LHrightye39 Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 Hei! Jeg har STORE problemer med ABS/ASC-systemet mitt, feilen begynte da jeg skifta hjullager og sensorer på begge sider bak. Sjekk under hva som er symptomer, og hva jeg har prøvd. TAKKER EKSTREMT MYE TIL DE SOM VIL PRØVE Å HJELPE... SYMPTOMER 1. ASC og ABS lampa tenner når jeg kjører over 40-42km/t 2. Inntil ASC og ABS kobler ut, jobber ABSen konsant når jeg bremser, uansett hvor mye jeg bremser. 3. Speedometernåla hopper hyppigere til fortere jeg kjører... Og når jeg passerer 100km/t hopper den mye, og faller plutselig ned til mellom 60-80km/t, der blir den til jeg sakker farta til 50-60km/t 4. Prøvd å bytte ABS pumpe FEILSØKT 1. Diagnose viste feil på begge sensorer første gang, andre gang bare på førerside bak. 2. Ved å dytte bilen fram og tilbake på verkstedet viste sensoren på førersiden bak aktuell fart forsinket i forhold til de andre sensorene, den "hang" etter. 3. Prøvd å bytte sensor på venstre side bak 4. Rengjort kontakten grundig. Det jeg kanskje tror det kan være, er brudd på ledningen ved kontakten på bilen min... Er det noen måte jeg kan "måle" meg fram til dette?
Gjest Skrevet April 18, 2009 Skrevet April 18, 2009 hmm... kan være ledningsfeil, eller muligens skade på hjullageret? den leser jo av magnerstripa på dette.. ellers så bør du vurdere styreenhet..er ganske vanlig å bytte disse på de første e39...
LHrightye39 Skrevet April 19, 2009 Forfatter Skrevet April 19, 2009 Jeg har prøvd ABS pumpe fra en 525tds, og pumpa er av samme serienr som den jeg har, den trenger vel da ikke kodes?
mudbug Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Har du feil søkt ABS enhet???? Jeg byttet til ny sensor, men diagnose visste same sensor feil. Da byttet jeg ABS enhet. Begge lampe er vekket
Gjest Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 det er ikke pumpa som må byttes, men styreenheten som sitter på. og jo, den må kodes ettersom det er en egent sytreenhet.
Øyvind L. Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Har du skekket at ikke kransen til ABS følerene er skadet eller ødelagt? Kan jo virke som den har fått seg en trøkk.
LHrightye39 Skrevet April 19, 2009 Forfatter Skrevet April 19, 2009 Hjullageret er som sagt skifta, men det kan jo være noe feil her. Hjullageret på motsatt side var det jo slakk i kun få km etter at jeg monterte det. Har fått tilsendt nytt fra koed gratis selvfølgelig. Har det noe å si om jeg smurte føleren godt med greas før jeg monterte den? Det med ABS enheten. Reléene som sitter på pumpa kunne ikke byttes sa en BMW mekaniker til meg, hadde pumpa vært på en bil nyere enn en hvis måned i 1998 så hadde det vært nok å bare bytta den. Men siden pumpa har likt serienummer som den som sto i bilen min, må den da kodes om? Vil jeg få de feilene som jeg har fått hvis det er styreenheten?
Bjørner Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Hjullageret er som sagt skifta, men det kan jo være noe feil her. Hjullageret på motsatt side var det jo slakk i kun få km etter at jeg monterte det. Har fått tilsendt nytt fra koed gratis selvfølgelig. Har det noe å si om jeg smurte føleren godt med greas før jeg monterte den?Det med ABS enheten. Reléene som sitter på pumpa kunne ikke byttes sa en BMW mekaniker til meg, hadde pumpa vært på en bil nyere enn en hvis måned i 1998 så hadde det vært nok å bare bytta den. Men siden pumpa har likt serienummer som den som sto i bilen min, må den da kodes om? Vil jeg få de feilene som jeg har fått hvis det er styreenheten? Føleren skal smøres inn med grease, for å holde fukt og skit unna føleren så det er greit. "BMW mekanikeren" har rett i at ABS enheten ble endret i fra sept. 98', men ABS enheten selges også i 'løsvekt' før det, delenr 34521164132. Så stiller meg undrene til at den ikke kan byttes. Hvorfor er det da en reservedel ?
LHrightye39 Skrevet April 19, 2009 Forfatter Skrevet April 19, 2009 Jeg tenker på selve pumpa. Prøvde å skru av det sorte dekselet som er foran på pumpa, der som den er kobla til ledningsnettet, men den kunne ikke taes av. På den nye skulle "den sorte lokket" med reléene byttes ut, mens på den gamle så var ledningene loddet fast... Men kan jeg måle meg fram til om det er brudd i ledningsnettet på bilen min?
Bjørn 320 Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Har ein onkel som fekk problem etter han skifta hjullager, det var riktignok ein Ford Mondeo, men muligens samme prinsipp. Den har ein magnet i lageret som roterte med hjulet, om det er samme greiene eller om det er tannkrans på E39 veit eg ikkje? Uansett var problemet at lageret var montert feil veg, slik at sensoren ikkje klarde å fange opp at magneten roterte, dermed vart det feilmelding pga. at bilen trudde hjulet stod i ro. Så dersom det er samme greiene på E39 kan det vere verdt å sjekke!
Gjest Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 vi vet jo at den registrerer rotasjon, bare sent... så mulig skade på denne.. ja man bytter styreehnet, ikke noe reler? skjønner ikke helt hva du menter her.. har byttet noen sånne.. og jeg tror den må kodes.. og man _KAN_ få mange rare feil ved feil i styreenheten.. ja du kan måle det.. .bare finne hvilke ledninger som kommer fra v.bakjul, og måle. tar av stikket på styreenheten..
Arn Skrevet April 19, 2009 Skrevet April 19, 2009 Hadde samme symptomer på en 530, etter at det ble byttet sensorer bak. Som forrige innnsender skriver, så ligger det en permanent magnet i den ytre ringen på hjullageret. Når denne passerer sensoren genereres det et signal, som sendes til styreenheten. Det er veldig nøye at sensoren har riktig avstand til lageret, og at magneten faktisk passerer sensoren. I mitt tilfelle ble de gamle sensorene boret ut, og pakkboksen i lageret ble skadet. I tillegg ble det brukt trykkluft for å blåse bort støv og borespon, med det resultat at noe av dette havnet ned på lageret. Etter at det ble byttet lager og montert ORIGINALE sensorer funket alt som det skulle. Meget viktig å bruke riktige sensorer av merke SIEMENS. Andre lignende sensorer har skapt store problemer, og man får gjerne feilmelding på en annen sensor enn den som er "pirat"-type. Håper dette kan bidra til å løse floken. Var rimelig varm i toppen , når dette pågikk selv.
LHrightye39 Skrevet April 20, 2009 Forfatter Skrevet April 20, 2009 Jeg har selv handlet sensorer på Biltema, vet ikke om feilen kan ligge der? Har allerede vært å byttet den sensoren inn med en ny sensor fra Biltema, uten at problemene forsvant... Men er heller ikke så keen på å bruke 1300kr pr.sensor heller! :s
Arn Skrevet April 20, 2009 Skrevet April 20, 2009 Sjekk dette fra forumet på "autopower.se", som har MANGE gode tråder og tips. Ikväll bytte jag tillbaka till mina gamla ABS-givare och nu funkar ABS som den ska! Jag hade tre original BMW ABS-givare, och en pirat (eller vad man ska kalla den). Den satt vänster bak. Skönt att jag slipper lägga ut 4000:- på givare. En liten tröst i eländet. Jag retar mig på att de där ABS-givarna jag köpte från Tyskland inte funkade. Hade jag haft de gamla kvar när jag lämnade in bilen så hade verkstan hittat felet mycket snabbare. Nu ska jag försöka njuta av en fungerade bil, tills det är dags för nästa reparation. Centrallåset höger bak funkar t ex inte. Men det får bli ett senare projekt. Ska bli skönt att slippa köra andrabilen. Värmen funkar inte och bakre ljuddämparen är borta (rakt rör). Om ni har problem med ABS så kan det alltså bero på många saker: - ABS-givare kass. Tips är att satsa på BWM original (935:- styck) vid byte. Enkelt att byta själv (om den gamla inte ärgat fast förstås). - ABS-modulen kass. Skicka till Modulemaster på reparation. Kostar 1/3 mot en ny. Ca 2500:- inklusive frakter. Fast nu har jag läst om flera som skickat på reparation och det inte hjälpt. Så det kan vara läge att köpa nytt i vissa fall. Om det finns möjlighet är det bra att kolla så det verkligen är modulen som är kass innan den skickas på reparation, eller byts. Det kräver en verkstad som har lust och möjlighet att byta modul, t ex med en annan E39 med fungerande ABS. - Triggerpunkterna i hjullagren kass/slitna. Var speciellt vaksamma på om verkstan säger att de var tvungna att borra ut den gamla givaren. Då är det risk att de förstört triggerpunkterna, vilket kräver hlullagerbyte. Jag köpte hjullager i Tyskland. Kostade 1500:- totalt (se inlägg ovan) för alla fyra. Och de funkar fint (än så länge). Tar en timme att byta fram, och två att byta bak. Per styck alltså. Och tiden är vad det tar för verkstan. Fram ska man kunna byta själv, men bak är knepigt (krävs dessutom specialverktyg). Det var det som strulade för mig. Andra har fått ABS-problem pga avskavda kablar, felinställda hjulvinklar, skillnader på däcken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå