Gå til innhold

e34 92mod og startkabler ..


bmw_roadkill
 Share

Anbefalte innlegg

copy\paste fra et annen forum

" Ja det kan være skadelig fordi når du tar av kabelene igjen, lages det en transient som vil si veldig høy spenning i noen millisekund og den kan skade elektronikk.

Men viss man setter på så mangen forbrukere man kan når man fjerner kablene går det helt fint, forbrukere som(fjernlys,varmesete,vifte på fullt,varmertråder o.s.v.)

Da blir transienter fanget opp i forbrukerene.

Men disse skal kun være på når man tar av kablene, og overføre strøm til en annen bil er ikke farlig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skepsisen for denne prosedyren,vil påstå at det er minimal fare ved avkobling med begge biler i drift da batteriet(viss noelunde ok tilstand vel og merke) vil fungere som akkumulator for dette eventuelle spenningshoppet. Mener det er større fare ved f.eks påkobling med tenning på med lav batt.spenning grunna desse spenningstoppene vil bli større sprang på om du skjønner.

Men for å gjøre det sikrest mulig uten slike sikkerthets-kabler som har spennings-akkumulator innebygd så kan du alltids la bilen gå ei stund og lade batteriet(begge biler tilkoblet) for deretter stoppe bilen,vent noen minutt og så koble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt batteriene i multimeteret ditt først (voltmeter kan man jo og kalle det). Mål igjen da. 17-18 V enda, da har du ett problem på regulatoren. Regulatoren sitter i dynamo, på børstebrua.

Regner med du målte spenningen med bil i drift og ikke avslått. Mtp den høye spenningen du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...