Gå til innhold

kokt motor / skifte vannpumpe

Eklund
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Motorn min er kokt og den lekker MYE olje. Det er ikke olje i kjølervæsken eller motsatt og eksosen er gjennomsiktig. Det ser ut til å komme en dråpe annenhvert sekund mellom motorblokk og oljefilterbeholderen. Har også hørt en litt dieselaktig lyd i forkant av uhellet. Leste et annet sted at det var tegn på at vannpunpen var i ferd med å ta kvelden. :P

Hvis jeg fyller på olje så går den varm igjen etter en kilometer. :lol:

Det jeg lurer på er hvorfor den går varm. Er det termostaten eller vannpumpen? Har noen vært bort i lignende? Har noen skiftet pakningen og o-ringen selv? Jeg har pakningene hjemme, men var kranglete å komme til, må fjerne generatorn. :D

bmw 318i e46 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være begge. Kjenn på kjøleslangene om de er harde. Er de ikke det har du ikke sirkulasjon og vannpumpa er gåen...

Demonter multireima og sjekk etter slakk i vannpumpa. Skifta på min og den var KAV gåen. Veldig enkel å skifte. Bare 4 skruer. Ville skifta termostat også når du alikevel må lufte.

Pakningene til oljefilterhuset er enkle å bytte. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve oljefilterhuspakningen først. Kan jo ha gått varm fordi oljenivået ble for lavt også? Ellers ser det ut som om den lekker fra toppakningen også, men det virker jo helt ulogisk. Kanskje jeg kan leve med litt lekkasje, men ved filterhuset ser jeg at det kommer ut dråper. Det gjør det ikke ved toppen, men ser spor etter olje. Dersom det er trøkk i slangene så prøver jeg og se om den klarer å ikke gå varm, ellers får jeg bytte termostat og pumpe. Ser ikke ut til å lekke fra radiatorn.

Takk for kommentar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...