Gå til innhold

E30. tregt hjul etter hjullagerbytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bytta hjullager forran på e30'n i kveld.

Banka lagrene forsiktig på plass og stramma til mutteren med 290NM, men på ene sida så ble det veldig tregt å dreie rundt bremseskiva. Må liksom ta i en del for å dreie den rundt.

Eneste jeg vet er at det ikke er bremseklossene, da det var tregt før jeg satte på kalipperen.

Noen som har vert borti dette før?

Jeg har ikke fått prøvd å kjøre bilen enda da jeg har flatt batteri.

Skrevet

nye lagre bruker jo å være treigere enn "innkjørte" lager, men hvis det er forskjell fra side til side var det jo litt merkelig.

hører du noe lyd når du roterer bremseskive?

Skrevet

Nå har jeg ikkje byttet lager forran før på e30 men har byttet bak, som endte opp iallfall 1 knust lager. "ombygde bremser på min"

Men slo du lageret først inn i "fjørbeinet" og slo navet inn etterpå?

"der du fester bremseskiva"

Eller brukte du en ters?

edit: om du ikkje brukte ters så er kansje de beste å lage en av en stor bolt 20-25mm, en mutter og nokken kraftige skiver. Det brukte iallfall eg bak etter å ha knust eine lageret mitt etter å ha slått inni navet med en hammer. Ingen god ide.

Da er det bedre å "skru" det sammen med en stor bolt gjennom som ters :wink:

Det var også tregt med meg å ga litt skrapelyder fra seg men ikkje noke spesielt.

Tok det opp igjenn for å vere på den sikre sida og fant ut att den innerste lagerskålen var knukket en bit av.

Skrevet
om lageret har tatt kvelden skulle jo dette kjennes, og høres om man bruker "skrujernstetoskop" ;)

Er ikkje så overbevist om att han hadde hørt det.

Hadde det vert slik som med meg hadde han ikkje hørt det iallfall for der var en bit på 1-2 cm inne i lageret som hadde knukket av men lagt seg på rett plass.. derfor treigt lager men nesten ingen lyder.

Men kan vere stor forskjell på lager framme og bak.. Dere med erfaring fra det området skal gjerne få korrigere viss eg tar feil

Skrevet

nei, jeg vil ikke garantere noe altså. har aldri byttet lagre på E30, snakker kun fra generell "lagererfaring".

er jo noe galt når 2 like "oppsett" ikke har lik motstand.

Skrevet

jeg har byttet begge lagrene på min foran. vi bare skrudde den på vi sammen med senter muttern. er vell ikke noe vits å slå på navet? men kan huske at begge lagrene gikk litt tungt, med en gang.

Skrevet

Var det jeg var redd for. Det var samme metoden eg brukte når eg monterte første gangen bak.

Om lageret er delt i 2 inni sånn som mine var er de en god sjangs for att du har slått ut innerste ringen i lageret ett hakk, det er ikkje nødvendigvis ødelagt om det er tilfelle men eg hadde kjøp nytt da.

Når du monterer lager skal du alltid ha noe som holder igjen på baksiden, når du har slått det inn slik du har gjort så slår du press på kulene inni lageret samt presset sammen "plasthylsene" om holder kulene på plass. Som desverre ikkje er bra. Eg tok med delene til ett verksted å spurde kva eg skulle gjere å dei sa ej motte terse det sammen ellers ødelegger en lageret.

Tersen er veldig enkel å lage, skulle vist deg ett bilde av min men eg er på jobb i nordsjøen så har ikkje mulighet for å ta bilde av den.

Bump i samme slengen :wink:

Skrevet

fikk starta bilen i dag og prøvde å kjøre 200meter, og etter det så jekka jeg opp igjenn og da kjennes det ganske normalt ut.

men det jeg ble overraska over var at framhjula skræva noe voldsomt.

bytta begge bærearmene forran i går, men trodde ikke at spissinga skulle endre seg så voldsomt. er det virkelig sånn? (hadde uansett tenkt å få justert spissinga da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...