Gå til innhold

"Kutter" på turtall (2001mod. E-46 320D touring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en 2001mod. BMW 320D touring.

Den har et problem med at når den er på 1500-2500 i turtall så kutter/stopper den og plutselig så kommer/kobler den igjen.

Har vært på flere verksted og feilsøkt, men finner ingen feil.

(Bilen er ikke chippet og det er ikke luftmassemåleren som er defekt)

Takker på forhånd for svar:)

Skrevet

Kan høres ut som fjusking som har kommet på min de siste par ukene så jeg følger tråden din og ser om du har funnet ut av det. Jeg har ny luftmengdemåler og har også antatt jeg bør "lese meg opp" på EGR-ventilen utifra det jeg kan huske å ha sett her tidligere. Nå er jeg ganske blank på bilteknikk, som den ingeniøren jeg er, så lurer på hva det vil si å "blende" en slange? Tette? Renser dere EGR-ventilen (mener å huske å ha lest noe om det), eller kobler dere utenom den? Hva gjør EGR-ventilen?

Håper du får løst problemet ditt og at det kun er noe helt enkelt (og at vi har samme problem) og ikke turbo, dieselpumpe eller annet rakkel...

Skrevet
Kan høres ut som fjusking som har kommet på min de siste par ukene så jeg følger tråden din og ser om du har funnet ut av det. Jeg har ny luftmengdemåler og har også antatt jeg bør "lese meg opp" på EGR-ventilen utifra det jeg kan huske å ha sett her tidligere. Nå er jeg ganske blank på bilteknikk, som den ingeniøren jeg er, så lurer på hva det vil si å "blende" en slange? Tette? Renser dere EGR-ventilen (mener å huske å ha lest noe om det), eller kobler dere utenom den? Hva gjør EGR-ventilen?

Håper du får løst problemet ditt og at det kun er noe helt enkelt (og at vi har samme problem) og ikke turbo, dieselpumpe eller annet rakkel...

Ta det helt med ro... Det er ikke turbo eller diesel-pumpe. Jeg anbefaler dere å bytte veivhus ventilasjon filter ofte. Eller høre med gs-bildeler å få sånn som dere ikke trenger å bytte.... Da trenger dere ikke å bytte turbo så ofte..

Ang diesel-pumpe anbefaler jeg dere på det sterkeste å bytte disel filter 2 ganger i året. Da holder pumpa lenger.

Det som er 99% sikkert når den hakker på tomgang og fex nøler i 1/4 sek når du gir gass etter en liten nedover bakke er att EGR-ventilen er gåen. Plugg igjen vacum-slangen som går til den . Jeg anbefaler dere å også plukke av hele innsuget og legge det i et stort kar med varmt vann og kaustiksoda over natten Da løser dere opp sot og koks. OBS VÆR MEGET FORSIKTIG MED Å BLANDE FORSKJELLIGE METALLER NEDI SAMTIDIG. Det er pga att kaustiksoda kan faktisk "spise" opp en stor klump med alu hvis den blir liggenede ved siden av noe som er rustfritt eller et metall som er edlere. Jeg seier dette pga att jeg er klok av skade.... :roll:

Jeg har selv en 320d som er gått 290000km chippet i over 200000km Å den har ennå orginal turbo og diesel-pumpe. Jeg bytter olje og oljefilter ofte... Så det er ikke noe hokkus pokkus å få bilene her til å holde..

Skrevet

Jeg bytta også veivhusfilter i fjor på oljeservice.

Skal bryte meg på EGR så snart jeg får tid. Hva gjør denne vakumslangen (eller EGR-ventilen for den del) siden man bare kan plugge den igjen? Rens av EGR med kaustisk soda og plugge igjen vakumslange er altså trikset? Prøvde å søke opp en gammel tråd om dette som jeg vet finnes, men fikk så mange treff så får ta det på kveldstid.

Skrevet
Jeg bytta også veivhusfilter i fjor på oljeservice.

Skal bryte meg på EGR så snart jeg får tid. Hva gjør denne vakumslangen (eller EGR-ventilen for den del) siden man bare kan plugge den igjen? Rens av EGR med kaustisk soda og plugge igjen vakumslange er altså trikset? Prøvde å søke opp en gammel tråd om dette som jeg vet finnes, men fikk så mange treff så får ta det på kveldstid.

Jeg vil IKKE anbefale å rense EGR-ventilen med kaustiksoda pga att det er rustfrie deler inni den. Da går det ikke så bra med støpegodset som er rundt fordi det er av alu..Det vi irre (Ruste) opp raskt når det ligger i denne blandingen.

Jeg mente innsuget som er av plast å ikke inneholder mange forskjellige typer metall kan legges i kaustiksoda med varmt vann.. ikke EGR-ventilen. Det kan du rense med en kniv , diesel og kansje en liten stålbørste... eller hva som måtte passe...

Skrevet

Takk for oppklaring ;) Blir kanskje litt mer innlysende også når man faktisk tar seg tida til å åpne panseret og se på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...