Gå til innhold

CD/radio i E39 ledning?

Anbefalte innlegg

Ville ha funnet meg et annet jordingspungt først. Det sitter vel to små umbracoskruer på undersiden av øverste del av anlegget (kun på det todelte) som også må strammes godt. Tror denne delen av anlegget henter jord der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på de 2 umbraco'ene med "hakene" bak som strammes med umbrako på forsiden, er under på cd spilleren. Mulig jeg ikke har strammet de godt nok.

Bilde: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/My%2 ... cho%20pics)%20(archive)_files/ster6.jpg

Om det stemmer, kan jeg kanskje sett jordingen rett samme ramme som de er skrudd på?

Ser dere stålrøret bak inni dashbordet, den jeg tenkte å jorde på:

http://www.bmwtips.com/tipsntricks/My%2 ... cho%20pics)%20(archive)_files/ster4.jpg

Helt ærlig har jeg aldri helt forstått meg på hva jording er eller hva som er "ekte jording". Skjønner ikke det med at karroseriet er jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer med de skruene, ja :) Er ikke 100%sikker på at de gir jord til cd-spiller, men mener å huske at jeg hade litt problemer før jeg strammet skruene til skikkelig.

Jeg satte jordingspunktet på markert skrue på bildet. Mål med multimeter mellom 12v i pluggen og gods så ser du om det duger til jord :)

4g7yb7i95mgm5uu87avz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt ferdig montert... ikke skrudd på plass skruer enda.

Jordingen loddet jeg rett på jordingen som gikk inn i cd spiller.

Det ble godt arbeid, og er vel riktigst måte å gjøre det på.

Skruen du har festet i er jordingen som kommer gjennom antennen.

Tar du av radioantennen mister du jordingen.

Takker for fin hjelp.

Kan jeg trygt montere sammen alt nå, og ta ut radio eller/og cd spiller uten å demontere noe?

Klarte å miste den hvite lille knotten, som gjør at cd-deksel/luke låser seg igjen. Den datt neddi der et sted da jeg plasserte inn ting. Det får jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så mye arbeid å skifte bare MIDen. Inn med skrujernet bak volumkontrollen, vipp den ut og koble av pluggen.

Er det det store eller lille displayet du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...
  • 3 weeks later...
bumper denne.

Lurer på om dere kunne lagt ut dette koblingsskjema dere brukte her?

Finner ikke helt ut av hva som er hva på disse 5 ledningene :(

Har konvertert to pdf-dokumenter så jeg får lagt dem ut her + en liten forklaring. Håper det er til hjelp :)

-------

Kabelen har tre ender. Den ene er skal bak i anlegget og er uproblematisk. (Se PDF 9405409 side 4)

En ende med ledninger A5 og A6 skal plugges inn i sikringsboksen over hanskerommet. Det er litt kødd å skru ned hanskerom mm. for å komme til her.

Med litt finlesing i PDF fant jeg ut hvor de skulle stå. Sørg for å få presset pluggene godt på plass så de ikke faller ut igjen)

Det punktet jeg slet mest med var de tre ledningene A2, A3 og A4 som, etter instruksjon skal koples i "Fan connector behind glove compartment) Denne boksen fant jeg rett og slett ikke.

Den geniale løsning kommer her.

I stedet for å lete etter Fan-box kopler du ledningene inn på kablene som går til stereoanleget. Derfor la jeg ved PDFen som viser pinouts. Du finner farge på ledningene som stemmer

overens med A2-A4. Jeg husker ikke om det fulgte med kabelklemmer for å skarve seg inn på kabelen. Hvis ikke kan du forsiktig ta av litt av isolasjonen på de tre ledningene inn til

stereoen, avisolere en stump på A2-A4, snurre de rundt respektive ledninger og legge på litt loddetinn slik at det holder. Kjør på med vulktape (elektrikertape) for å isolere.

a7ja7vp5svfjtke6dkua.jpg

1iwld6x712r73n67ja9u.jpg

pldkl6qpanyej8p8cy3y.jpg

jq2z5am6fb5zks8b6d7x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...