Gå til innhold

Økonomitrimming av m30, hvor mye for hvor lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Bare funderer litt på noe, hvor mye er en m30b30 god for uten noen store og dyre modifikasjoner?

Som pris kan jeg legge lista på 10k, bare for å velge en relativt lav sum.

Skrevet

Tror jeg ville lagt de pengene i en overhaling av orginalmotoren slik at du iallefall får den til å yte hva den er lagd for. (uten å vite noe stand på motoren, men de pleier jo ofte å ha gått noen tusen...)

Skrevet

Jeg lurer bare på hva som er mulig for så lite jeg, betyr ikke at det er noe jeg skal gjøre. hvertfall ikke med det første.

Og jeg ser for meg at man får tak i brukte turbodeler til rundt 10k, og da vil passere de 211hestene en b35 har.

Orginalmotoren har gått 173k, selvom det ikke har noe å si :)

Skrevet

Er vel ikke så mye man får for 10k. Turbo blir garantert mye dyrere, om man først skal ha litt effekt og holdbarhet..

Sliping, porting av toppen samt en kvassere kam gir vel kanskje noen hk, men igrunn ender man egentlig bare opp med ujevn tomgang :?

Tror jeg ville kjøpt en luftfilter, grenrør og eksosanlegg videre bak...:) Da blir det iallefall grom lyd :)

Skrevet

Enig med Bimmerlars der, en real porting og en avstemt kam vil gi merkbar effekt. Men porting koster endel, sammen med kam, og de lille kostnadene som kommer når man løfter en topp, så du vil nok ganske sikkert passere de 10 000kr på et blunk, med mindre du kjenner noen som porter (riktig) for en tusenlapp.

Det er i toppen man henter effekten, sammen med en motorstyring som koordinerer alt perfekt.

Turbo er nok mulig for rett i overkant av 10k med stort innslag av hjemmekk og 10 år brukte deler + et bensinforbruk ut av en annen verden.

Skrevet

når man henter ut ekstra hk så er det jo toppen som modifiseres, man henter jo ut 250 hk av en volvo b23 bare med porting, kam og selvfølgelig datasprut, tror nok du kommer langt på vei med 10 lapper hvis du går for porting og vassere kam, sparer du litt penger til så kan du handle grenrør og eksos også

Skrevet

Den B23'en vil jeg se :P Hørtes ut som en bilcross skrøne (ikke bli fornærma, men det er bare ikke sannsynlig)

Ville også vurdert en B35. Er jo samme motor utseendemessig og da har du garantert god effektøkning. Får sikkert solgt motoren du har også, så går du vel nesten i null med kostnad.

Skrevet

bare og ta en hvilken som helst Volvo fra RCN under 2,4 liter det, ikke noe hokus pokus i det hele tatt, putter du på en EVO topp så henter man enda mer, virker ikke som du har så god greie på motorer Bimmerlars, jeg har vært mekaniker i et par Rallycross team så jeg vet kanskje litt om motorer :wink:

Skrevet

Og hvilken komp sitter man igjen med i volvoen? 12:1? Hvor gatevennlig en slik motor vil være er jeg ikke helt sikker på..

Over 100hk kun ved porting, kam og sprut tror jeg kan bli vanskelig... Uten å ha så mye innsikt i volvo motorer..

Skrevet

Blir ikke fornærma, men man henter ut utrolig mye hk bare ved riktig porting av en topp, det ligger en 4 syl volvo motor med 308 hk til salgs på nett nå, uten turbo... riktignok ikke 2,3 liter men det er bygd på original B23 med annen veiv og andre råder så den er på 2,9 liter

Skrevet

dette er selvfølgelig ikke noe man kjører til butikken med hver dag, men det var bare en pekepinn på at man kan hente MYE hk ved porting og annen kam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...