Grenadier Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Skulle spare penger og skifte til sommerdekk på min BMW1-serie selv... Nå sitter jeg tilbake med en brukken hjulbolt. Brukte en latmannsarm, og hodet på bolten gikk tvert av da jeg skulle skru den av. Så nå står bare gjengene inn i trommelen... To spørsmål: - Er det grei skuring for et verksted å få ut restene av bolten? - Er det trygt å kjøre, selv om fordekket nå har feste av bare fire bolter?
H_c Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 svaret på begge spørsmålene dine er ja. Enkelt å få ut på verksted, og helt trygt å kjøre med. har tatt ut mange slike på verksted jeg, enten sveiser dem på en pipe, eller så borre de hull i den og skrir den ut med en såkalt grisepikk ( skrue med motsatte gjenger) eller så borre de den helt ut og gjenger opp hullet på ny.
Gislius Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Går fint å kjøre me 4 bolter ja, har kjørt ganske så lenge med det;) Og det skal ikke være så vanskelig for et verksted å få ut nei
Lars89 Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Er både lovlig og helt trygt å kjøre med 4 bolter. Restene av bolten kan du få ut selv hvis du er heldig
spruddel Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Tror det er krav om at 80% av boltene skal være på. Så om du har 5 bolter og kjører med 4 er det lov, men en E30 kan ikke kjøre med 3 bolter når det egentlig er 4 (75% for de som har tatt skikkelig påskeferie )
Lars89 Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Tror det er krav om at 80% av boltene skal være på. Så om du har 5 bolter og kjører med 4 er det lov, men en E30 kan ikke kjøre med 3 bolter når det egentlig er 4 (75% for de som har tatt skikkelig påskeferie ) Stemmer veldig bra det Er kjøreforbud hvis man blir stoppa/3er feil på PKK hvis du har mindre enn 80 % av boltene. Har vært borti folk som har hatt 2 av 6 bolter
Simpel Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Hvis du vil gå igang med å få ut boltsneipen selv er det masse tips for det i denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=95529&start=15
spruddel Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Tror det er krav om at 80% av boltene skal være på. Så om du har 5 bolter og kjører med 4 er det lov, men en E30 kan ikke kjøre med 3 bolter når det egentlig er 4 (75% for de som har tatt skikkelig påskeferie ) Stemmer veldig bra det Er kjøreforbud hvis man blir stoppa/3er feil på PKK hvis du har mindre enn 80 % av boltene. Har vært borti folk som har hatt 2 av 6 bolter Jeg opplevde i vinter at 3 av 5 av boltene på venstre bakhjul var helt løse (kunne skru de med hånd) og høyre bak var 2 av 5 så løse. Og det gikk ikke å kjøre med dette! Bråkte ganske kraftig
E46Johnny Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Hvis bare hode på bolten er brukket står det kansje i gjenn en stump av bolten som du kan få ut med ei tang. Men du må sef ta av hjulet for å sjekk det.
Olelink Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Hvis bare hode på bolten er brukket står det kansje i gjenn en stump av bolten som du kan få ut med ei tang.Men du må sef ta av hjulet for å sjekk det. Hvis bolten satt så godt at han vred den av med latmansarm så skal det vel godt gjøres å få den opp med tang, spesielt hvis det bare er en liten stump som stikker ut. Men som nevnt over her så er det en smal sak for ett verksted og bruke grisepikk, utborring og oppgjenging eller annet for å få den ut
hillmar Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Ofte så sitter bolten hardt fordi det er spenn i den, men når hodet er knekt av er det ikke no spenn mer og bolten kan sitte helt løst..
hillmar Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Ofte så sitter bolten hardt fordi det er spenn i den, men når hodet er knekt av er det ikke no spenn mer og bolten kan sitte helt løst..
E46Johnny Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Ofte så sitter bolten hardt fordi det er spenn i den, men når hodet er knekt av er det ikke no spenn mer og bolten kan sitte helt løst.. Endelig en som har skjønt det. Litt om meg, Er bilmekaniker av utdannelse men jobber ikke med bil nå, har ca 31 års erfaring med service og vedlikehold av diverse masiner og utstyr, så da prøver jeg av erfaring den letteste løsningen først, og det var det jeg fåreslo, noe som hillmar her forstod.
Simpel Skrevet April 9, 2009 Skrevet April 9, 2009 Jeg har og knekt av en bolt etter for voldsom maktbruk når jeg skulle snøre til bolten. Var ikke noe problem å skru den ut med torx og hånd-skrutrekker bare jeg fikk torxen til å holde i borehullet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå