aottesen Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 For å fortsette litt på spørsmålet i innledningen - jeg har en M20B20 som pisker olje og vann bedre enn Mors Kjøkkenmaskin. Trodde i utgangspunktet at det heeeelt sikkert var toppakningen som var gåen - da denne var bestilt og roen hadde senka seg, fikk jeg beskjed om at det var helt normalt at disse toppene vred seg som potetskruer - ut i garasjen med hjertet i halsen - phew! Toppen var bein.. Nok en gang roer det seg - frem til idag: Det er visst også helt normalt at disse toppene sprekker, gjerne på innsiden, mellom olje&vann-kanalene.. Er det noe måte å teste dette på, uten å sette toppen på plass, bruke slipesettet, for så å finne ut at: jøss, det var visst sprekker i den, la oss kjøpe nytt alt..? I samme slengen ønsker jeg å spørre om det er noen som har en (tett og bein) topp til en M20B20 liggende, gjerne med "knast" som det så fint heter på Koed.. På forhånd, tusen takk!
jcvold Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 kjekt å treffe kjentsfolk her synd dere ikke bli med til ustaoset,men det kommer nok flere anledninger. så på facer`n at du hadde nok å henge fingrane i med Bimmeren lykke til og håpa du får svar på spm her
nimitz Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Vanskelig og trykkteste den med sikkert resultat. Ofte så er sprekken så liten at den ikke kommer frem før motoren varm og knapt nok da. Og trykkteste den i benk er ikke alltid vellykket.
Bimmerlars Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 De kjente motorversktedene har varmtvannsbad og teste i.
NiFtY Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Motorverkstedet til Auto23 i fyllingsdalen er flinke:)
skrujern Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Min første post Hvis du har en veldig flyktig farge som lyser i uv-lys (eksempel markeringstusj hvis den er flyktig nok)(men skal egentlig bruke permanganat), skyller/dypper toppen godt i fargestoffet og lar det trekke inn i evt sprekker. Etterpå grovskyller du bort fargestoffet bort med vann, mens i sprekkene så vil fargestoffet ligge igjen hvis den var flyktig nok. Deretter lyser du på toppen med uv-lys i et mørkt rom, så ser du sprekkene der fargestoffet har trukket seg inn. Man kan ikke se sprekker på røntgen, og ultralyd passer dårlig. De gamle m20 toppene er tragiske, det er sannheten dessverre, men m50 motorene mer skuddsikre har jeg fått inntrykk av. Så hvis du finner sprekker på denne måten, så er det ikke vits å sende på trykktesting . Denne metoden pleier å finne det meste Er lekkasje i toppakning et særnorskt fenomen pga av kulde? Er lite gøy å bytte toppakning, og dessuten dårlig successrate da det alltids kommer en liten lekkasje i pakningen etter en god stund. Trenger tips her, toppakningen er hel, men alltids en liten lekkasje. Kanskje dårlige mekonomen deler...Syns de burde funnet på en annen løsning slik at ikke det går ut over kjølevannet, når det kommer en biteliten lekkasje. Tror mange topper har død unødvendig på det og at tempen ikke viser høy nok temperatur hvis det bare er luft i motoren. Mine tanker, hehe Lykke til med toppen
aottesen Skrevet April 16, 2009 Forfatter Skrevet April 16, 2009 TAKK for gode svar!! Skal først prøve trikset med fluorisent! NiFtY: Vet du ca. hva de tar for å teste den? Fant en pent brukt topp på Koed til 3 laken, så spørs hvor mye det er verdt å legge i testing av denne, dersom det koster skjorta
skrujern Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Du har jo en 5 serie. Jeg ville ha byttet til en bedre motor. Når du først skal bytte motor, så hadde jeg gått igang med å hente en billig bra bmw 540 fra tyskland og flyttet alt du trenger over til din bil. Må søke om ombygning, men det går nok greit om du gjør det skikkelig og får bilen lettest mulig ved visning. Er noen triks der . Mer jobb en å bytte topp, men resultatet blir en bil som jeg vil kalle en av de beste man kan oppdrive til en fornuftig sum, uansett alder. V8 er råbra motor og verdt å satse på, og automat er heller ikke å forakte. Vanskelig å finne manuel billig på V8. Den motoren bruker mindre bensin en den du har nå også. Er litt jobb, men verdt resultatet. Får du ikke til alt, er det sikkert andre som får det til . Koster litt tid og penger, men det gjør det du holder på med nå også. Sjekk på www.mobile.de etter aktuelle donorbiler. Hadde vært topp om du fikk deg en 540 . Lykke til
aottesen Skrevet April 16, 2009 Forfatter Skrevet April 16, 2009 Takk for tipset Hadde vært finfint med V8 under panseret, men angående bensinforbruket må jeg si meg veldig uenig (eller hva sier du fredriko?) 520`en snitter på ca. 1 liter på bilen, mens V8`eren til min bror til skjeldenheten nærmer seg 1,5, da som oftest i nedoverbakke med litt medvind.. Men, for all del - mer glede i hver dråpe på den V8`eren, enn det noensinne kommer til å bli på 520`en. Men, målet er M20B20 med blåsehjelp.. Men, da må jeg ha en fungerende topp først
Bimmerlars Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 3000,- for en brukt M20 topp er ran. Får komplett motor for under det. Finn heller en her på forumet. Garanti blir det værre med, men noen sjangser må man jo ta her i livet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå