RemyNG

Members
  • Content Count

    1688
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About RemyNG

Contact Methods

  • MSN
    psychofuzzz@hotmail.com

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Kjøretøy
    E39 523 og 535

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. RemyNG

    Remy's biltråd

    Ny hamstre tur unna gjort. Latskapen her hjemme har vel herja eller mer tiden som ikke strekker til da store deler av tiden går på M5n og CE serfikatet så lysten til gjøre noe bilen strekker ikke helt til. Skulle utgangspunktet hivd på M fangerene samt tilhørende for lenge siden men det gjenstår en del pusse arbeid før de kan lakkeres. Så jeg fant ut at da får jeg prøve en Alpina leppe på bilen. Fikk tak i en i Haugesund så da ble det rundtur opp dit. Mens jeg var der borte ble det en tur til en kompis for å hente MK4 navi så det går an å ha litt mer oppdatert kart. Fant også like så greit at vi slengte i en "chip" på vogna. Så idag fikk bilen noe mer effekt, holdt meg fornuftig så ble en stage 1. Alpina leppen prøvemontert, tror det er en temmelig grei erstatter i mens jeg venter til bedre tider. Så etter en liten vente tid var også bilen ferdig, en del bedre effekt opplevde jeg drar hvertfall raskere opp en tidligere.
  2. RemyNG

    E61 525d - Et nytt kapittel

    E6xn er vel der E39 var 🤣 ikke så lettsolgt eller at de går veldig billig. Du får smøre deg med tålmodighet
  3. RemyNG

    Fordeler/ulemper med høy motortemperatur

    På M62 har det vel vært kjent sak at plast deler har mye kortere livstid grunnet til den høye tempen. Men hjelper jo på utslipp men tærer veldig på delene tydeligvis. Og det er ikke uvanlig at man ser radiatorer, slanger og plast deler rundt der lever nokså kort liv. Og som regel smeltet temp sensor på termostaten. Så en del har byttet om disse termostatene til en med lavere arbeidstemp. Vet ikke hvor stort problem det er på nyere motorene bmw leverte.
  4. RemyNG

    Rustfiks, metode og lakk.

    Som regel pensler jeg med epoxyen. Det er bare å blande ut med herderen. Påføre epoxyen med enten sprøyte eller pensel. Husk at det må føres nok så det blir tett. La det tørke før du eventuelt matter ned for eventuelt grunning eller filler og så videre.
  5. RemyNG

    Rustfiks, metode og lakk.

    Hjelper en del å påføre epoxy primer utenpå så fukt ikke kommer til. Har brukt Brunox på ene bilen med epoxy primer oppå der igjen uten at det har begynt å boble eller kommer noe rust tilbake.
  6. RemyNG

    Remy's biltråd

    Etterkontroll unna gjort. Var kun bremserør som var igjen å bytte noe jeg har utsatt til dagen før mest fordi jeg hater å jobbe med rør generelt(gammel vane fra hydroscand) men får gjøre det for det om. Gamle ut, bytte fra skjøten helt framme og helt bak til der røret går inn mot kanalen så begge røra er byttet. Så var det etterkontroll idag, det tok 5 minutter så var den utenfor og godkjent i 2 nye år.
  7. Welcome light som det heter er ikke noe E39/E38 ble utstyrt med så det er ikke noe mulighet til å kode til. Follow me home skal være aktivert men som regel så er det fare for at du må kode om hvilken av lysene som skal lyses opp. Samme gjelder vel egentlig comfort blink. Har selv leitet fram til at det ikke er mulig uten en omfattende jobb. Den først nevnte er mulig med Elightmodul eller modlight modul.
  8. RemyNG

    EU kontroll dårlig toppakning

    Før du i det hele tatt starter å bytte toppakningen ville jeg trykktestet både kjøleanlegget og komp test på sylinderene. Toppakningen på disse motorene skal ikke ryke uten grunn. Hvit eksos kan også bety kondens, ikke helt tett eksosanlegg og videre. Har hatt en del av disse motorene inne der tidligere eier eller eier mener bestemt på at toppakningen har ryki uten å ha noe mer håndfast på det. De fleste gangene har det vært lekkasje i kjøleanlegget, dårlig vannpumpe og mye mer.
  9. RemyNG

    Remy's biltråd

    Ikke vært super mye aktivitet på nye vogna enn kun små utbedringer. Store deler av tiden går på reparasjoner på den røde M5n som jeg stående. Men får tatt litt arbeid på 530n sånn når jeg trenger litt avbrekk. Den var inne på EU for en uke siden, fikk med meg en liten mangellapp på en del lekkasje av frostvæske, bremserør under midt på og tåkelys. Tåkelysa kunne jeg ha sjekka før jeg leverte inn, men den funka helt fint dagen før 🤣 så typisk. Så var jeg litt uheldig noen uker før EU at jeg la merke til en knekt studs. Gleden med det hele var at skrueutrekkeren og knakk inni etter jeg hadde boret ferdig en liten hull. Så da blir det å bytte hele hjullageret, endte opp med å demontere fra gamle bilen da de var bytta for ikke så lenge siden. Hele gleden ble ikke noe bedre da den ene bærearmen ikke ville ut. Mutteren ble avrunda så ofret hele bærearmen og fikk montert en ny, noe som ikke var så dumt da den gamle var noe slapp. Så var det sjekke den lekkasjen de nevnte, har merka at jeg må etterfylle kjølevæske en del ganger men ikke helt tatt meg tia til å finne feilen. Så gikk igjennom hele kjøleanlegget uten å finne tydelig tegn på lekkasje enn kun oppsamlet væske på bunnplata. Fram med egen komponert trykktester laget av en gammel radiator lokk jeg hadde liggende. Så pumpe opp til 15 psi og sjekke igjen eventuelt lekkasje. Og der fant jeg synderen, lekker en del rett i bakkant av vannpumpa. Så hører jeg forrige eier om det har vært byttet tidligere noe det var visst gjort. Så da lekker det vel av pakningen og ikke selve pumpa. Og hele gleden med å demontere vannpumpa er igang en del mer som må av enn på bensin modellene. Og første jeg la merke til når jeg løsnet boltene til vannpumpa var hvor lite som måtte til før boltene løsna. De satt ikke i det hele tatt. Tok den av rengjorde alle flater, fant fram en ny pakning og la på litt permantex form a gasket på flatene. Så monterte alt på plass igjen. Sjekka igjen med trykk og nå er det helt tett. Da er det bremsene neste før etterkontrollen. Heiv så på sommerhjula. Forhåpentligvis får jeg lakkert M delene når jeg endelig er ferdig med M5n. Så får jeg slenge 535n på etterkontroll og nå som sommeren nærmer seg.
  10. RemyNG

    Fra el. comfortseter til el. sportsseter

    Du kan fint bytte mellom alle elektriske setene på E39/E38 ingen forskjell på hverken oppsett av det elektriske. Kun forskjell på når BMW byttet fra de svarte kontaktene til de gule. De gule kom når TUene ble bygd. Forøvrig så foretrekker jeg comfort setene framover sportsetene. Mest fordi man blir sliten i ryggen i lengden(kan være fordi jeg liker det komfortabelt). Men det trossalt 2 typer av disse. Vanlig skinn som er i de aller fleste E39/E38. Også er det nappa skinn som er en del mykere å sitte i. Det gjelder også for sportsetene samt contour. Sportsetene er ikke dum hvis man bygger inn øvre comfort delen så man får den knekken. Blir litt som contour setene. Har gjort det på bruksbilen og den er veldig behagelig å kjøre med nå enn det var tidligere. Har også contour stoler i andre bilen min og den synes jeg er meget ubehagelig på langtur. Mer sånn fat american stoler så man sitter ikke spesielt støpt i de hvis man ikke er av den super store figuren.
  11. RemyNG

    Etterkontroll pris

    Som regel ligger det på 250,- eks.mva så sånn ca 312kr
  12. RemyNG

    Etterkontroll pris

    Hvis du tar etterkontrollen på samme verksted er det som regel gratis.
  13. RemyNG

    Biltemadeler.

    Har faktisk hatt en del deler på forrige bruksvogna fra biltema. Hadde to casterstag derfra som jeg bytta noen mnd etter jeg kjøpte bilen. Det var 5 år siden, da var bilen gått 228k km når det ble bytta. Parkerte bilen permanent nå på 350k km og de virka faktisk forsatt veldig bra. Så de har holdt seg utrolig bra med tanke på prisen. Men foretrekker helst å kjøpe deler fra anerkjente produsenter så lenge det lar seg gjøre.
  14. RemyNG

    Biltemadeler.

    Sjekk eurodel.no.
  15. RemyNG

    ZF 5HP18 (A5S310Z) olje

    Jeg fylte på med ZF oljen da min lakk olje fra bunnpanne og kjøler. Så tok filter i samme slengen, ikke vært noe å klage over. Fulgte anvist å fylle til det renner ut med motoren på. Skulle ta olje service på gamle bruks bilen men ble frarådet av en del folk. Siden den girte helt strøkent så var det lite poeng å ta service på den da en del hadde fått problemer med kassa etter flush eller olje skift.