Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hadde litt for mye penger og bestilte en hjelpesnekke til bilen min. Dette fordi jeg hater vibrasjoner og det stod at dårlig hjelpesnekke kunne forårsake nettopp dette. Litt slarkete styring og, prøve seg fram, alt må jo byttes etterhvert, bla bla, preik.

Hvor finner jeg denne? Ja, hvor gjemmer disse styringsdelene seg, tannstang, endeledd osv? Angriper jeg fra undersiden av bilen? Noen som har noen tips til hvor jeg skal begynne?

Skrevet

Hjelpe snekke tror jeg ikke er så dyr men snekke koster vel 16000kr ny sist jeg sjekket. Uansett har jeg sett disse bli solgt brukt til under 1000 lappen hva angår e34. På e39 er det vel problemet med tannstag igjen som fort koster brukt 6 lapper.

Hva de enkelte delene heter finner dere på online etk øverst til høyre oppe her eller f,eks gå inn på gsbildeler ;-)

Skrevet

Hjelpesnekke er nå ikke dyrt. 188 kroner pluss moms for en med foring.

Noen ganger når jeg kjører i dumper lager det klakkelyd i rattet. Da må det jo hjelpe med et eller annet som er foret nedi der.

Men hvor finner jeg disse styregreiene?

Skrevet

Mener hvor på bilen jeg finner disse styredelene. Fra undersiden, eller kommer jeg til fra kupeen? Må av med noe for å komme til muligens?

Begynner å lure på om jeg skal finne noe enklere å fikle med når jeg må spørre om noe så basic, men.... et sted må jeg jo begynne :)

Skrevet

Samme forstilling som på min e28 dette. Dersom du ser på dette bilde http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=25

så er det del nummer 15 du skal bytte. Det er no ei foring så den er pressa fast og satt helt ubeskrivelig godt fast. Du trenger bare skru ut bolt nummer 16 da er styrearmen del 14 løs og foringen kan presses ut dersom du klarer det. Må sikkert bruke varmepistol og prøve å bende litt på metallhylsa som foringen sitter inni. Sikkert andre som har bedre tips om hvordan du skal få ut foringen.

Skal være fullt mulig å få det til, men for mindel så endte det med at jeg fikk et verksted til å skifte den.

Skrevet
Mener hvor på bilen jeg finner disse styredelene. Fra undersiden, eller kommer jeg til fra kupeen? Må av med noe for å komme til muligens?

Begynner å lure på om jeg skal finne noe enklere å fikle med når jeg må spørre om noe så basic, men.... et sted må jeg jo begynne :)

Har du kikket på online etk? Om du så gjør skal det være enklere sjønne tips du får inn egentlig.

Skrevet

Tror spørsmålet mitt er dummere enn du tror, Glenno :)

Har sett på etk og ser stag, linker og hvordan det henger sammen. Men før jeg kommer så langt som å faktsk gjøre noe må jeg finne dette steering system og dets connectorer. Er det synlig fra undersiden av bilen uten at jeg demonterer noe først?

Teekay, takk for veiledningen der!

Skrevet

Nå ble jeg usikker på hva du tenker på Simpel men det er ikke deksler under som det er på mange helt nye biler. Du skal kunne se alt under egentlig.

vwt8au1jlzzh56hd0lzr.jpg

Skrevet

Ja det er styreleddet, det som drar i hjulet og får hjulet til å svinge når du vrir på rattet. Men hjelpesnekken sitter på vilens venstre side ca 40-50 cm inn under bilen. Dersom du legger deg under bilen på venstre side vil du enkelt kunne se paralellstaget del nummer 9 (på den linken i mitt tidligere innlegg) og da er det bare å følge det til du finner styrearmen del 14 og inni den sitter hjelpesnekke foringen.

Skrevet

OK. Så hvis jeg bare sporer fra den merkede delen vil jeg finne styresnekka 40-50 cm lenger innunder?

Tror jeg skal finne det nå. Må bare ha et sted å begynne :) Har ikke jobbet noe med forstilling og styring enda, men bare vent. En vakker dag skal jeg bli Hofstad på understell :)

Skrevet

nja blir vel mer som 40-50 cm fra utsiden av dekket eller for å si det på en annen måte.

1 Finn det staget som du merket på bildet som da er styrestaget.

2 Følg det under bilen til du finn plassen der det er skrudd sammen med det tjukke paralellstaget (er vel det nesten det tjukkeste staget i hele frontstillingen)

3 Følg paralellstaget circa 2 cm da vil du finne eit nytt stag som er circa 8 cm langt vinkelrett på paralellstaget med retning fram mot fronten av bilen i enden av dett sitter hjelpesnekka.

Dette må gjøres på bilens HØYRE side dersom du sitter inne i bilen og ser frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...