Gå til innhold

Ad|oS - E36 325i coupe - Til salgs

Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

Pga kjedsomhet fant jeg ut at jeg ville teste ut litt forskjellige vokser/sealere på bilen min. Tok egentlig masse bilder, men var selvsagt ikke noe minnekort i kamera hehe Så får nøye dere med noen veldig få bilder.

Panseret ble først vasket med en sterk blanding av Meguiars NXT såpe, før jeg gikk over med Chemical Guys Grime Reaper 1:4.

8rx9vew6ived5qk883c2.jpg

Regnet med at jeg skulle ta ganske mye voks med denne, men etter å ha latt denne virket og så vasket over igjen var det nesten ikke noen endring i hvordan vannet prellet av. Kanskje ikke så rart i og med at panseret fikk CG Vertua Bond og MG #16 fredag sist uke :twisted:

Fant frem sterkere saker, og valget falt på Bilt-Hamber Surfex HD. En veldig sterk vannbasert avfetting, noe av det beste jeg har testet.

wl5mob79wetaqmbdj6e3.jpg

Etter at panseret var ferdig vasket og alle tegn til voks var vekke ble det tørket og maskert opp.

d80i58mizlt7sgqw72od.jpg

Alle voksene/sealerene fikk herde i 20-30 min før jeg fjernet dem igjen. Dette gav nok litt merarbeid med tanke på fjerning av voksen. Fjernes den bare få minutt etter at den er lagt på er det noe helt annet. Den gir veldig bra beskyttelse likevel, men tenkt jeg skulle la det være likt for alle uansett.

Alle sammen samlet. #1 til venstre og opp til #8 til høyre

hfgihkh1wuu2c6w8t3hy.jpg

#0 - Kontrollfelt

Tenkte det ville være greit med et lite kontrollfelt så jeg kan se når effekten av de ulike voksene/sealerene jeg har brukt har forsvunnet.

#1 - Meguiars #16 Professional Paste Wax

Rimelig voks som skal ha veldig bra holdbarhet, samt gir fint utseende. Lett å påføre, men vaskelig å få lagt tynt nok. Dette resulterte i at den havnet på siste plass når det gjelder hvor lett det var å fjerne den igjen.

3756edomp5fudw7o9ugc.jpg

#2 - Victoria Wax - Concours wax red

Litt fastere i formen enn MG #16, men likevel grei å påføre. Den har både bra holdbarhet og gir veldig fint utseende. Enkelte hevder den er opp i klassen med Swissvax :D (det er dog forskjell på f.eks. Onyx og Divine) Pga herdetid og at den ble lagt litt tykt var denne også litt vanskelig å fjerne, men av erfaring er denne lettere å jobbe med enn MG #16

h5epkmvsvvgg38uuckpq.jpg

#3 - Chemical Guys Carnuba Instawax+

Kjøpte denne med tanke på å "vedlikeholdsvokse" gjennom vinteren, da denne bare sprayes på og tørkes av igjen. Kan også legges på når bilen er våt, og tørkes av sammen med tørking av bilen. Er veldig greit når man vil gi bilen man vasker et lite ekstra løft uten alt ekstraarbeidet med å legge på en vanlig voks. Denne er lett å fordele ut, og den stivner som en liten spør hinne på lakken. Støver litt når den er ferdig tørket og skal buffes av igjen, men er nesten nok å bare se hardt på den for å få den til å forsvinne. Lukter også helt fantastisk når man påfører den, noe som gjør arbeidet mye greiere D: Testens nest letteste å fjerne. Forventer ikke allverdens holdbarhet her, men et par uker kan den kanskje klare, litt etter hvor mange vask bilen får i løpet av den tiden.

1r9shi05xnsg5xgjlsmn.jpg

#4 - Meguiars NXT Tech Wax 2.0

En "gammel" klassiker som både er lett å legge på og lett å fjerne. Har litt rens i seg også, så fungerer som et alt i ett produkt. Ok holdbarhet, og vannet beader veldig bra på denne.

x12bu8a2uxq1si2dk48n.jpg

#5 - Chemical Guys M-Seal

Første gang jeg tester denne, så er spent på hvordan den er. Dette er en veldig tyktflytende sealer som jeg følte jeg måtte bruke veldig mye av for å legge på, og var også vanskelig å fjerne skikkelig. Tar selvkritikk her, og kan se en sammenheng mellom mengden jeg la på og hvor vanskelig den var å fjerne hehe Chemical Guys leverer mye bra, så satser på at denne også er et knallprodukt fra dem.

ytdewfhyage7cb3yixvh.jpg

#6 - Chemical Guys Jetseal 109

Har så vidt testet denne tidligere, og det beste med denne er at den trenger veldig kort herdetid i forhold til en vanlig sealer. Denne legges på, lar den ligge på i 15-20min før man fjerner den og lar den herde i 20minutt. Deretter er den klar til å få et nytt lag oppå, evnt en voks. En vanlig sealer skal ha opp mot et døgn herdetid, så derfor er denne veldig grei. Har lurt litt på hva minuset med denne er med tanke på den korte herdetiden, og tenker egentlig at den kanskje ikke holder så lenge. Men det finner jeg ut av etterhvert :D Var lett å legge på, og rimelig grei å fjerne igjen.

ak6jed2bxfes9qd8woid.jpg

#7 - Meguiars #135 Synthetic Spray Detailer

Dette er "proff-utgaven" av Ultimate Quick Detailer og fås kjøpt i gallon-dunker (3,78liter). Har ikke den samme gode lukten som UQD, men fungerer like bra :wink: Brukes etter bilvask og tørking for å gi bilen det lille ekstra. Jeg klarer ikke se noe særlig forskjell med eller uten denne, men merker godt at den har antistatisk effekt og at støv ikke fester seg like lett, og ikke minst hvor bra vannet beader oppå. Sprayes på tørt panel, og fordeles ut med en microfiberklut. Deretter tørker man over noen ganger med en tørr microfiberklut for å fjerne alt "overflødig". Testens letteste å fjerne, da det egentlig ikke er noe særlig å fjerne

svv89fqcdleptcdzyg3m.jpg

#8 - Autoglym Extra Gloss Protection

Min første sealer, som jeg bare har brukt en gang (på min første bil). Denne er helt tyntflytende (som vann), så er veldig lett å legge på. Påføres som en jevn hinne oppå lakken, og så lar man den herde. Er viktig å legge på et tynt lag, da den ellers er vanskelig å fjerne. Holdbarheten skal også være veldig bra med denne.

dn7f6goffe53pw9blmhi.jpg

Alle produktene ble lagt på med rene microfiber pads, og fjernet igjen med rene microfiberkluter slik at ikke et produkt skulle påvirke det neste.

For å teste holdbarheten skikkelig burde jeg nok holde på med denne testen til over vinteren, men så lenge holder jeg nok ikke før jeg føler trangen til å legge på noe nytt. Satser likevel på å holde på et par mnd, eventuelt påskynde prosessen noe ved å legg på litt forsiktig avfetting og se hva som holder best :twisted:

Når det gjelder hvor glatt lakken var, var det ikke noe tvil om at voksen var den som hadde desidert minst friksjon. MG Tech Wax og CG Instawax+ var også ekstremt glatte, muligens like bra som den rene voksen. MG #135 var også veldig bra, men ikke helt like glatt. Autoglym EGP var også veldig fin, noe lignende MG #135. De som det var mest friksjon på var CG Jetseal 109 og CG M-Seal. De var absolutt ikke mye friksjon hos dem heller, men det var stor forskjell opp til voksen. Får se om det blir noen forskjell når vannskrekken skal testes i morgen, etter at de har fått stått å herde.

Kan jo avslutte med et lite speilbilde i lakken

33puf55b4owce7ofteuc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir snart en omtale av produkter den tråden din :) men bra dette her så stå på :)

Skjer liksom ikke så mye annet enn bilpleie ting med bilen min for tiden, så er vel bedre med noe oppdateringer enn ingen hehe Kunne kanskje også laget en egen tråd om dette, men fant ut det var bedre å bare putte den i tråden om bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir snart en omtale av produkter den tråden din :) men bra dette her så stå på :)

Skjer liksom ikke så mye annet enn bilpleie ting med bilen min for tiden, så er vel bedre med noe oppdateringer enn ingen hehe Kunne kanskje også laget en egen tråd om dette, men fant ut det var bedre å bare putte den i tråden om bilen.

Bare hold det her du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Den ble nok grundig slått av Autoglym Extra Gloss Protection med tanke på beading. Og faktisk slått av Chemical Guys Instawax+ med tanke på hvilken del av panseret det er minst vann igjen på. Kommer selvsagt ann på hvordan man spruter på vann, men blir som regel slik.

Men ja, MG #16 beader fint den :wink: Bare synd det ikke er den du har Sondre haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må jo gjøre litt nytte for meg jeg også! Men liker selv når andre skriver noenlunde detaljerte reviews av produkter og slikt, så hvorfor ikke gjøre det selv også!?

Men en ting man må ta i betraktning er at ulike produkter har veldig ulike egenskaper. Dessuten vil de samme produktene muligens oppleves litt anderledes på en annen bil.

Måten jeg bruker produktene på har også mye med saken å gjøre. Victoria Wax Concours beskrev jeg som en voks som ikke var så veldig lett å fjerne da den stod på i 20-30min. Gjør man som man skal, og bare påfører og fjerner et og et panel er den fantastisk lett å fjerne igjen!

Og bare så dere som ikke er helt inni bilpleieverden tror at Autoglym er "best" fordi vannet forsvant lettest her, er det bare en liten bit av sannheten. Utseende denne gir i forhold til noen av de andre er kanskje veldig sterilt og gir ikke så mye "wow-effekt", og holdbarheten er kanskje heller ikke akkurat den best. Noen produkter er laget slik at vannet preller av, mens andre forsvinner alt som i et stort "lag". Mye å tenke på når man velger hva man vil bruke som beskyttelse på lakken :wink:

Derfor er det veldig gøy å teste de ulike produktene å se hva de duger til... Om noen i nærheten ønsker å stille panseret sitt til rådighet for test er det bare å send meg en PM. Blir polert opp før det blir lagt på 2-3 ulike typer LSP hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt kjempe at du beskriver det så bra og samtidig med bilder OG FILM :) :)

Hva slags voks anbefaler du da? Skulle ha smurt inn begge bilene litt før det blir for kaldt.

Audi'n skal brukes gjennom hele vinteren, så der vil jeg heller ha holdbarhet fremfor "shine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...