Thundercoil

Members
  • Content Count

    5906
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    33

Thundercoil last won the day on April 7 2018

Thundercoil had the most liked content!

About Thundercoil

  • Rank
    General
  • Birthday February 9

Contact Methods

  • Website URL
    www.drivemedia.no

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bjørgvin
  • Interesser:
    HI-FI, fotografi, biler og store peniser.
  • Kjøretøy
    E39 M5

Recent Profile Visitors

3795 profile views
  1. Thundercoil

    Min E39 M5 - Service del 2

    Får håpe det! 😁 Takker. Kjekt at noen liker sånt. Vanligvis har jeg ikke brydd meg med oppdateringer på småting og den type vedlikehold, men det blir plutselig veldig lite aktivitet her inne da. Bedre enn ingenting.
  2. Thundercoil

    Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!

    https://www.ba.no/nyheter/osteroy/kriminalitet-og-rettsvesen/bmw-sjafor-domt-for-sladding-pa-osteroy/s/5-8-1090958
  3. Thundercoil

    Min E39 M5 - Service del 2

    Gamle slangeklemmer av: Nye slangeklemmer på: Så at hele delen av pakningen som tetter mot bunnen av slangen var dekket med støv, så her har den definitivt tatt inn falskluft en stund. Vet ikke hvor mye det har å si på avgassen, men håper hvert fall det hjelper med å få den litt ned. Fant også litt påfyll av snacks på GS: Videre fikk jeg byttet pæreholder til 3. bremselys, du ser den ene er fylt med alufolie ved kontaktflaten (smeltet plast laget for stor avstand): Ny panserkrok m/skruer montert: GS-nyrene satt som et skudd! 😊 Ingen gliper, ingen løse områder, ingen vingling. Bare tight og fint hele veien rundt. Spaken på panserkroken passet også helt perfekt mellom rillene: Baklyktene har blitt tatt med inn i stuen og står her å godgjør seg i voks. Fikk skrubbet de godt og fjernet alle rester fra pakningene. Høyre lykt har fått ny pakning, men venstre lykt gikk skeis. Fikk to høyrepakninger. Litt min feil. Nettbutikken til GS og deres ETK har en feil. Får kun opp høyre pakning og siden det sto "antall: 2", så tenkte jeg kanskje pakningene var like/kunne vendes, men de hadde visst lim på ene siden.. Har hvert fall sendt GS en mail, så jeg håper de klarer å få tak i en venstrepakning på et eller annet vis. Jeg har også fått booket verkstedstime og etterkontroll 13. august. De er dessverre stengt til 05. august og fullbooket frem til 13. Får vel kanskje brukt bilen i 2 mnd i år. Edit: Voksen buffet av igjen nå:
  4. Lykke til med EU! Venter selv på time til noe understellsfiks og etterkontrollen. Fikk også 2er-feil på avgass, så håper jeg har klart å få verdiene nok ned. Har ikke akkurat utstyr til å måle selv. Men jeg var nok litt for skråsikker på hvor bra alt sto til under der. Haha.
  5. Tusen takk for nok et grundig svar/erfaring! Jeg trenger nok ikke m-sport på akkurat denne bilen, men det er jo, som nevnt, penere. Eldre 3-serier o.l. blir fort ganske kjip uten. Tipper nok det blir en m-sport, kjenner jeg meg selv rett. Når det kommer til 4wd, så er det praktisk kanskje 2 ganger i året, men som regel kan man finne på noe lurt for å unngå minst ett av disse tilfellene også. Ellers gir det jo samboeren nok trygghetsfølelse til å begi seg ut på vinterføret. Hun blir litt engstelig når det spinner eller rumpen flytter seg litt. Hun har mao aldri turt å kjøre M5en hun er medeier på. Det ble med en kjapp runde på en lokal parkeringsplass, stort sett får hun uansett meg til å kjøre/hente. Tuning blir det garantert! Så for meg hvert fall rundt 290hk (vet ikke hvordan det er i praksis, høres bare akseptabelt ut). Forbruket er ikke det viktigste for oss. Tror det laveste jeg har opplevd med nåværende bil er 1.2L/mil og det er sjeldent! Forbruk er også en forutsigbar utgift. Hvordan holder understellet seg over tid, sånn om du nylig hadde byttet alt av foringer, bærearmer etc? Holder det seg gjennom et par EU-kontroller, eller er bilene så tung at det blir en årlig affære? Sikkert et dumt spørsmål, men har vært borti bilmodeller som spiser bærearmer etc. til frokost og enkelte andre biler der de holder i ganske mange år. Vi kjører jo typisk 12K km i året, nesten bare på fine veier, men det er jo litt fartsdumper man passerer for dagen. Litt hardplast og sånt går helt fint (er litt sær og liker selv interiøret i en E36). Det eneste jeg sliter med, er 100 forskjellige knirke- og raslelyder inni kupeen, mens man kjører. Sånne som alltid forandrer område/lydbilde og er umulig å lokalisere (og dempe). Foreløpig er vel eneste must de komfortsetene, helst den store naviskjermen og best mulig hifipakke. Da har hvert fall jeg det veldig fint inni der. Hvis det er noe jeg skulle unngått å se etter, så blir det evt unødvendige ting som overavansert (fancy, dyr) servostyring, svingende bakhjul og kanskje til og med EDC. Trenger sikkert ikke luftunderstell bak, heller. Vet ikke helt hva E70 har av disse tingene og hva man kan velge mellom, men dette er hvert fall tankene jeg sitter med per i dag. Med de bilene jeg har hatt hittil, har jeg kun trengt å se etter en bil med m-sport, shadowline, uten takluke og uten nedfellbare bakseter. Veldig enkelt mao. Haha. Dette er noe helt nytt for meg.
  6. Thundercoil

    Den store finn.no tråden.

    Tipper det skal stå "Bilen er foliert! Kan fjernes". Burde ikke være vanskelig å kontrollere den korte annonsen for autokorrekt. Haha.
  7. Thundercoil

    Gabz' E92 330XD

    Ser bra ut dette! Fint at det ordnet seg med frontruten. Blir også kjekt å få den innom TRF. Alltid en fin opplevelse det!
  8. Takk for høy kvalitet på svarene deres! Setter pris på det. 😊 Frister ikke akkurat mindre nå, så det er jo et godt tegn. Jeg har prøvd en del nyere SUV (og crossovers) og det er egentlig veldig få jeg har likt. Så lenge det ikke er en feil inni motoren eller inni girkassen, så klarer jeg å fikse det selv. Turbo og sånt går også fint. Evt. bytte av hel motor/girkasse.
  9. Skal prøve å svare på alt. Outback: Er ikke det basicly en Forester som ser litt mer ut som en stasjonsvogn enn en SUV? Det er uansett bare den nyeste jeg har likt utseendet på, og den er altfor dyr. Hehe Angående motorene, så er det helst M57 jeg vil ha. Skal ta en titt på Range Rover også. Har bare hørt negativt om kvaliteten på dem, så har i grunnen aldri vurdert en. Men er som nevnt mest X5 som er i søkelyset. Har bare prøvd andre merker på gøy (og litt for å bekrefte at BMW fortsatt er best). Mtp offroad, så er det veldig sjeldent aktuelt. To av dem vi pleier å besøke bor bare på landet, på en liten fjelltopp. Er en ganske lang, bratt og bedriten grusvei opp til tomten. Har alltid kommet meg opp med Forester, og Outlanderen i fjor, men på hengende håret. Er så dype spor pga mye regn. Noen ganger skraper understellet, selv om jeg prøver å legge meg øverst i sporet. Ellers er det denne veien (se bilde). Her snør det mye i slengen og dette strekket er privat vei, så gamlefar må brøyte selv, før gjestene kommer. Fortsatt er det bare snakk om 1-2 besøk i vintermånedene. Det er som regel her vi må sette bilen på rødt kryss og vandre gjennom snøen til grønn prikk. Ikke akkurat offroad, men tidvis mye snø. Det meste av nyere SUV (høyere) vil nok klare å ploge bra gjennom dette. De kjører selv en eller annen Mazda SUV og en Tahoe. Så 99,5 % vil foregå på normal, offentlig vei. Når det står på som verst, så er det meldt om stengte veier på forhånd. Da kommer du ikke en gang inn til tettstedet 15 min før dette småbruket. @Otis Aha. Har ikke vært så aktiv de siste årene. Ikke fått med meg at TRF hadde E70. Eller noen andre her inne, forsåvidt. @Daniel. Har nok søkt meg frem til og lest de fleste tips, råd, barnesykdom og sammenligningstrådene vedr E70. Har i grunnen bestemt oss for X5 (hvis lysten skal bestemme), men prøver å finne ut, sånn noenlunde, hva det koster å eie/drifte en, spesielt ift vanlige og nyere BMW. Det er ikke sånn at det kniper for tiden, men liker å være litt forberedt.
  10. Regner med det er flere her inne som har erfaring med E70 som bruksbil over lengre tid, så jeg laget denne tråden for å finne ut hva som er typisk å bytte mellom EU-kontrollene og generelt hvordan driftsutgiftene ila året ser ut. Er de noe verre enn f.eks. 5-serier fra E60 og opp? Det som er aktuelt, er ca. 2008-2009 mod 3.0d med litt under 200K km, og med komfortseter. Kommer litt an på prisene over vinteren. Håper de hvert fall er _litt_ billigere å drifte/vedlikeholde enn en 20 år gammel M5. Tenker å bytte slitedeler og sånt selv. Det ser i det minste ut som det er mye lettere og billigere å finne brukte motorer og girkasser til disse, dersom man skulle være uheldig med havari. M5en koster meg lett 70-100K++ i året med godt hold, pluss litt bytting av slitte knapper, pakninger, lister o.l. Da er ikke bensinforbruk og forsikring etc. med i beregningen. Det er så klart enkelte år med lite eller ingen slitedeler på mangellappen (da må annen slitasje prioriteres), men generelt er det veldig dyrt (som også var forventet). Koster å være kar. Liker heller ikke veldig fornuftige biler, så man må være villig til å punge ut litt. Hadde alt blitt gjort på verksted, så hadde vel kostnadene vært hinsides. Med en vanlig bil har man jo heller ikke det overhengende presset om å holde hver minste knapp i bilen tip-top, for at den skal ha et fnugg av restverdi når du selger den igjen. Det går i så fall mer på personlighet enn krav. Ikke minst mtp smått med rust, lakkflass, kjøpesenterbulker og småstriper etc. Den evt. bilen blir forresten kjøpt uten lån. Sikkert mer fornuftig å kjøpe en tilsvarende priset 2011 X3 med 2.0d, men hverken bil eller motor frister. Har rett og slett ikke lyst på den, i det hele tatt. Digger E70, men hvis de er sinnsykt dyr i drift, med mye tullefeil, så skal vi heller styre unna og se etter noe annet. Vi har prøvekjørt 2015 Forester, men ingen av oss var særlig begeistret. Lite engasjerende, litt for svak og veldig raklete dieselmotor, sløv automat med mye etterslep før bilen går frem, bytt mellom revers og drive, så risikerer du å trille rett i bilen som ligger tett bak deg, selv om du gir gass. Absolutt grei komfort og plass, elendig sidestøtte i setene så du blir slengt vegg i mellom, bare du tenker på å svinge. Så likte vi ikke at kun førersetet var elektrisk og at passasjersetet ikke kunne senkes. Det sto permanent på det høyeste førersetet kunne heises opp. Vi liker begge å sitte lavt i bilen. Ryggespeil er fortsatt ikke autoavblendbart. Ellers virket det som en god bil med god oversikt og lett å navigere, rygge og snu på trange plasser. Fin bakkeklaring har den også. Vår 2001 Forester ble akkurat for lav til å kjøre inn til div familiemedlemmer og svigers i vinter. Flere av dem begynner å bli gamle nå, så det er ikke alltid de har helse til å sveive igang traktoren før vi kommer på besøk. Da må vi parkere ved hovedveien og tråkke en 400m gjennom snø som når oss til knærne. Ikke minst kjører vi flere turer gjennom norden med 3 voksne i bilen og 3-4 kattebur (utstillinger ifbm oppdrett). Må som regel kjøre to biler, dersom vi ikke får låne en firmabil e.l. Lite praktisk og unødvendige ektrakostnader. Så ja, vi er veldig klar for mer plass, bakkeklaring og tidvis 4wd. Hadde også brann i leiligheten i mars, så da opplevde jeg det jeg helst ville slippe. At alle 5 kattene måtte ut samtidig, i hver sitt bur, og fraktes til veterinær. Heldigvis bor svigermor rett nedi gaten og var hjemme, så hun kunne kjøre noen i sin bil. X5 ser bare ut til å være den perfekte allround-bilen til vårt behov.
  11. Ser ut som en fantastisk tur Håper bilen oppfører seg resten av turen. Skikkelig dritt når du er langt borte og bilen begynner å koke i kø. Haha. Opplevd det selv (E36). Da var det heldigvis bare den elektriske kjøleviften som hadde problemer med å sette seg i trinn 2, så den ble omkoblet og tvangskjørt på trinn 2 resten av turen.
  12. Thundercoil

    Min E39 M5 - Service del 2

    Tikket inn en pakke fra Koed. Hiver meg rundt og begynner på service trinn 2. 2 stk luftfilter, 2 stk pollenfilter, 2 stk oljeseperatorer og nye dørpakninger. Har også endelig fått pristilbud på alt som bør byttes i understellet. Det blir godt over 20K. Synd jeg ikke har lokale og bukk lenger. Venter fortsatt på 2 pakker fra GS, så det blir byttet litt mer småplukk de kommende dagene. Filtre byttet: Oljeseperatorer var nok på høyd tid å bytte, ja: Nye oljeseperatorer på plass (sto 2018 på disse): Ferdig 😊: Oppdaget at slangeklemmene på innsuget var defekte. Sikkert trukket inn litt falskluft der. Får bestille nye og håpe de bidrar til å få avgassen litt ned. (Edit 1: Nye er bestilt). Edit 2: Nappet også ut panserkroken og de løse ebay-nyrene, siden nytt er på vei. Håper GS sine har bedre passform:
  13. Thundercoil

    Slaven's E36 M3 tracktool - Masse nye deler

    Lykke til! 😊 Håper det går på skinner for deg.
  14. Thundercoil

    Min E39 M5 - Service del 2

    Har ikke peiling på tilstanden på den gamle. Aldri gjort den jobben før. Hehe. Jeg klarte hvert fall ikke å presse inn tuppen, hvis det skal gå an. Har ikke kastet den om noen vet hva jeg skal se etter. Har heller ikke turt å starte bilen enda. Min far bor rett oppi gaten og han har en sånn megatønne med spillolje. Bare holder dunken over og tar av korken på siden. Evt. kan du holde den over de brukte oljedunkene og levere de inn. Jepp. Verkstedet skal visst være stengt i 2 uker snart også. Jeg bruker Tores på Tennebekk (evt. Jæger for mer BMW-spesifikke ting).
  15. Thundercoil

    Min E39 M5 - Service del 2

    Da var det tid for å begynne på service. Har nå byttet olje og filter, samt kjedestrammeren. KM 246.000 6,5L fersk olje på plass i motoren. Den gamle oljen var fortsatt transparent og grei. Må få skryte litt av den her! Genial og billig. Slipper grisete baljer, styre med trakter og søl: Ny vs. gammel kjedestrammer: Var en ganske grei jobb! Av med ene luftfilterboksen, orientere seg med lys og speil, så løsnet dekselet fort med en 19mm pipe. Selve strammeren sto fast, men jeg satte bilen i 1. gir og vugget frem og tilbake, og da spratt den fort ut. Glad jeg kjøpte magnetverktøy i går! 😊 Den nye gled rett på plass: Pakke fra koed ble sendt i dag. Der ligger det nye filtre til luftinntakene og nye pollenfiltre. Bestilte også nye dørpakninger da mine har begynt å sprekke. Har også bestilt to nye oljeseperatorer der, til veivhusventilasjon. Kommer litt oljedamp inn i plenum/innsug. Videre så jeg at det var litt fuktig i det rommet CD veksler ligger, i bagasjerommet, så har i dag bestilt nye pakninger til baklykter. Sikkert derfor jeg har problemer med sporadiske feilmeldinger på ryggelys osv. Fukt og irr. I samme slengen bestilte jeg nye nyrer i sort blank, siden mine fra ebay er litt slapp i fisken, ny panserkrok m/bolter pga slitasje og tidvis vanskelig å åpne, samt ny pæreholder til bremselyset i bakruten. Venter fortsatt på pristilbud på opphengskulene som ga 2er feil. Håper verkstedet har tid snart. De sa det var kø på selv pristilbudene. Begynner å bli veldig ivrig på å ta bilen i bruk. Halve sesongen har jo snart passert nå. Kunne nok brukt annet verksted, men er litt redd for å sette bilen hos noen jeg ikke kjenner til eller stoler på (enda).