OLEZZ Skrevet April 26, 2009 Share Skrevet April 26, 2009 Hvordan gjør folk det om de skal ha pianotråd + kompsenk? Har skjønnt at mange bruker pianotråd + orginal pakning, men hva skjer med komp? Vil 2.8mm mls + pianotråd fungere i sammen? Eller finnes det evt noen råder fra andre bmw som gjør at komp senkes? Dritt lei av mls som ikke holder tett. M50B25 uten vanos. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw_325i_ Skrevet April 26, 2009 Share Skrevet April 26, 2009 evt frese ned stempel litt funker jo også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet April 26, 2009 Forfatter Share Skrevet April 26, 2009 Ja, har tenkt på det. Hørt både positive ting og negative ting rundt det. Vet ikke helt hvordan det er på M50? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw_325i_ Skrevet April 26, 2009 Share Skrevet April 26, 2009 gjort det på m20 uten problem hvertfall. kommer an på om du safer skikkelig å holder deg unna tenningsbank. klart sjansene for at du får noen fillete stempel er større hvis du får bank med dreide stempel. litt overvåking som f.eks bredbåndslambda er ikke en dum ide' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Som oftest blir ikke styrken veldig svekket. Din intensjon er å dreie (evt. frese) vekk opphøyningen i stempelet (slik at stempelet blir mer flatt på toppen, samtidig som det blir mindre oppstikk (lavere komp)), Da minsker du (som oftest) sjansen for å få sprekker/brister i stempelet ved spesielt tenningsbank, der det svakeste/største oppstikk-punktet ofte blir utsatt (den opphøyningen/squish). Dette vil ved tenningsbank da bli et "ytterpunkt" som vil bli utsatt for en utrolig høy temperatur og da kan ofte biter av stempelet oppløse seg i små biter som kan ødelegge sylinderløpet ytterligere. Mange ganger fungerer de som prosjektiler som lager seg et hull gjennom stempel, eller knekker av en ventil. Men sett at du har en perfekt mappet motor, vil alltid orginalstemplene gi seg en gang. Som ofte skjer det ved for mye sylindertrykk, og da ryker som regel ringlandet i ytterkant mot sylinderen. Men ved tenningsbank har også stempelet en tendens til å avleire biter som gjør potensielt gåene stempelringer om til totalhavari (som delvis forklart over). Fordelen med smidde stempler, spesielt de som er maskinert ut av et massivt stykke gods er at de har større bruddstyrke og temperaturspecs, og det tar lenger tid for et smidd stempel å bukke under. Smidde stempler har ofte veldig heavy duty stempelringløsninger. Bare sett et smidd stempel og et orginal støpt på siden av hverandre og studer dem, så skjønner du hvor stor forskjell det er. Merk deg at det finnes like mange ulike orginalstempler som det finnes ulike motorer. Noen orginalstempler holder i evigheter, mens andre ikke holder 1 time. Har en bekjent som har kjørt langt over 20000km på 1 bar i ladd på sin M20 med neddreide orginalstempler, og brukt den steinhardt på banekjøring, og den holder enda. Men så kjenner jeg også flere som ikke har kjørt lenger enn et par timer og hatt totalhavari. Så med orginalstempler vet man aldri, og det finnes ingenting som heter at "stemplene holder til 400hk". Optimal mapping er alfa omega. Man kan like enkelt rase en motor til 150 000kr med idiotmapp. Til slutt vil jeg legge til en liten ting angående første avsnitt, og det gjelder dreiingen. Mange sier at dette kan potensielt skade stempelet å spenne det opp på den måten, derfor er det også de som heller setter den i fres, der objeketet står stille til enhver tid. Men alt dette blir synsing, skal man ha korrekt svar må man foreta analysetester og få innspill fra kunnskapsrike metallurger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet April 27, 2009 Forfatter Share Skrevet April 27, 2009 Utfyllende svar kan man si. Lærte mye der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Kan legge til en ting, som noen også bruker som argument for neddreiing. Man dreier tross alt det høyeste punktet av stempelet ned, slik at man aldri kommer under det laveste (orginale) overflatepunktet på stemplet. På den måten mener man at man i realiteten ikke svekker stempelets konstruksjon nevneverdig ved at man ikke korter ned stempeltykkelsen fra stempelets laveste punkt og til kryssboltinnfestningen under stempelet. Men her er det mange "om", "men" og "hvis om at", "dersom at" -inne i bildet, så du vil aldri få en ingeniør til å si uten videre at det er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet April 28, 2009 Forfatter Share Skrevet April 28, 2009 Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg i teorien dreie stempla, kjøre pianotråd og orginal pakning? Må holde til 400+, så om det er det smarteste valget er en annen sak. Jeg skal høre litt rundt om det der. Jeg har ikke opp hele motoren for så å være usikker på om ting holder. Rart den orginale pakningen ikke blir blåst i filler? Mye av trykket ligger kanskje rundt ringene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 Ja. Poenget med å o-ringe og legge pianotråd nedi er jo nettopp for å trykke på sylinderringene på toppakningen. Ingenting annet. Pyramidringer fungerer f.eks som en ren forlenging av sylinder/topplokk, med et hermetisk tett seal. Du trenger da toppakning uten sylinderringer. Problemet er da at sylindertrykket bare kan gå opp eller ned, og da blir det bigtime ras, OM det raser. Vanlig toppakning blåser som regel da tingene blir for vanskelig, noe som ofte kan redde motoren din. Noen lager også pyramidringer rundt olje og vannkanal sammenføyninger, og i praksis kaster hele toppakningen. Men pyramidringer graver seg inn i godset, og krever etterstramming i noen tilfeller. Det betyr også at den sliter ned blokk/topp etter mange nok av og påmonteringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå