Gå til innhold

s50b30 i e30, Tuv godkjenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en e30 320 88model som jeg har planer om å sette inn en s50b30 motor inn i og få dette godkjent. Det blir jo da å tuv godkjenne dette i tyskland, men jeg lurer på hva som må forsterkes på karosseriet?

Har dere noen linker til prosjekter eller en slags liste der det står ting som må gjøres for å få den igjennom tuv godkjenning ?

Skrevet

Bremser er greit, det jeg lurer på er hva jeg må forsterker på karosseriet? Hørt noe om å sveise på noe forsterkninger bak? Er det ved dempertårna bak eller hva er det?

Skrevet

Wenås-brødrene har nettopp putta S50B32 nedi E30. Tror de hadde planer om å godkjenne det, så hør med de :wink:

Skrevet
Bremser er greit, det jeg lurer på er hva jeg må forsterker på karosseriet? Hørt noe om å sveise på noe forsterkninger bak? Er det ved dempertårna bak eller hva er det?

Lurte litt på å sette i den motoren en gang i min og, men det jeg fant av info den gangen gjaldt kun forsterkede bremser og drivverk. Ville hørt med noen som har gjort det som andre foreslår her...

Skrevet
Forsterkning i karrosseriet er vel bare til oppbygging til M3?

Er E30 M3 karosseriet forsterket noe utover et vanlig E30 karosseri da? Blander du med E36 som har forsterket innfestning for traversen bak?

Skrevet

Jeg vet at E30 cab har originalt forsterkninger mellom dempertårna og skjermkantene foran. Disse fås kjøpt på koed for 200,- stk å må sveises inn. Har nettopp gjort det på min E30 ;)

Skrevet

Dette er noe kun cab har. Verken Alpina eller M3 har slike tårnavstivere som jeg har sett da. Så er det noen Alpina eller M3'er som er blitt levert med noe stivere/forandringer på karosseriet ?

Skrevet

er ingen forsterkninger som må gjøres. det du må gjøre er og kunne henvise at chassiet tåler den nye effekten og vekten. det er det som er problemet. eks. når du bygger om fra 320 til 325 så må du kunne dokumentere at karosseriet er likt på en 320 og en 325. men siden en e30 aldri ble levert med s50 så er ikke det så lett. ville ringt BT og hørt hva dem mente jeg. ikke send mail det kommer det skjelden noe godt ut av. er bedre og komme i kontakt med en som har med godkjenninger av kjøretøy på din lokale stasjon.

mvh

Thorbjørn R

Skrevet

Da jeg allerede har ringt BT tidligere i dag og forklart mine planer på bestevis så fikk jeg faktisk et oppløftene svar av BT. Ved det jeg hadde forklart og kunne dokumentere det jeg sa og ikke overskridde akselvekten, så han ikke mange problemer ved dette prosjektet og sa jeg burde få sendt inn søknad for å få det skriftlig.

Min forklaring på hva jeg har tenkt til å gjøre.

Karosseriet til Alpina b6 3,5 på 261 hk. Og da s50b30 har 286 hk så sa han at dette ville nok gå greit så lenge jeg kunne dokumentere at jeg hadde samme karosseri som Alpina.

Bremser og understell må også dokumenteres i forhold til hk.

Akselvekten kunne ikke overskride det som allerede står i vognkort (820/865)

Slik at nå må jeg leite etter dokumenter noe som jeg trur blir styggvansklig da bmw norge ikke er særlig behjelplig med dette noe mer..

Noen som ser noen flere problemer som kan oppstå eller BT vil klage på?

All kritikk og meninger blir tatt som positivt!

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...