Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
"Hei, jeg skulle anmeldt en person jeg. Jeg var å stjal noen felger av han, så kom han å slo meg ned."

Ja, som jeg viste til over har det skjedd. Selvtekt medfører langt strengere straffer en vanlig vinningskriminalitet som det å rane et speil eller en felg, derfor er det heller ikke så rart om tyver anmelder det. Likevel mener du det aldri skjer, nekter å svare på spørsmål og tar statistikk rett ut fra lufte. Med lignende argumentasjon, har jeg kommet fram til at det du mener er feil; 99% av tilfellene blir anmeldt ifølge Galrostatiskk.

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Så hvis noen stjeler noe fra meg, og jeg slår ned han, han forsvinner.

så mener du det er større sjangse for at han går til politiet å anmelder det, enn at ingenting skjer?

Jeg mener ikke det.

Klart det finnes avisoppslag av sånne uvanlige hendelser

Skrevet

Hadde det vært noe statistikk over det, ville jeg satset penger på at flertallet forsvinner med halen mellom bena, og ikke går til politiet.

Du kan komme med så mange eksempler du finner, men likevel er det ikke noe statistikk over det. Ikke som jeg vet om.

Dette er hva jeg tror og mener.

Skrevet
Så hvis noen stjeler noe fra meg, og jeg slår ned han, han forsvinner.

så mener du det er større sjangse for at han går til politiet å anmelder det, enn at ingenting skjer?

Jeg mener ikke det.

Klart det finnes avisoppslag av sånne uvanlige hendelser

Det skjer. Hvor ofte det skjer er det vanskelig å ha noen formening om, ettersom jeg ikke har begått noen eller alle av slike forbrytelser. Som jeg allerede har påpekt trenger det ikke nødvendigvis å være offeret for selvtekten som anmelder det; Hadde jeg sett noen blitt slått ned, hadde jeg selvsagt sagt ifra til politiet selv om gjeringsmannen måtte mene at offeret for slaget hadde stjelt aldri så mye fra ham. Samtidig har jeg vist til eksempler på at det har skjedd, mens du har gang på gang påstått at det ikke er tilfellet - eller rettere sagt så har du påstått at jeg vet like godt som deg at det ikke skjer.

Det går ikke an å mene noe om det: Enten så er det tilfellet eller så er det ikke.

Skrevet

Formulerte meg litt feil. Tror med nokså stor sikkerhet at han ikke vil gå til politiet, og dermed LETT slått han, eller kasta han i bakken. Gjerne tatt han med ned til politiet etterpå.

Men hva ville du gjort om du så på at noen tok noe fra bilen din da? Slik som jeg forstår deg, ville du bare venta til han hadde dratt, så begynt å handle.

Skrevet
Formulerte meg litt feil. Tror med nokså stor sikkerhet at han ikke vil gå til politiet, og dermed LETT slått han, eller kasta han i bakken. Gjerne tatt han med ned til politiet etterpå.

Men hva ville du gjort om du så på at noen tok noe fra bilen din da? Slik som jeg forstår deg, ville du bare venta til han hadde dratt, så begynt å handle.

Det er forskjell på å handle i det skjer og å sitte å planlegge hva man skal gjøre i lang tid i forveien; Du gjør det siste nå, mens jeg hadde gjort det første om jeg tok noen i stjele bilen min. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde handlet siden jeg aldri har fått bilen min frastjålet. Sannsynligvis ville jeg foretrukket at de tok bilen min fremfor meg, vurdert situasjonen slik at det var en viss sjanse for at jeg gikk med om grep inn, og heller anmeldt saken siden.

Hadde jeg handlet i situasjonen, vil du finne at loven tar hensyn til det, mens med selvtekt (som er noe helt annet) så er det faktisk ulovlig i seg selv. Riktignok er det kommet en ny lov som gjør det lovlig med selvtekt gitt at det du gjør tilsvarer forbrytelsen (stikkord: bank eller drap tilsvarer ikke ran eller hærverk).

Skrevet
Og mens Galro bedrev sin yndlingshobby på bimmers forumet, ble E3'n plukket i deler og solgt til det store utland....

... Javel.

:roll:

Skrevet

Når er hvertfall nytt speil på plass :)

Pokker så invalid man blir av å kjøre uten... Bruker det mer enn man trur!

Får tilbake datan min neste uke tenker jeg så da blir det msn igjen viplash :)

Skrevet
Får tilbake datan min neste uke tenker jeg så da blir det msn igjen viplash :)

Da har vi i det minste en msn date når du har fått den igjen da vet du =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...