fredriko Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Hei, noen her som kan gi meg en grei enkel innføring i hvordan man demonterer og monterer en m20 topp? Har bare arbeidet med topper som har hydrauliske løftere osv før, aldrig vert borti noe med vippetøy osv Forstår jeg det rett hvis det er slik at man tar av "klipsa" som er nr:12 og så skyver ut "stengene" som vipperarmene sitter på nr:4 og da tar man ut vipperarmene?
ac turbo Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Ja det stemmer det,men dæm kan være litt treg,så du må bruke et rør/forlenger og kakke/banke dæm ut.og se at ikke vipparman kjile sæ fast i kam el toppen. Husk å fjærn nr.6 å da
fredriko Skrevet April 17, 2009 Forfatter Skrevet April 17, 2009 hva er nr6 til? er det den som holder røret fast? og hvordan får jeg ut kammen? er den bare til og "dra" rett ut av toppen?
ac turbo Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 hva er nr6 til? er det den som holder røret fast? og hvordan får jeg ut kammen? er den bare til og "dra" rett ut av toppen? nr 6 holder di 2 rørene som vipparmene er på fast ja Du må å ta av kamhjule før du får ut røran Og tar du å løsner på di skruan som du justere ventilklaringene med å la dæ ha mest mulig klaring,så ska det gå litt letter å få ut røran. ettervært som du får ut røran så kan du ta av vipparmen etter tur. kammen tar du av til slutt.kammen må draes ut på disse da denne toppen har faste opplagringer i toppen.
fredriko Skrevet April 17, 2009 Forfatter Skrevet April 17, 2009 ok, takker meget for svar Ha kan være lurt og bytte i toppen når jeg først skal demontere, skal slipe opp ventiler og skifte ventiltetningene, noe mer av tetninger o.l jeg bør bytte i samme slengen?
icc Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 Du skal ikke dunke/banke ut vippearmsakslingene. Du skal først vri kammen sånn at det ikke er spenning på arm nr. 1, du løsner den og drar den til siden, så vrir du på kammen til arm nr. 1 skulle være helt nede(men den er ikke det siden du flyttet den) så vil alle de andre vippearmene være løse og du drar akslingen ut som en varm kniv gjennom smør
Bmw_325i_ Skrevet April 17, 2009 Skrevet April 17, 2009 må også fjerne n13 for å få ut vippearmakslingene. sånna gummifanter som sitter i enden av asklingene. men husk på å vri kammen så vippetøyet ikke står i spenn når du skal ha ut. så tar du først vippeakslene og vippetøyet å så tar du kammen til slutt. da skrur du bare inn bolten på kammen å "drar" så løsner den. men vær forsiktig da kammen er sprø. slår fort biter av den. lykke til
fredriko Skrevet April 18, 2009 Forfatter Skrevet April 18, 2009 Takker masse for hjelpen jeg har fått av dere Men er det noe tetninger som er anbefalt og skifte utenom ventil-tetningene når jeg første er i gang?
ac turbo Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Takker masse for hjelpen jeg har fått av dere Men er det noe tetninger som er anbefalt og skifte utenom ventil-tetningene når jeg første er i gang? tette ringen som står på kammen. trykkteste toppen hvis du er usikker på om den er tett eller ser noe som liggner sprikk
fredriko Skrevet April 18, 2009 Forfatter Skrevet April 18, 2009 Takker masse for hjelpen jeg har fått av dere Men er det noe tetninger som er anbefalt og skifte utenom ventil-tetningene når jeg første er i gang? tette ringen som står på kammen. trykkteste toppen hvis du er usikker på om den er tett eller ser noe som liggner sprikk Hvordan kan jeg trykkteste den da? jeg har bestilt en topp fra koed, da bør den jo være okay Men hvis en ser på bildet av den gamle toppen, så ser du at ventilene her helt hvite, er det et tegn på at det har vært vann i sylindrene eller at den får for lite bensin? motoren er 100% original.
ac turbo Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 trur mer på lite bensin sia nesten alle var hvite. brukte motorn mye vann?kokte den over... trykktesting gjør vi på jobb,meeen er litt langt unna(tromsø) du kan høre me dæm som selg bmw i nærområde kan trykkteste
fredriko Skrevet April 18, 2009 Forfatter Skrevet April 18, 2009 ja den brukte helt sinnsykt med vann og den har kokt sikkert 4-5 ganger mens vi har kjørt med den
ac turbo Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 ok.da er sjangsen for at den toppen er defekt.den du har kjøpt...er den ny eller gammel?Hvis gammel så bør du få den testa før du skrur sammen. kjipt vis den er defekt å
fredriko Skrevet April 19, 2009 Forfatter Skrevet April 19, 2009 den jeg har kjøpt skal vist være ok, jeg ringte koed og fikk vite tilstanden på den, eneste kammen som var litt slitt på den mente han på koed. Men jeg har ikke fått den nye toppen enda så det blir spennende og se hva koed mener med "litt slitt" kan være den er langt mye finere enn den som står i den gamle toppen. Gamle toppen har rulla 325.000km så jeg tror uansett hva jeg kjøper så blir nok dette bra tror ikke akkurat at koed selger meg en topp som er skeiv eller har sprekker i seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå