Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt rykter om at vippetøyet i alle fall i m20b25 skal holde opp til 7.000 rpm, noen som kan bekrefte avkrefte det? (såfremt bilen er kjørt varm osv.)

Skrevet

Fjørene begrenser seg til 6.800, om jeg ikke husker feil, men er folk som har kjørt på 7000 med org fjører uten ventilflyt. Selve vippearmene tåler 7000.

Skrevet
Fjørene begrenser seg til 6.800, om jeg ikke husker feil, men er folk som har kjørt på 7000 med org fjører uten ventilflyt. Selve vippearmene tåler 7000.

stemmer det. men pratet med Km cams i forrige uke da jeg skulle bestille stålvippetøy og kam. lurte da på ang ventilfjørene (jeg har de doble) å han sa rett under 6800. men hvis man skulle bruke de orginale så gikk det an å skive opp litt for å få de strammere. da sku de visst klare en del mer.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Noen som har noe peiling på hvor mye det burdet vært shimset opp på de originale? Har tilgang til dreie og fresebenk så hadde vært greit å få gjort dette før toppen skal skrus i bilen.

Er snakk om en m20b25 med schrick 288 kam og grenrør. Skal også bestille Alpina chip til denne motoren og den setter turtallssperren på 6.850 så hadde vært greit å visst at jeg kunne utnyttet de fullt ut uten problemer (forutsatt at alt er varmkjørt).

Skrevet

Vær OBS viss du har tenkt å shimse!

Antar denne Schrick kammen har høyere løft også?

Etter du eventuelt har shimsa og montert kammen,sjekk at ikkje fjørene kollapser helt ved fullt løft,alså at det er klaring mellom vindingene.

Skrevet
holder vippene 7000 rpm med turbo også?

Vil anbefale sterkere returfjærer,økt fløde gjennom porten og over ventiltallerken grunna overlading kan øke tida ventilen bruker i retur og dermed skape ventilflyt,noe vippene ikkje liker.

Skrevet

Kjørte 7200 rpm på min gamle m20b25 turbo - fikk smake sperra jevnlig.

Dette holdt fint. Orignale BMW vipper (ikke pirat fra FEBI osv da de er dårligere), orginale ventilfjærer og 280/272 kam.

Ladet 1.4 bar.

Skrevet

Er fjærene i god stand vil det sikkert gå bra,slik som Kristov har erfart. Er du usikker kan du måle kompresjonen/spennet på de,høyda samt at de har korrekt vinkel(90),alså at de ikkje er "seget" sammen på eine sida.

Men vær som sagt obs på det med shimsing og klaring!

Kristov: Har du hatt dårlig erfaring med Febi produkter?

Skrevet
Er fjærene i god stand vil det sikkert gå bra,slik som Kristov har erfart. Er du usikker kan du måle kompresjonen/spennet på de,høyda samt at de har korrekt vinkel(90),alså at de ikkje er "seget" sammen på eine sida.

Men vær som sagt obs på det med shimsing og klaring!

Kristov: Har du hatt dårlig erfaring med Febi produkter?

Ja, de knekker tidligere - men min erfaring er kun basert på vipper til M20. Kan godt hende de holder bedre på andre motorer.

Skrevet
Kjørte 7200 rpm på min gamle m20b25 turbo - fikk smake sperra jevnlig.

Dette holdt fint. Orignale BMW vipper (ikke pirat fra FEBI osv da de er dårligere), orginale ventilfjærer og 280/272 kam.

Ladet 1.4 bar.

Hvor lenge gikk dette?

Skrevet
Kjørte 7200 rpm på min gamle m20b25 turbo - fikk smake sperra jevnlig.

Dette holdt fint. Orignale BMW vipper (ikke pirat fra FEBI osv da de er dårligere), orginale ventilfjærer og 280/272 kam.

Ladet 1.4 bar.

Hvor lenge gikk dette?

Det gikk vel knallhardt i 2 år i Limmets bil så 1 år i min og for alt jeg vet så går det vel fortsatt håper jeg :twisted:

  • 2 years later...
Skrevet

Jeg fikk nettopp oppleve dette på den harde måten ved at 2 av vippearmene mine knakk.

Har en BMW E30 touring med turbo og datasprut. Turtallsperren er på 6500 rpm. men likevel knakk de.

Ska til innkjøp av smidde stålvippearmer nå, men trenger også kraftigere ventilfjærer.

Noen som vet hvilket turtall f.eks disse tåler?:

http://kmcams.com/product_info.php?manu ... cts_id=262

Evt. hvor ellers det går an å få tak i slike racingfjærer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...