Gå til innhold

noen som har peiling på Turbooo?<---Need help!

Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å putte turbo på bilen min.

Har en 96 modell 528 motor (24v) i et oppgradert 320 karosseri.

Lurer på om noen har peiling på Ca. hvor mange gamper og newton jeg får av turbo med 0.6-0.7 i ladetrykk!

Med chip, effektanlegg og kohnfilter har jeg rett over 240hk ifølge liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har satt på et innsug fra m50 325 motoren,og får på en turbo og lader o.6-0.7,så skal du i teorien havne på rundt 340hk.

Moment er litt vanskelig å anslå,men 450-500nm skal vel være mulig vil jeg tro.

Dette er om du bytter ut din orginale ecu med en justerbar.

Du må/burde også ha dyser,tykkere toppakning(3-3.5mm) og arp bolter.

Ditt oppgitte hk antall(240) er MEGET figtivt,og du skal nok være fornøyd om du har over 200hk for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motoren har vel også alublokk, og det er moment man burde tenke over ved overlading.

Med M50 innsuget, US M3 kamaksler, spesialsydd chip og grenrør har du kanskje 240hk, ala US M3 3Ln.

De prater på 210hk-ish med M50 innsuget, og du har ikke det... Rett over 200hk er nok ikke et galt tall, hvis motoren ikke er for slitt.

Turbo burde sette bra fart på den, men krever som sagt en skikkelig justering og innstilling med riktige deler (som gjerne koster 30-40k for å få holdbart i lengnden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den infoen!

Setter veldig stor pris på det.

Det ser ut som om at jeg kunne ha ødelagt hele driten. hehe

Jeg hørte at det kostet opptil 70-80k å bygge motor.

Turbo og alle delene helt skikkelig.

Men det er nok verdt innvesteringen hvis det blir holdbart da, eller er det kanskje bedre å kjøpe en m3 3.2l ? De ligger på 30-40k i tyskland tror jeg.

Det hadde kanskje vært litt mer interessant med tanke på holdbarheten etc.

Bmw vennene mine sier jeg ikke må kjøpe m3, for det holder lenge med turbo. Men jeg er litt skeptisk til kunnskapene deres med biler da vi har fått noen av dem til å spørre etter blinklysolje på bensinstasjonen! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og motoren er frisk som en okse!

Skifter oljen oftere enn nødvendig og presser den ikke opp på turtall når den er kald etc. så jeg behandler den som en prinsesse. haha

Den er kjørt 130 000 og har ikke antydning til tikkelyder eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Hva koster noe sånt da?

hva tar dere for jobben og delene, og hva koster motoren alene?

Trenger jeg ny girkasse også da? hehe

Sånn som det er nå har jeg ikke penger før til sommerferien eller etter!

Vi kan se om det kan skaffes en bra motor, også kan du nok bruke 328 mellomakselen - for den går rett på diffen din og på lengden. Vi skal regne ut en pris på deler, maskinering og montering til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 girkassa tåler veldig mye hvis jeg ikke tar feil. Hele drivverket er vel samme som 3.0 M3? Noen som vet?

Mellomakselen har lik innfestning på diffen som E30 325. Kassa skal være lik som M3, men TDS kassa tåler mer juling. Men det spiller liten rolle med 400 hk, da tåler kassene dette. Selv kjørte jeg hele fjorårs sesongen med M3 kasse på 626hk - og den fikk masse juling, olja var like fin. Ikke et eneste spon korn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er diffen lik da? på 328 og m3?

Hvor mye tåler den evt? om den er i bra stand

Nei, de har forskjellig boltmønster til innfestningen på mellomakslingen. Men de diffene passer ikke på E30, da må det brukes E28 diff. M535 diffen er en fin sak da, men 325 diffen til E30 gjør jobben hvis den shimses opp. Over 500hk kreves M535 diff og race mellomaksel hvis det skal være skuddsikkert på E30. E36 holder det med M3 diff, kan lønne seg med oljekjøler og store kjøleribber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...