Solås Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Hei. For bare 3 uker siden hadde jeg toppen inne til full overhaling, trykktesting, sliping. Nye pakninger, termostat og ny radiator er også montert. Vannpumpa så ok ut så den er ikke ny. Så skjedde det en dag at at jeg hadde kjørt litt, bilen var varm og god. (Normal arbeidstemp.) Og jeg stoppet men lot bilen stå og svive på tomgang. Etter 5 min kanskje begynte bilen og koke skikkelig. Er dette fordi når jeg da stoppt og motoren ikke fikk kjøling ifra luftstrømen når jeg kjører og da skal vifta på radiatoren ta over jobben? Når bilen sviver kan jeg stoppa vifta og sette fart på den gal vei. Og dette sier seg vel selv og være ganske unormalt? Så om det er viskosekoblinga til vifta som har tatt kvelden? Noen som har noen erfaringer, ideer, eller et eller annet som kan hjelpe meg å løse dette problemet ville jeg blitt skikkelig glad
Olelink Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Har du kjent på radiatoren når bilen blir varm da? Om den ikke blir varm nede i bunn ved utslippet så er det ikke sirkulasjon som vanligvis vil si gåen pumpe. Men om bilen nå har kokt skikkelig en gang igjen kan jo toppen være gåen igjen
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Kan av og til være litt av en kunst å få luftet skikkelig så trenger ikke å være verre enn det.
Solås Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Okei, kan kjenne på radiatoren. Og prøve å få lufta den skikklig, men er rart hvis det skal være luft. Den har jo fungert greit i 3 uker.
Fliid Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Kan suge inn luft en plass. Har du holdt øye med kjølevæskenivå ? f.eks slangetilkoblinger
Solås Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Skal prøve å trykkteste litt diverse, gå over altav koblinger. Kjølevæskenivået går ned, den bruker vann. Så er tydlig noe galt!
Fliid Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Høres ut som lekkasje og årsak til at du ikke får luftet ordentlig.
Solås Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Ja, godt mulig. Eller at jeg bare ikke har luftet ordentlig noe som gjør at væske nivået stiger og bilen koker.
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Siden du har overhalt motoren, er dette på grunn av en tidligere koking? I så fall kan det hende at radioatoren er lekk, da de blir ganske skjør i plastikken og sprekker veldig lett...spesielt ved overgangen til selve radiatorelementet....
Solås Skrevet April 16, 2009 Forfatter Skrevet April 16, 2009 Hvis du leser lenger oppe er radiatoren også bare 3 uker gammel.
ajohansen Skrevet April 20, 2009 Skrevet April 20, 2009 desse motorane er vansklige å lufte med dårlige vannpumper.
Hauso Skrevet April 20, 2009 Skrevet April 20, 2009 prøv en real lufting. det gjorde susen på min. hadde samme problem som deg! du finner tråder om lufting hvis du søker:) lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå