Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg tenkte og spare en tusenlapp eller to på og ruke 12.9 kvalitet bolter istedenfor de svindyre til arp, tenker da til ramlager og topp eventuelt råder.

er det veldig dumt eller? tar gjerne imot erfaring takk :)

Skrevet

Arp bolter er vel såkalte strekk bolter, og skal trekkes til med ett gitt moment+90 grader slik att de strekker seg og står under spenn. Dette er for å holde toppen "fast" i blokka og hindre vibrasjoner ved tempratur svingninger.

12.9 bolter er harde bolter og sprøe, og kan derfor ikke strekke seg i samme grad som arp bolter er laga for å gjøre. Så når de trekkes til i romtempratur, vil motoren i -20 kanskje ikke greie å presse toppen hardt nok nedtil blokka, eller att rådene sitter løst og vibrerer, og når motoren blir varm vil bolten strekke seg over flyr-grensa og bli svekket, eller i værstefall ryke.

Er enn grunn til att de har laga spesielle bolter til dette formålet istedenfor å bruke vanelige 12.9.

Hvis du alikevel bruker dette, må du for all del ikke trekke til med samme moment som en apr bolt skal + 90 grader, fordi da tar du enten gjengene i blokka fordi bolten ikke strekker seg, eller så ødelegger du bolten :wink:

Skrevet

eg kan si at det som folk sier"vil spare noen 1000"koster desvv kunden mer en dem 1000 dem sparer på og kjøpe top off line varere med engang!!!slutt og tenk spar!!! når man bygger..bygg overdimensjonert!!!skål for faen folkens:-)god påsche:-)

Skrevet

helt enig. kjøpte selv Raceware sine pinnbolter. å hvis man tenker over det, koster 12.9 boltene rundt 1400,- å ksr mener jeg å huske skulle ha 2600,- for arp sine. like greit å kline til med skikkelig med en gang. du sparer deg for mange kroner selv om det "svir" litt ekstra i lommeboka der å da. 12.9 er ikke gjenbruk akkurat. litt kjedelig å måtte av med toppen for å så bruke 1400,- til.. som du garantert må når det er snakk om turbobygg ;)

Skrevet

Takk kimmit, da er det bare og handle inn da, får stå på og jobbe litt overtid.

men trodde arp og 12.9 bolter var det samme omtrent.

arp er ikke strekkbolter er jeg rimelig sikker på, arp er bolter av topp kvalitet som er bergenet for turbo bruk osv...

Skrevet

Trodde at alle høystress bolter i motoren er av høystyrke kvalitet (10.9-12.9). Det har i hvertfall hvert vanlig i mange år.

Det som ikke må glemmes når det gjeller bolter er at utforming av overgang mellom bolthode og stamme samt mellom stamme og gjenge parti er mye viktigere en kun ren dimensjonering med tanke på stress brudd.

Gode bolter har radiuser i alle overganger for å redusere faren for stress brud og er derfor dyrere å produsere.

På ARP bolter som jeg har kjenskap til skulle bolte lengden måles ved tiltrekking ved bruk av mikrometer og/eller måleur ved pinnbolter, dette for å få korekt oppspenning av bolten upåviket av friksjonen som øker ved økt tiltrekkingskraft/friksjon.

Men et lett første moment for deretter å trekke i grader har blitt mer vanlig å mye letter for hverdags mekanikeren å forholde seg til.

Smøring/smøremidel type eller rene tørre gjenger er også meget viktig å ta hensyn til ved kritiske bolter.

Bruk av forskjellige smøremidler vil øke eller minke friksjonen ved tiltrekking og vil derfor på virke benyttet moment i høygrad.

Det finnes brukende tabeller for dette.

Noe som ikke trengs å ta hensyn til ved måling av boltelengde.

Bolter å feste midler kan bli et meget komplisert emne når mange hensyn skal tas. :D

Skrevet
Takk kimmit, da er det bare og handle inn da, får stå på og jobbe litt overtid.

men trodde arp og 12.9 bolter var det samme omtrent.

arp er ikke strekkbolter er jeg rimelig sikker på, arp er bolter av topp kvalitet som er bergenet for turbo bruk osv...

en del av vitsen er jo at arp er en "stud" bolt, altså med løst hode. da belaster man ikke gjengene i blokka på samme måte når man trekker til hvertfall. går selvsagt ann og lage dette i 12.9 også selv for en rimelig penge.

OT: kan hvertfall bekrefte at 10.9 org bolter ikke holder til særlig ladetrykk, blåste pakningen idag, og jeg lader 0.8 med en safe mappet motor. (kan selvsagt være andre ting som er årsaken, men jeg mistenker boltene :lol: )

Skrevet

arp er IKKE strekk bolter, jeg skal bruke 12,9 bolter, det koster en brøkdel av prisen og er like holdbare..

12,9 bolter er OGSÅ gjenbrukbare, det er heller ikke strekk bolter,

Skrevet
arp er IKKE strekk bolter, jeg skal bruke 12,9 bolter, det koster en brøkdel av prisen og er like holdbare..

joda men du er ening at det er mye letter å grappse gjengene i blokka med 10.9/12.9 enn med feks arp?

Skrevet

joda men du er ening at det er mye letter å grappse gjengene i blokka med 10.9/12.9 enn med feks arp?

Bruker du en pinnbolt så kan du få den så lang at gjengepartiet på bolt og i hull har inngrep i hele lengden. dette vil gi deg det beste holdet i bolten pga du utnytter hele det effektive gjengeområdet.

men en vanlig bolt vill også kunne tilpasses dette.

Husk også det som jeg skrev tidliger her angående utforming av bolt og legerings forskjeller.

Skrevet

En ting angåande montering av bolter til toppen, er jævli viktig å blåse reine hulla i blokka, så det ikkje ligger olje og drit nedi der, når en då drar til blir det eit jævla trykk, og du ødelegger fort gjengane i blokka ! !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...