Gjest Skrevet April 20, 2009 Share Skrevet April 20, 2009 Noen som kan fortelle meg kva som kan forårsake knirkelyder og "dunke"lyder bak på en e34?? dunkelydene høres ut som de kommer fra en løs demper el. Er fersk BMW eiger så er litt grønn på en del her Hvordan sitter bakdemperene festet oppe i toppen? Ligger det noe lager/foring/gummi der? Hadde tanker om å kjøpe coilovers til bilen dersom det er demperene som er gåen, men har forstått at dette må sveises på?? hvor mye arbeid er dette evt snakk om?? Er det evt stor forskjell på coilovers og et vanlig senkesett?? Dersom det skulle være av betydning er det snakk om en e34 540ia sedan. Takker for svar Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kidneb Skrevet April 20, 2009 Share Skrevet April 20, 2009 Jeg har også disse lydene på min e36. Men på min kommer det også "klikke-lyder fra brekket inne i bilen samtidig som dunke og knirkelydene bak. blir gal av det snart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet April 20, 2009 Share Skrevet April 20, 2009 Traversforinger lagde forferdelig lyd bak i min E34 før jeg fikk byttet de. Evt. stabstagforinger. Er litt på ukjent grunn her, men for å skru av demperne må du ta ut baksetet og løsne på 3 skruer i dempertårnet. Og det er et tårnlager der. Er jeg nesten sikker på, shoot me if im wrong som de sier borti junaiten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 20, 2009 Share Skrevet April 20, 2009 hehe, er vel ikkje på kjent grunn eg heller her så da er vi jo to. Har lurt litt på om det kan være oppe i dempertårnet det kommer fra ja, demperen eg snakker om virker nesten å være litt løs i toppen, uten at den er heilt løs om du er med...? Det høres ut som lyden kommer derfra, og det kan jo stemme overens med dunkelyden også.. Men kan være vanskelig å finne nøyaktig kor lyden kommer fra osv. Får vel bare grave ut baksetet da og evt se nærmere på det... Evt traversforinger ol som du fikk byttet, var dette mye arbeid/evt dyr reparasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet April 20, 2009 Share Skrevet April 20, 2009 Jeg byttet traversforingene på verksted, timene og tusenlappene fløy og verksmesteren offa og klaga seg fælt over hvor mye jobb det var med det. Hele regninga var på 13000, men det var med nye bremser bak og nye dempere foran + noe knask. Ligger en DIY på å bytte traversforinger på E34 (se til venstre på siden her), i den tråden stod det noe om noen som hadde fått verkstedpris på 3500 eller noe sånt. Litt jobbigt er det visst sier de som har prøvd Nye dempere bak med nivåregulering koster 6500 kroner pr stk til opplysning. Jeg venter på at mine skal ryke så jeg kan kjøpe senkesett m/dempere med god samvittighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Hmmm, ja demperene bak har eg sjekket pris på så det blir nok ikkje orginale nei... derfor eg er inne på tanken med coilovers, men blir jo skeptisk når det skal sveises osv. Mulig eg nøyer meg med vanlig senkesett, er det som står på pr dags dato. Får vel få noen som kan dette til å sjå på det ang ka som er galt slik at eg slipper å skifte alt bak før lyden forsvinner;o) Takker for gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bue Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Jeg har nettopp bytta foringene som står øverst på demperen på min e36. Der hørtes det også ut som demperen var løs, og man hørte en irriterende dunkelyd over humper. De går titt og ofte hører jeg folk med erfaring sier. Usikker på hvordan det er på e34, men på e36 og e46 kan du bare brette unna stoffet i sidene, så kommer du til å skru løs de to skruene som holder foringen, pluss den ene bolten som holder demperen i nederkant. Mulig det er fjærben på E34? det var vertfall det på en 535i en kompis av meg har, vet ikke om det er på alle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Luftwaffel Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Som nevnt tidligere, så har du mest sannsynlig gåene tårnlager bak. Veldig vanlig på BMW, da de som regel går med store felger.(Mindre demping i dekk, mer belastning på foringer osv.) Du må ha ei fjørklemme for å bytte disse bak på e34, men forholdsvis rett-fram jobb. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Supert, høres ikkje så gale ut da i grunn.. Får bestille inn å hive meg på jobben.. Tusen takk for god hjelp her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Jorgen- Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Jeg skiftet traversforing bak til powerflex, lett jobb, bare å bruke litt varme. 40 min på hver side. Hadde også en skikkelig irriterende klunkelyd foran på førersiden. Dette var endestagene på stabstager foran. Det staget som står horisontalt. Lyder i demperen kan være fjærbeinslageret ditt da disse pleier å bli slitt. Kan evt prøve å bare stramme det. Dette bør skiftes om du skal ha nye fjærder og dempere, evt senkesett. Mer belastining. DIY på traversforinger her inne er bra søk den opp så slipper du de store verkstedsregningene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 er vel strengt tatt ikke noe lager på demperne/fjærene bak på E34? nr. 4 her er jo bare et feste eller "Guide support", som ETK sier. når jeg fikk en slik klunkelyd bak på min var det nr. 6 på denne som hadde knekt (!). og brilleforing nr. 6 på denne tegninga er kjent for å lage knirkelyder i bakstellet på E34. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Veldig bra med bilder. Er desse tingene slikt en hobbymekaniker med lite kunnskap klarer å fikse eller? Evt noen lure måter for å finne ut kem av disse som kan være moden for utskiftning? Veldig mange ulike forklaringer her på kva det kan være, naturligvis, så da trenger eg tips på koss eg finner ut kem av disse delene som er gåen... Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 fort gjort å sjekke om de stabstag karene er knekt ihvertfall. bare å jekke opp og stikke huet under bilen. de brilleforingene kan du jo prøve å bevege litt på mens bilen er oppjekket, men er jo ikke sikkert at du klarer å fremprovosere lydene. disse er dog veldig enkle å skifte. jeg har byttet alle foringer unntatt nr. 2 på siste tegninga, disse tror jeg ikke du får ut uten noen form for presseverktøy. og jeg er ingen bilmekaniker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 22, 2009 Share Skrevet April 22, 2009 Da fikk eg sjekket i går, og det viste seg at "tårnlager/foringen øverst på demperen" var gåen. Denne hadde de heldigvis på GS, så da var det bare å hente ny del, sette på plass og så var knirken borte Takker for mange gode svar her på forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet April 22, 2009 Share Skrevet April 22, 2009 var det da nr. 4 på den øverste tegninga de mente eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå