Alba Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Jeg googlet litt i kveld siden det er påske og verksted er stengt og fant dette glimrende forumet og flere relevante tråder, så tenkte jeg ville stille et spørsmål. Jeg er en dame med lite greie på biler. Jeg kjøpte en 318i Touring des-08, den har kjørt ca 140 000. Helt fra jeg fikk den har den brukt/mistet kjølevæske, jeg har hatt den på verksted en del ganger, sist sa de at problemet var fikset, var en liten pakningsak som var smuldret istykker og de tok 3500,- for å skifte denne pga dens plassering, i bakkant av motor, opp mot førersetet visstnok. Imidlertid var bilen fortsatt lekk, og jeg har vært sløv med å få den tilbake på verkstedet, da jeg trenger den hver dag til jobb og unger osv.. I dag skulle jeg på besøk, en en times kjøretur og da jeg startet bilen lyste måler for kjølevæske. Jeg helte på det jeg hadde og kjørte. Tempmåleren viste aldri over middels, men etter en times kjøretur kokte det i motoren, med sånn damp ut som man ser på film, og boblelyder nedi der, egentlig litt fascinerende. Og veldig skremmende. Jeg turte ikke åpne opp lokket før etter ca 20 min og helte på først 1 l kjølevæske, deretter ca 1,5 liter med vann. Lot det sto flere timer uten at peilepinnen/flotøren/mengdeindikatoren sank ned. Så kjørte vi hjem igjen, 1 times tur, tror ikke det kokte da. Begynte å google problemet da jeg kom hjem og fant flere tråder her inne som gjorde meg livredd for at dette nå skal bli veldig kostbart. For da jeg helte på kjølevesken så jeg at det var sånn gullaktige merker, som om gullvann hadde rent nedover, den delen av motoren det står bmw på, og nå mistenker jeg at toppakningen befínner seg inni der og er ødelagt? Stemmer dette? Bilde av motoren med den delen det står bmw på og som det ser ut til å ha rent gult vann nedover på min bil er her: http://www.media.allerinternett.no/php/ ... rame=0&ee= Etter å ha lest alt dette gikk jeg ut i natten og så at flotøren i kjølevæsken igjen sto på bunnen. Videre sjekket jeg oljepeilepinnen og den hadde grums på seg, som om det satt kjernet smør i krysset på den liksom. Hva gjør jeg nå? Heller på vann og kjører? Eller vet dere med sikkerhet at toppakningen er ødelagt? Kan man ikke kjøre i det hele tatt da? Er dette grumset på oljepeilepinnen kjølevæske som har kommet seg inn i systemet der? Takk for alle gode råd sånn i påsken.
Gjest Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 hmm, sjekket du i oljelokket eller peilepinnen? For om det er slik hvit-aktig grøt oppi der du fyller olje har det nok kommet vann i olja, enten sprekk i toppen, eller topp-pakkningen.. Jeg kokte bilen min i fjorsommer, og da var jeg redd jeg hadde tatt toppen, så helte i slik seig guffe, som tetter sprekker i toppen inntil 3 mm. elns.. Men altsåå, jeg er ingen ekspert. Men siden du har hatt den på verksted burde dem ha funnet det ut, og om du har knærta ett eller annet, hadde jeg klaget til verkstedet siden du kom med ett promblem til dem, og dem "reparete" det..
h4ns3n Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Hvis du lukker opp oljepåfyllingslokket og du ser at det er skumaktig i oljen, så kan det fort være toppakningen som har gått, da disse motorene med aluminiumstopp ikke er så veldig glade i varme Det at den også bruker vann, og du ikke kan se hvor dette evt lekker ut hen kan også tyde på gåen toppakning. Men forhør deg gjerne med flere, da det er mange andre her inne på forumet som antageligvis vet dette bedre enn meg. Og du kan kjøre med bilen, men den har ikke godt av det over tid, så vil anbefalle deg å få dette sjekket opp.. Kan også være flere i vestfoldsområdet her inne som kanskje kan gjøre dette for deg for å hjelpe en "kvinne i nød" Da verksted besøk ofte kan bli veldig kostbart
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 Takk for svar! Bilen kokte ganske lenge etter at jeg kom fram. Og så kjørte jeg en time hjem igjen også, hadde ikke stort til valg der. Jeg kom hjem kl 2330, og det er mørkt der bilen står, har derfor ikke kunnet se så mye, men dro peilepinnen inn i lyset. Den så vel ikke bra ut, men det "lyse skummet" på peilepinnen var hardt, det løste seg opp mellom fingrene mine, ble som små sandkorn kanskje Men om det nå er kjølevæske i motoroljen, ødelegger da ikke det hele motoren? jeg blir litt stresset jeg. får ikke sove, føler meg som en hypokonder på bilens vegne her nå.
BreitBau Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Hehe Det er lite du får påvist på motoren om toppakningen helt sikkert har gått.. Ett av de sikreste metodene å avdekke det på er kompresjonstest.. Vann i olje kan skyldes mye småkjøring, da kondenserer det ofte litt i olja.. At det koker selv om tempmåleren ikke er på det røde, betyr nok at det er lekkasje en eller annen plass og derfor opprettholdes ikke trykket.. Dette KAN jo være i toppakningen, men det kan også være vannpumpe, sprekk i silikonslangen, eller annet som ikke er tett.. Vann i olja ødelegger motoren ja.. Den får egenskaper som ikke er særlig smørende
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 HeheDet er lite du får påvist på motoren om toppakningen helt sikkert har gått.. Vann i olja ødelegger motoren ja.. Den får egenskaper som ikke er særlig smørende Hva mener du med det første der?
BreitBau Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Det er lite, som med stor sikkerhet kan garantere at det er toppakningen din som er lekk.. Det KAN være mange ting.. Som jeg sier, vann i olja kan være kondens pga småkjøring.. At det koker utenom at tempmåleren er på rødt betyr mest sannsynlig lekkasje i kjølesystemet, men ikke nødvendigvis inn i sylinder/olje.. Ting som derimot KAN tyde på toppakningen er dårligere motoreffekt, mye MYE hvit eksos, vann i olje, olje i vann.. Stort sett er det sikreste å få målt kompresjonen på den..
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 Takk, jeg vet jo at kjølesystemet har en lekkasje, og håper det bare er dette som er problemet og at kokingen i dag kun skyldtes mangel på kjølevæske. Så dum jeg var som ikke bare fylte på mer vann da jeg ikke hadde så mye kjølevæske tilgjengelig da jeg fylte på før vi dro på tur i dag. Så tirsdag bør jeg bare ta den på verksted og be om en kompresjonstest? (og hva er det tro? *google* har vært innom noen linker som kan kategoriseres under bilinfo for dummies i natt ja http://no.wikipedia.org/wiki/Toppakning http://images.google.no/images?q=motorb ... =no&tab=wi disse to i håp om å lokalisere denne skumle toppakningen
nimitz Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Slik jeg forstår deg så har du ikke hatt bilen så lenge og vet kanskje heller ikke historikken på den. Kan da være en ide og bytte både olje og kjølevann for og få en bedre kontroll med den nye oljen. Du vil fort oppdage om den får en annen konsistens. Hvist den lekker kjøleveske vil du se om det er vått under bilen når den har stått. Kommer det olje i kjølevannet er det lett og se. Blir liggende på toppen av eksbansjons tank. Og anntyde hva det kan være vil bli bare gjetting.
Ballder Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Mange og bare gode svar her ser jeg. Burde prøve og fylle på med kjøleveske/vann og lufte systemet. Får du da en følelse av at luften aldri blir borte og det skummer på en måte i vannet, så er det også en indikasjon på at det værste kan ha skjedd. Det med vann i olja er ikke særlig heldig som nevnt oppe her, og da spessielt ikke frostveske blandet. Vann er en ting, men frostvesken i seg selv gjør at lager skjærer seg raskere enn noen annet dessverre. Ville som rett over her byttet olje (billig olje er godt nok denne gangen) og sett hvordan den blir i løpet av noen dagers kjøring. Men uansett så må du finne ut om det lekker noen plass. Er det vått på teppet ved gasspedal og lignende. Tykke tepper i disse bilene, så trykk neven ned i teppet og hold den der litt for og sjekke ut det. Stilett hæler er også en fin måte og se om det er fukt der på. Du er jo jente. (var slik jeg plutselig fant ut at registeret på m5 jeg hadde for hundre år siden lakk) Dama jeg hadde følge med den gangen lurte på hvorfor i all verden skinnet på hælene skrukket seg og var våte. Kjør bilen god og varm og parker den på en plass der det er tørt og flott underlag (asfalt/betong/heller) og se om det kommer vann på bakken. Gjør det det, så får du også en viss peil på hvor det kommer fra. Har bilen klima/ac så skrur du av ac delen mens den varmkjøres, da det dannes mye kondens som igjen slippes ut under bilen ved bruk. Så slipper den og lure deg. Sikkert glemt masse og forklart meg vanskelig som vanlig, men velger og tro du skjønner.
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 Takk for mange gode svar! Det ser ut til at alle er enige om at jeg kan kjøre bilen, og det var viktig for meg å få avklart. Dette med å skifte olje må jeg på et verksted for å gjøre, jeg vet at alle literne IKKE skal inn i peilepinneåpnongen, hehe, så SÅ blond er jeg alltså ikke, men der stopper mine kunnskaper og ferdigheter også.
E36Cab1 Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Alba: Ta en grundig motorvask,så blir det lettere å se om det eventuelt er en utvendig lekkasje. Breitbau: Som eg har sagt til deg før i andre tråder du kommenterer eventuelle toppakningshavarier,en kompresjonstest avslører ikkje en defekt topp eller toppakning. Trykkforskjellen du kan få kan skyldes ventiler eller ringer også. Det beste er å ta en trykktest av kjølesystemet. Da oppdager du om det er utvendige lekkasjer,og trykkvariasjoner med motor igang avslører indre. Så trådstarter,be verkstedet utføre dette,er ikkje dyrt å finne feilen iallefall.
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 E36Cab1: takk for svar! jeg har i grunn kapitulert litt i forhold til hva jeg kan gjøre selv her, tar den på verksted tirsdag, det viktigste for meg var å vite om jeg kunne få motorhavari ved å kjøre den litt til, det er ut til ikke å være et problem. og siden jeg først er et sted med alle svar, har jeg en E46? med m40? (vært inne på modell- og motorguidene her inne nå)
Fliid Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Du har ihvertfall ikke en e46 med M40 motor. Men om du har en E36 eller E46, det er umulig og si. Du har jo ikke nevnt årsmodell! ; ) Du kan bruke den litt til. Men verkstedet du bruker virker totalt innhabilt, da det åpenbart ikke klarer og utbedre feil på bilen din, så gi de klar beskjed om og gjøre slik E36cab1 sier, så får du lokalisert feilen og kan ta en vurderings runde utifra dette. Trykktest av kjølesystem. Men før du bruker den, fyll på kjølevæsket til merket på ekspansjonstank.
Alba Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 det er en 2000-mod 318i Touring, visstnok. Og tusen takk for svar alle sammen, forum er nyttig og gøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå