Gå til innhold

Økonomitrimming av m30, hvor mye for hvor lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Volvo 2,9 Evo motor m/sprut, selges komplett med alt.

Sprut, grenrør, 2 skiva Alcon clutsj, starter, dynamo, regulator, filter, alt..

308 HK 330 NM. Hos T,Stensbøl..

Kr. 100.000,-

209s5c26b31kewk32yml.jpg

Skrevet
når man henter ut ekstra hk så er det jo toppen som modifiseres, man henter jo ut 250 hk av en volvo b23 bare med porting, kam og selvfølgelig datasprut, tror nok du kommer langt på vei med 10 lapper hvis du går for porting og vassere kam, sparer du litt penger til så kan du handle grenrør og eksos også

Du vil ha meg til å tro at en motor som yter 123hk orginalt (eller var det 113?) med en kraftig porting, en kvassere kam og et avstemt datasprut skal yte 250hk? Hører du selv hvor tulleruskete det høres ut? Sett bort fra at det er KLIN umulig uten overtrykk når man gjør som du sier. At man kan få en B23 8V til å yte langt over 200hk som NA vet jeg, men ikke med det du nevner. Ring Trond Stensbøl å hør selv, så får du bakoversveis. Samtidig er det å samlikne en rallycrossmotor med en gate-motor helt på trynet, det er to forskjellige bruksområder. Hvis man ser bort fra kjørbarheten er bensinforbruk på en heftig trimma NA motor astronomisk.

Det er så ufattelig mye mer modifikasjoner du må gjøre på en rekkefirer for å åpnå en slik effekt...

Edit: Det at du er i et rallycrossteam får meg nesten til å dette av stolen å spørre om du holder oss for narr, eller bare er totalt blendet for innsikt.

Du får det til å høres ut som man får 250hk bare på 10 000kr og litt "her og der".

En motor i ligaen du snakker om har enten nøye beardeidede stempler, eller custom stempler som er matchet mot forbrenningskammer og ventilløft PERFEKT. For ikke å snakke om alt godisen man må putte i toppen for å klare å varve bortimot 9000rpm. Så kommer den perfekt avballanseringen av bunndelen, letta svinghjul, helverst clutch, forsterkede bolter til overfallene. Så skal man kjøre antakelig på E85 eller racefuel, som krever andre dyser, oppgradert bensinføde, helverst tenningsanlegg, perfekt innsug og eksos som flower maks, så kommer alle småting inngår i en motor rebuild.

Man kan nok få i land dette ganske så billig, hvis man har de rette kontaktene, utstyret og knowhowen, men det er utroooolig langt fra 10 000kr klassen.

Skrevet

Ja.

Er klart at med 2,9 liter volum, separate gasspjeld, proff porting, etanolkompresjon, 9000 rpm osv så kommer effekten. Se bare BMW's S14 fra DTM tiden. 380hk+ fra en 2,5 liter.

Skrevet
når man henter ut ekstra hk så er det jo toppen som modifiseres, man henter jo ut 250 hk av en volvo b23 bare med porting, kam og selvfølgelig datasprut, tror nok du kommer langt på vei med 10 lapper hvis du går for porting og vassere kam, sparer du litt penger til så kan du handle grenrør og eksos også

Du vil ha meg til å tro at en motor som yter 123hk orginalt (eller var det 113?) med en kraftig porting, en kvassere kam og et avstemt datasprut skal yte 250hk? Hører du selv hvor tulleruskete det høres ut? Sett bort fra at det er KLIN umulig uten overtrykk når man gjør som du sier. At man kan få en B23 8V til å yte langt over 200hk som NA vet jeg, men ikke med det du nevner. Ring Trond Stensbøl å hør selv, så får du bakoversveis. Samtidig er det å samlikne en rallycrossmotor med en gate-motor helt på trynet, det er to forskjellige bruksområder. Hvis man ser bort fra kjørbarheten er bensinforbruk på en heftig trimma NA motor astronomisk.

Det er så ufattelig mye mer modifikasjoner du må gjøre på en rekkefirer for å åpnå en slik effekt...

Edit: Det at du er i et rallycrossteam får meg nesten til å dette av stolen å spørre om du holder oss for narr, eller bare er totalt blendet for innsikt.

Du får det til å høres ut som man får 250hk bare på 10 000kr og litt "her og der".

En motor i ligaen du snakker om har enten nøye beardeidede stempler, eller custom stempler som er matchet mot forbrenningskammer og ventilløft PERFEKT. For ikke å snakke om alt godisen man må putte i toppen for å klare å varve bortimot 9000rpm. Så kommer den perfekt avballanseringen av bunndelen, letta svinghjul, helverst clutch, forsterkede bolter til overfallene. Så skal man kjøre antakelig på E85 eller racefuel, som krever andre dyser, oppgradert bensinføde, helverst tenningsanlegg, perfekt innsug og eksos som flower maks, så kommer alle småting inngår i en motor rebuild.

Man kan nok få i land dette ganske så billig, hvis man har de rette kontaktene, utstyret og knowhowen, men det er utroooolig langt fra 10 000kr klassen.

Nå har ikke jeg sagt at man får 250 hk for 10 lapper, jeg har sagt at man kan hente mye hk ved porting og riktig kam, å hvis du tviler på at det går ann og få 250hk i en B23 med portet originaltopp så er det jaggu du som er litt blåst, jeg har aldri sagt at det er noen gatemotor det er snakk om, dessuten så er det ikke snakk om noen nitromotorer da det kun er tillat med handelsbensin i rcn, men jeg kan gjerne hente fram dokumentasjon jeg så får vi sem hvem som har rett , jævla amatør

Skrevet
man henter jo ut 250 hk av en volvo b23 bare med porting, kam og selvfølgelig datasprut

.....

men jeg kan gjerne hente fram dokumentasjon jeg så får vi sem hvem som har rett , jævla amatør

Gjør det! :) Jeg er ydmyk jeg, så hvis du beviser det så skal jeg gi meg fullt ut.

For å presisere litt hva vi snakker om her, nemlig at en orginal B23 8v volvo motor med porting, en påmontert valgfri vassere kam og et datasprut på motoren skal øke effekten fra orginale 113/123(?)hk til bortimot 250hk på vanlig handelsbensin, med alle andre deler urørt.

Skrevet

regner med at det kommer en mail i morgen med bremsepapirer og byggebeskrivelse på en B23 8V med 255hk, med portet originaltopp

Skrevet

min m30b34 går billig og bedre enn orginalt :) men jeg har montert datasprut til 25 000 da, og den går på 0,7 på langkjøring. :)

Skrevet

Tror vi skal gå tilbake til topic på denne tråden nå, men som sagt 10 000,- gir ingen racemotor, let litt på nett og se om du kan finne en kam og kanskje et grenrør, det hjelper nok litt med større dyser også vil jeg tro,

Skrevet

Uten økt komp og større ventiler(som ikke er orginalt),så skal man ihvertfall være en jævel på å porte,det er helt sikkert.

Hvis man skulle få såpass med gamp ut av en sånn motor ved å gjøre så lite,så vil jeg bremse min s38 turbo der etterhvert,for da er jeg vel fort blandt topp 10 i hk her på forumet.

Skrevet

Og back to topic.

Mest hk får du med en turbo,og siden m30 er levert med turbo orginalt(m106),så finnes delene du trenger(dog litt vanskelig å få tak i kanskje).

Men det meste burde definitivt kunne skaffes for 10k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...