Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo :D

er det noen som har erfaring med tuning av e61 type 177hk diesel?

fungerer tuningboks eller er det justering av parametre i den originale motorstyringen som er best? ser det er stor forskjell i pris også, noen som har gode råd?:D

Skrevet

Få noen med peiling og lang erfaring til å chippe bilen.

ACS/Hartge blir regna som det beste, men koster jo litt...

Er det automat må du oppgradere programvare på denne også.

Boks blir feil i en så ny bi IMOl.

:wink:

Skrevet

Siden du har en såpass ny og dyr bil, ville du gå på biltema og kjøpe bærekuler til bilen om du måtte skifte de?? Tror ikke det nei. Det samme gjelder tuning av biler. Det er mye bra, og enda mere dårlige produkter der ute. F.eks, om du finner noen som kan programmere bilen for 3-4000 kr veil, kan du være sikker på at du programvare som er søppel. En omprogrammering skal koste rundt 6000 kr. Går du til et seriøst firma med enten lang erfaring, eller samarbeid med større nettverk, kan du være sikker på at du får bra program.

Tuning boks, er som KINA kopi av en chip. Det kan funke med litt flaks, men motoren har det bedre med en programmering. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men de her leverer bra programmer www.digituning.com Bare let etter forhandler nær deg.

Edit: ser du bor i oppland. Her er kontakt info: Oppland, Lillehammer

Krekkes Autorep

Elvegata 1

2653 Vestre Gausdal

Tel. 4144 9309

Skrevet

Hei og takk for gode svar fra dere begge som gav god mening! Vil gjerne være sikker på at jeg ikke ødelegger bilen. Den er jo ganske god slik den er originalt også, men tenker at den burde tåle å yte i overkant av 200 hk uten at motor eller automat tar skade!?

Angående girkassen, så burde vel en seriøs chiptuning også sørge for at giring ble modifisert?

Skrevet
Hei og takk for gode svar fra dere begge som gav god mening! Vil gjerne være sikker på at jeg ikke ødelegger bilen. Den er jo ganske god slik den er originalt også, men tenker at den burde tåle å yte i overkant av 200 hk uten at motor eller automat tar skade!?

Angående girkassen, så burde vel en seriøs chiptuning også sørge for at giring ble modifisert?

Det er ingen problem å tune bilen din til over 200 hk. Å omprogrammere girkassa er lite lurt. Dette gir større belastning på kassa. En god tuner lager tuning som er tilpassa kassa. Eg kan levere deg powergate som du sjølv omprog. bilen din med. Kjem på i underkant av kr 6000,-. Da kan du legge inn orginalprog. når du feks har den på service.

Skrevet

All trimming gir økt slitasje. Kanskje bare marginalt. Det er jo kjøringen det kommer an på. Denne bilen har 177 hk og 400 nm. Hvis du bruker maks pedal hele tiden så sliter du mye som det er. Kan iimidlertid kke skjønne hvorfor girkassa skal få økt slitasje om den blir omprogrammert ved chipping. Det er vel bare økt dreiemomentet som belaster kassa mer ved trimming av en slik bil. Uten å være ekspert så vil jeg si at jeg foretrekker at girkassens programmering er tilpasset motorens nye egenskaper

Jeg vurderer også trimming av min 525 DAT. Har inntrykk av at ESS er seriøse, men jeg vet ikke noe om hvordan deres programmering av akkurat denne motoren fungerer i praksis. Noen som har tester, anbefalinger eller sammenligninger. Personlig frykter jeg ikke den økte slitasjen ettersom jeg kommer til å bruke de ekstra kreftene sjeldent og med fornuft. Det jeg ikke ønsker er vesentlig økt risiko for rep av turbo, dyser eller dieselpumpe. Frykter også at omprogrammeringen kan medføre kluss når bilen skal på verksted.

Skrevet
All trimming gir økt slitasje. Kanskje bare marginalt. Det er jo kjøringen det kommer an på. Denne bilen har 177 hk og 400 nm. Hvis du bruker maks pedal hele tiden så sliter du mye som det er. Kan iimidlertid kke skjønne hvorfor girkassa skal få økt slitasje om den blir omprogrammert ved chipping. Det er vel bare økt dreiemomentet som belaster kassa mer ved trimming av en slik bil. Uten å være ekspert så vil jeg si at jeg foretrekker at girkassens programmering er tilpasset motorens nye egenskaper

Jeg vurderer også trimming av min 525 DAT. Har inntrykk av at ESS er seriøse, men jeg vet ikke noe om hvordan deres programmering av akkurat denne motoren fungerer i praksis. Noen som har tester, anbefalinger eller sammenligninger. Personlig frykter jeg ikke den økte slitasjen ettersom jeg kommer til å bruke de ekstra kreftene sjeldent og med fornuft. Det jeg ikke ønsker er vesentlig økt risiko for rep av turbo, dyser eller dieselpumpe. Frykter også at omprogrammeringen kan medføre kluss når bilen skal på verksted.

Når du omprog kassa vil dette medføre at kassa girer seinare, med andre ord ved høgare belastning. Dette øker faren for ras av girkasse. Har tuna fleire bmw med automat som girer finare etter tuning uten prog av girkasse. Sidan girkassa er det "svake" leddet her, er det bedre å lage tuning som passer den enn å prøve å lage girkasse som tåler meir effekt.

Skrevet
regner med du veit all chip, tuningboks omprog. av dieselpumpe etc.. medfører null garanti fra Bmw service:)

Er vel ingen som gir garanti på et modifisert produkt. Derfor er Powergate et godt alternativ, sidan du kan sette den tilbake til orginal før du har den på service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...