faune Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Hei godt folk, Kvinnfolket har vært ut og kjørt min stolthet, og ifølge henne skjedde følgende: - Ding! fra dashbordet - Sitat: "En eller annen melding på tysk" Getriebsanleitung (bruksanvisning) var det eneste hun fikk med seg, selv om det vistnok stod noe mer. - Bilen blir veldig tung på rattet - Varsellampe for håndbrekk tennes - Varsellampe for oljetrykk tennes Dette skjer ila 3-5 sekunder, og hun parkerer derfor bilen nærmest umiddelbart og stopper motoren, i frykt for at noe med bremsene var galt. Hun merket ingen endring verken i lyd, eller funksjon av noe slag - bortsett fra rattet som ble veldig tungt. Bremsene fungerte som normalt. Hun kontaktet så meg, og jeg tar derfor med meg CHF11S og regner med at dette er en lekkasje av noe slag. Sjekker beholdning av hydraulikkveske, fyller på litt men det er uansett nesten fullt. Sjekker så kjølevæske og motorolje, og ser over resten av motorrom etter lekkasjer, før jeg setter meg inn i bilen og vrir om nøkkelen i posisjon 2. Ingen feilmelding fra OBC, ingen "unormale" varsellamper. Alt ser igrunn ut slik det alltid gjør. Vrir nøkkelen til posisjon 3, og starteren kimmer og kimmer, men bilen nekter å starte. Ingen antydning til tenning engang. (Neppe viktig, men mens starteren kimmer, så slukker oljelampa for så å tennes igjen når jeg stopper starteren). Jeg har sjekket følgende: - Sikringer - Bensin - Lekkasje fra slanger ol. - Løse kabler/ledninger Foreløpig har ingen av mine overfladiske undersøkelser gitt resultater, og jeg håper derfor på gode råd slik at jeg slipper å taue den 4 mil til nærmeste verksted Hilsen en som har blitt ufrivillig billøs i påska.
sexeren Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Hmm.. ikke vet jeg.. Nor du skinner motoren får du jo oljetrykk, er vell derfår oljelampen går av.. Ellers vet jeg ikke, har du sett om den har gnist?
faune Skrevet April 3, 2009 Forfatter Skrevet April 3, 2009 Nei, det skjedde nå ikveld så jeg har ikke rukket å teste noe enda. Er det så enkelt som å ta av en coil og sette en ekstra tennplugg mot gods med coilen oppå samtidig som du vrir om nøkkelen? Jeg regner med det er gode muligheter for å få seg en kavring når man gjør dette, så prosedyrer mottas med takk
Bimmerlars Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Bare å gjøre som du sier. Sett en plugg i en coil og legg den mot gods mens du kinner. Hører du bensinpumpa?
faune Skrevet April 3, 2009 Forfatter Skrevet April 3, 2009 Ang bensinpumpa: Hvordan "hører" jeg den og hvor ligger den?
faune Skrevet April 3, 2009 Forfatter Skrevet April 3, 2009 Oppdatering: Jeg fant forresten en grønn sikring under baksetet merket 30A 32V som var røket. (Hvorfor er de 32V, og ikke 12V?) Utfra skjemaet så ser det ut som denne hører til "Infrarot", noe jeg regner med er ryggesensoren. Men igjen det var ikke helt innlysende hva skjemaet beskrev. Sikringen satt i en klynge med 3 stk andre grønne 30A 32V sikringer.
sexeren Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Hmm tror bensin pumpa di sitter rett under matta i bagasjerommet.. Når du vrir på tenning ska du kunne høre pumpa gå.. Kan evt være 2 stykk.. en bak mens den andre setter på tenning.. Viss du ikke hørrer noe så sviver den ikke.. Hører godt viss den sviver
336mik Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Har faktisk hatt et par episoder med min der den har kuttet,og brekklampa begynte å lyse. Hadde også problemer med at bilen stoppet,men det viste seg å være kondens. Har også fått problemer med at bilen er tungstartet(sannsynligvis bensintrykket som siver tilbake).Starter lett når den akkurat har blitt kjørt,men er tungstartet da den har stått 30min++.
faune Skrevet April 5, 2009 Forfatter Skrevet April 5, 2009 Da har jeg vært og lyttet på bensinpumpa, og jeg hører ikke en dritt. Aha! tenkte jeg da, men siden jeg også har en 1991 525iA som går som ei klokke så prøvde jeg å lytte etter bensinpumpa på den også. Men den er like lydløs som på ix'en ... og ikke har jeg iPod-hørsel heller :/ Så da er spørsmålet: Hvordan diagnosere bensinpumpa uten å bruke hørselen?
Glennski Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Da har jeg vært og lyttet på bensinpumpa, og jeg hører ikke en dritt. Aha! tenkte jeg da, men siden jeg også har en 1991 525iA som går som ei klokke så prøvde jeg å lytte etter bensinpumpa på den også. Men den er like lydløs som på ix'en ... og ikke har jeg iPod-hørsel heller :/Så da er spørsmålet: Hvordan diagnosere bensinpumpa uten å bruke hørselen? Hvis du har et multimeter så kan du måle om pumpa trekker strøm. Sett på tenninga og mål
faune Skrevet April 5, 2009 Forfatter Skrevet April 5, 2009 Er det slik at bensinpumpa går hele tiden, eller stopper den ved tilstrekkelig trykk? Vil den f.eks. ikke starte hvis bilen nettopp er kjørt og det allerede er tilstrekkelig trykk i tilførselen?
bassik Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Tror pumpa di sitter i tanken. Gjorde det på min 92 mod. Ta av bensinslangen foran på motoren, pumpen gir ett trykk i det du setter på tenning. Fyller nok ei flaske på unde ett minutt
Bimmerlars Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 En flaske er full på 5 sekunder. Kommer MYE bensin
faune Skrevet April 6, 2009 Forfatter Skrevet April 6, 2009 Da har jeg sjekket om det er gnist på pluggene, og det er det ikke. Så da legger jeg bort tanken om bensinpumpe foreløpig.
ProjectE39 Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 Høres ut som tenningsmodulen er gåen. På min 92 E34 520i Touring satt denne mot venstre støtdempertårn i motor-rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå