 eller 3,8 er ikke så stor forskjell på de. eneste bedre bunndrag på 3,8 og den har en coil pr plugg istedet for rotor og fordeler. 3,6 plages med en kile som knekker og bilen går dårlig og rufsete, ikke alltid det hjelper og bytte den pga den knekker igjen. mye som må demonteres for å bytte den også.

ikke la deg skremme av alt dette. er morrobil, og touring er en liten ulv i fåreklær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...