Gå til innhold

285/25/20 KUN godkjent med 10.5" bred felg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 285/25/20 dekk KUN godkjent med 10.5" bred felg?

Div. dekkprodusenter oppgir dette på sine nettsider, og henviser til ETRTO normen, og jeg regner med at STRO normen, som gjelder i Norge, følger det samme.

Jeg har en E61 med:

245-30-20 på 8,5" felg foran

285-25-20 på 10" felg bak

Dette er jo et nokså "vanlig" oppsett i stylingkretser, både for 3-serie og 5-serie.

Men er dette virkelig ulovlig?

Tenker da også på at det er ulik bredde foran og bak, som visst heller ikke er godkjent for disse bilene (3 og 5-serie).

Får man bot hvis man stoppes med et slikt oppsett av politiet?

Hva med et slikt oppsett til EU-kontroll?

Noen muligheter for å få et slikt oppsett godkjent, dvs. oppført i vognkortet?

Skrevet

Noen som vet om STRO data finnes på nett?

Tenker da spesielt på hvilke felgbredder STRO "godkjenner" for 285-25-20 dekk.

Skrevet

1. ALLE felger som IKKE er levert til din type bil fra fabrikant, SKAL det fremvises dokumentasjon på at er godkjent til din type bil.

2. Dersom det er forskellig bredde foran og bak, og dette går utover de felg og dekkdimensjoner opplyst i vognkort eller servicehåndbok (evt annet papir fra BMW AG), så skal det forevises godkjenningspapirer på at felgene er godkjent med den aktuelle dimensjon og innpress samt dekkdimensjon bak i KOMBINASJON med aktuell dekkdimensjon og felgbredde samt innpress foran..

Så klare er reglene, og deretter går alt på skjønne på den enkelte trafikkstasjon..

Med andre ord er det veldig enkelt. Skal du på dimensjoner utover det som er typegodekjent fra BMW, så må du forevise godkjenningspapirer på felgene, da enten for alle 4, eller at de 2 bak er godkjent brukt sammen med de 2 foran, samt hvilken dekkdimensjon man skal bruke..

Dette er det ingen vits i å diskutere og jeg VET folk får det godkjent, men det går på skjønnet som utvises på den aktuelle trafikkstasjon...

Skrevet

Den dekkdimensjonen er ikke noe problem å ha på 10" bred felg. Det kan sjekkes opp med produsenten av dekket siden det varierer, men vil tro det går innenfor "rammebetingelsen" på de fleste dekk? Har den dimensjonen selv orginalt fra Hartge, og dekket er litt malere enn felgen så med bredere felg så ville det blitt enda mer strekk.

Neste gang skal jeg ha 295 bak fordi det blir mer riktig i forhold til rulleomkretsen iforhold til dekket foran (245) på 9" felg.

Skrevet

Jøss.. Jeg har 255 på 10" og skal på 265 i år.. Er ganske sikker på at dersom jeg går på 275 neste år igjen så vil det flukte med felgkanten..

Viser bare at det er stor forskjell på dekkfabrikantene tror jeg..

Skrevet

Jeg har også 255 på 18x9.5" (Toyo T1-R) og det er også litt dekkstrekk. Nå mente jeg ikke at det er dekkstrekk på 20", men dekket er ikke bredere enn felgen, det er litt smalere enn nøytralt så har mer å gå på.

Skrevet

Genialt.. Har Toyo T1-R jeg også.. Og der bruker jeg 255 på 10".. Så lurer litt på det der altså, om det går med 285 uten at det buler utover..

Uansett MÅ jeg ha dekkstrekk siden det er det på dekkene foran.. Og dekkene foran går ikke innunder skjermen om det ikke er strekk (bomma litt på innpress når jeg bestilte :D )

Skrevet

Toyo er utrolig smale i forhold til dimensjonen som er oppgitt. 225 som jeg har foran ser irriterende smalt ut, spesielt med det nye mønsteret som T1-R har i forhold til den gamle typen T1-S.

Bør også ha forholdsvis likt strekk foran og bak så det blir lik "look".

Skrevet

Nettopp, derfor jeg ikke tørr gå over 265 før jeg har sett åssen det er ;) kan jo hende jeg må tilbake til 255 neste år..

Takk for info..

Nok OT fra min side.

Skrevet
1. ALLE felger som IKKE er levert til din type bil fra fabrikant, SKAL det fremvises dokumentasjon på at er godkjent til din type bil.

2. Dersom det er forskellig bredde foran og bak, og dette går utover de felg og dekkdimensjoner opplyst i vognkort eller servicehåndbok (evt annet papir fra BMW AG), så skal det forevises godkjenningspapirer på at felgene er godkjent med den aktuelle dimensjon og innpress samt dekkdimensjon bak i KOMBINASJON med aktuell dekkdimensjon og felgbredde samt innpress foran..

Så klare er reglene, og deretter går alt på skjønne på den enkelte trafikkstasjon..

Med andre ord er det veldig enkelt. Skal du på dimensjoner utover det som er typegodekjent fra BMW, så må du forevise godkjenningspapirer på felgene, da enten for alle 4, eller at de 2 bak er godkjent brukt sammen med de 2 foran, samt hvilken dekkdimensjon man skal bruke..

Dette er det ingen vits i å diskutere og jeg VET folk får det godkjent, men det går på skjønnet som utvises på den aktuelle trafikkstasjon...

1)

I følge forskriften trenger man ikke dokumentasjon på at felg er godkjent for biltypen. Det holder at impress er merket på felgen:

6.1 i)

"Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet"

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html

2)

I følge forskriften og ulik bredde foran og bak, så er det ulik dekkbredde/dekkdimensjon som må dokumenteres som godkjent, og ikke ulik felgbredde:

6.1 h)

"Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a."

Er det mulig å skaffe kjøretøyfabrikantens (BMWs) eller TÜVs tillatelse/godkjenning for ulik dekkbredde/dekkdimensjon foran og bak, hvis dette ikke er originalt for bilen eller spesifisert i vognkortet?

Hvordan kan man evt. innhente slik godkjenning/dokumentasjon for en BMW 530 DAT E61 2005 modell med:

245-30-20 foran

285-25-20 bak

Krav til felg/felgbredde:

6.1 f)

"Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen"

I tillegg må felg ha godkjent innpress, dvs. max. +/- 7,5 mm i forhold til original innpress.

(Avvik ut over dette må være typegodkjent eller TÜV-godkjent.)

Dessuten:

6.1 B)

"b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser"

Så til det jeg egentlig spør om:

Er dekkdimensjonen 285-25-20 godkjent (av STRO) for 10" bred felg?

Dette ihht forskriften:

6.1 f)

"Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen"

Skrevet

Ja.. *slå seg i hodet*

Ved punkt 1 gjelder det SELVFØLGELIG dersom felg er utenfor bilens angitte Innpress..

Beklager dette

Når det gjelder Normen, finner jeg kun den gamle, og den nye, vel der fungerer ikke linken inne på stro.se

http://www.stro.se/obsolete/obsoleten.pdf

Forøvrig er innlegget ditt der du referer til kjøretøyforskriften ganske interessant.. Og det virker som om jeg muligens har misforstått litt her, at det er tuv papirer på forskjellige dekkdimensjoner du trenger utover standard, og ikke felgdimensjoner..Noterer meg dette bak øret til neste gang da det er høyst aktuelt.. Informasjonen jeg fikk den gang jeg søkte etter nye felger var nettopp det jeg beskrev ovenfor, men som sagt, mulig jeg misforsto overingeniøren på BT..

Sist men ikke minst, papirer fra BMW er vel så å si umulig å få tak i. De har en policy som sier at de ikke leverer ut ombyggingspapirer o.l. Men for all del, du må jo bare høre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...